Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik ben mijn multivan aan het verbouwen tot praktische camper
Nu twijfel ik heel er om de zijwand zo als op foto er uit te halen zodat ik daar een kast kan bouwen maar denk ook aan om de kast voor de want te bouwen omdat het dan origineler blijft
Het is ook de bedoeling dat de kast demontabel blijf zo dat hij er uit kan als ik iets groots wil vervoeren

Zal het verwijderen van de wand te kosten gaan van de waarden van de bus en wat zouden jullie doen of nog goede ideeën
20230816_092451.jpg
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door MarkV »

Koop eenzelfde paneel erbij en verzaag de minst mooie. Dan kun je altijd weer terug naar origineel.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Zijn die zij panelen dan nog makelijk te krijgen?
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door MarkV »

Nieuw misschien nog wel bij de dealer, maar dat is niet goedkoop.
Beter om even te zoeken op marktplaats of Kleinanzeigen.de (maar versturen is waarschijnlijk kostbaar).
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door Multivan Generation »

Origineel en waardebehoud en kast eventueel uitnemen als je wat groots wilt vervoeren?

In mijn ogen vreemde afwegingen en kast uitneembaar? Je moet ten alle tijde aan de inrichtingseisen voldoen.

T5-GP en nieuwer zijn nu behoorlijk waardevast, maar zeg over 10 jaar, als elektrisch steeds meer ingeburgerd zal zijn, verwacht ik echt wel een waardedaling. Enne een hefdak er in zagen zie je dan niet als waardedaling?

Gewoon kast maken en monteren..

Veel bouwplezier. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Multivan Generation schreef: 16 aug 2023, 15:24 Origineel en waardebehoud en kast eventueel uitnemen als je wat groots wilt vervoeren?

In mijn ogen vreemde afwegingen en kast uitneembaar? Je moet ten alle tijde aan de inrichtingseisen voldoen.

T5-GP en nieuwer zijn nu behoorlijk waardevast, maar zeg over 10 jaar, als elektrisch steeds meer ingeburgerd zal zijn, verwacht ik echt wel een waardedaling. Enne een hefdak er in zagen zie je dan niet als waardedaling?

Gewoon kast maken en monteren..

Veel bouwplezier. :toppie
Mijn gedachten bij een hefdak is dat het de waarden ten goede doet omdat je zonder dat niet als camper gekeurd mag zijn en voor het kamperen
Ik kan me voorstellen dat als zo een zijwand niet meer origineel is dat de waarden wel doet dalen maar misschien een functionele camper weer de waarde te goeden daarom dacht ik even mijn gedachten delen zo dat ik later mijn eigen wat minder voor me kop sla door wat ik gedaan heb
Ik wil alles zo netjes mogelijk doen en geen pruts werk achterlaten

De ten alle tijden inrichtings eisen zijn word wel makelijk mee omgegaan volgens mij
Toen ik mijn bus kocht moest het keukentje of wat er op moest lijken ergens verweg uit de schuur komen en de rest van de bed delen ook en ik heb zo een idee dat er meer op kenteken campers zo rond rijden
Bij mij zal de kast er wel altijd in staan maar mocht het eens voorkomen dat ik iets groots achter in wil zetten kan het

Ik hoop niet dat je mij verkeerd begrijpt ik bedoel niks verkeerds uit jou reactie Ik ben blij met jou reactie
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 628
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door Lutra »

Zolang je maar geen controle krijgt als je de bus “leeg” hebt is er niets aan de hand. Als je wel gesnapt wordt ben je de sigaar, en terecht.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door MarkV »

Als je een Multivan met driezitsbank hebt voldoen de opbergvakken daarvan ook voor de Belastingdienst. Dan kun je die kast achterin gewoon demontabel maken...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door chv »

Als je je bus aan het ombouwen ben naar een kampeerbus, is er sowieso geen sprake meer van origineel, lijkt me.
Dus over de waardevastheid in dat opzicht hoef je denk ik geen illusies meer te koesteren.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door Jan anno NU »

