Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T7 California Concept

vragen over de T7
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

T7 California Concept

Bericht door bvddobb »

wrcpino
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: T7 California Concept

Bericht door wrcpino »

Sja. Zou je nou echt zoveel meer kampeerplezier hebben in zo'n dure camper? Ik vind mijn bedje in de T4 California er comfortabeler uitzien.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T7 California Concept

Bericht door MarkV »

Hier nog een review, waarbij niet alleen de California interessant is :lach


Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T7 California Concept

Bericht door Lutra »

wrcpino schreef: 24 aug 2023, 22:21 Sja. Zou je nou echt zoveel meer kampeerplezier hebben in zo'n dure camper? Ik vind mijn bedje in de T4 California er comfortabeler uitzien.
Kampeerplezier zal in een T4 niet minder zijn. Het bed lijkt vergelijkbaar met de huidige T6 en dat is echt comfortabeler dan een T4. Duur zal hij zeker zijn, ondanks dat de T7 Multivan veel goedkoper is dan de T6 MV. Maar kijk eens wat jouw T4 ooit nieuw kostte in vergelijking met een gewone personenauto van die tijd.
Ik ben wel benieuwd hoe de definitieve uitvoering wordt, maar ik denk dat veel van dit concept terugkomt.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T7 California Concept

Bericht door Hanz »

Ligt het nu aan de presentatrice of aan de bouwkwaliteit dat sommige simpele handelingen niet lukken? Een stoel waarvan de leuning niet meer rechtop wil, een berglade onder die stoel die vervolgens niet open wil. De poot van de tafel aan de zijkant van de keuken die spontaan uit elkaar valt. Een beeldscherm dat draaibaar is maar waarvan het beeld niet meedraait. Het ziet er allemaal strak en gelikt uit maar ik ben niet onder de indruk. Ook een paar merkwaardige 'oplossingen'. Een keukenblad dat je weg kunt schuiven zodat je door de tweede schuifdeur naar buiten kunt maar dat vervolgens dus een hoop ruimte in je kast inneemt. En vervolgens kan die keuken niet naar buiten gedraaid worden zodat je uiteindelijk nog binnen staat te koken. Lade-indelingen van massieve blokken hout waardoor er bijna niets meer in die lades past. En al helemaal niet als jouw lepels of bekers een beetje ander formaat hebben dan het 'VW-bestek'. Vanaf punt 12:00 in het filmpje heb ik echt met stijgende verbazing zitten kijken. Dit gaat alleen nog maar over design maar is absoluut niet meer praktisch of functioneel.
En even voor de duidelijkheid: een T4 California is zeker niet de ideale camper maar als dit het resultaat is van tientallen jaren ontwikkeling dan ga ik hem voorlopig niet inruilen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T7 California Concept

Bericht door peetjeadhdtje »

Super mooi doordachte bus.

Gelukkig hebben ze de campingstoeltjes onderhanden genomen want dat zat voor geen meter.

Het tafeltje had ik toch liever bereikbaar gezien van binnen.

De aflegbak over de breedte achter ziet door de kromming uit alsof hij door de warmte is doorgezakt.

Of die baksteengelijkende douchekop nou echt handig is?

Ik wil wel eens zien hoever die slinger van de luifel vliegt bij een noodstop en hoelang het duurt voor het afdekkapje zoek is.

Hele mooie bus (daily rider) voor de liefhebber die niet op een euro hoeft te kijken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T7 California Concept

Bericht door Multivan Generation »



Ook het bekijken waard
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T7 California Concept

Bericht door MarkV »

Hanz schreef: Lade-indelingen van massieve blokken hout waardoor er bijna niets meer in die lades past. En al helemaal niet als jouw lepels of bekers een beetje ander formaat hebben dan het 'VW-bestek'.

Dit lijkt me typisch iets voor het conceptmodel, en zal het productiemodel vast niet hebben.

Dat je binnen moet koken vind ik ook een grote misser, helemaal als er 2 schuifdeuren aanwezig zijn! Een uitgelezen kans om een naar buiten te schuiven keukentje te maken.


peetjeadhdtje schreef:Gelukkig hebben ze de campingstoeltjes onderhanden genomen want dat zat voor geen meter.
Ja inderdaad!
Als iemand nog een alternatieve stoel weet met hogere leuning die in de originele kofferkleptas past... Ik en mijn rug horen het graag!!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T7 California Concept

Bericht door bvddobb »

MarkV schreef: 25 aug 2023, 14:19 Als iemand nog een alternatieve stoel weet met hogere leuning die in de originele kofferkleptas past... Ik en mijn rug horen het graag!!
Hier een heel draadje vol met alternatieven:

https://www.caliboard.de/topic/10267-al ... eckklappe/
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T7 California Concept

Bericht door MarkV »

Danke sehr :toppie
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T7 California Concept

Bericht door bvddobb »

Ik vind de bus wel mooi, eigenlijk! Ook die nieuwe hefdaktent. Alleen wel zuur dat je met een langere bus uiteindelijk toch minder binnen- en bergruimte hebt. Ook nadat je al die designdingetjes als zo'n ruimtevretende houten bestekbak er als eerste hebt uitgegooid. Kleinere bedden, ook.

Zou dat inductiekoken vanuit de rijbatterij, de huishoudbatterij (of wordt dat één en hetzelfde?) of via de landstroom gaan? Dan hebben we dus ook een hybride kookgelegenheid, beetje stroom (als het er is), beetje gas (één pit). Hmm.

En verder geloof ik niet zo in het hybride concept als zodanig. In tegenstelling tot het beste van twee werelden heb je met zo'n hybride volgens mij het