Kilometerheffing anno 2030 dacht ik .
Met je dieseltje val je dan in het hoogste tarief.
Verbouw je busje om er plezier mee te beleven , waardevast en een diesel?
Zou er niet teveel op rekenen.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door Multivan Generation »

De stijlbekleding en hetgeen op de vloer ligt is ook niet origineel meer.
Dus zou mezelf daar niet echt zorgen meer om maken.
De stof op je achterste zijpaneel begint ook al te lubberen.. dus de zaag daarin lost dat probleem ook op.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door Hanz »

Wat moet ik mij voorstellen bij 'iets groots vervoeren ' en hoe vaak komt dat voor? Als het echt groot is zal de achterbank er waarschijnlijk ook uit moeten .
Kan je in zo'n geval niet makkelijker een aanhangwagen lenen of huren?
Want vergis je niet, als bij controle de camperinrichting (gedeeltelijk) ontbreekt kan de naheffing flink in de papieren lopen en die controles komen echt voor.
Ik zou gewoon dat paneel eruit halen en opslaan en op die plek een vaste kast bouwen. Dan kan je bij verkoop de kast weer demonteren en het paneel terug plaatsen als de koper dat wenst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door MGA1600 »

Hanz schreef: 17 aug 2023, 11:53 Wat moet ik mij voorstellen bij 'iets groots vervoeren ' en hoe vaak komt dat voor? Als het echt groot is zal de achterbank er waarschijnlijk ook uit moeten .
Kan je in zo'n geval niet makkelijker een aanhangwagen lenen of huren?
Want vergis je niet, als bij controle de camperinrichting (gedeeltelijk) ontbreekt kan de naheffing flink in de papieren lopen en die controles komen echt voor.
Ik zou gewoon dat paneel eruit halen en opslaan en op die plek een vaste kast bouwen. Dan kan je bij verkoop de kast weer demonteren en het paneel terug plaatsen als de koper dat wenst.
Zeker…..ik hoorde van mijn een geval waarbij iemand in een huur-VW Multivan campertje een paar weken heerlijk op vakantie was geweest en bij thuiskomst zijn zoon even zou helpen verhuizen naar een studentenkamer. Keukenblokje er uit….. Je snapt het controle en de eigenaar van de bus (verhuurbedrijf) kreeg een naheffing voor alle korting die op wegenbelasting was gegeven ( camper tarief) vanaf het moment van keur. Plus een boete. Uiteraard hebben ze dat dan weer verhaald op de huurder. Hoe het afgelopen is weet ik niet, maar voor dat bedrag van de ‘rekening’ kun je een professioneel verhuurbedrijf die verhuizing vele malen laten doen.

Overigens werd bij de keuring van mijn Multivan de drie laden onder de achterbank in combinatie met de raamtassen als voldoende ‘vaste opbergruimte’ beschouwd. Wat dat betreft kun je die zijpanelen dus rustig laten verdwijnen lijkt me.
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Multivan Generation schreef: 17 aug 2023, 08:55 De stijlbekleding en hetgeen op de vloer ligt is ook niet origineel meer.
Dus zou mezelf daar niet echt zorgen meer om maken.
De stof op je achterste zijpaneel begint ook al te lubberen.. dus de zaag daarin lost dat probleem ook op.. :knipoog
De stijlbekleding was nood gedwongen het origineel liet los 😔 en de vloer is een mat
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Originele zijwand er uit of toch niet van multivan

Bericht door arjankraaijkamp »

Het is mij opgevallen bij de camperbussen waar ik ben wezen kijken dat de meeste de camper indeling veer te zoeken was waar door ik de indruk kreeg dat de controle niet zo streng was
Dan moet ik maar opschieten met mijn camper ombouw want zo lang ik de bus heb kun je hem al niet gebruiken als camper en de voor gaande 12 jaar voor ik hem had ook niet en als ik daar over terug moet betalen 🫣
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Plaats reactie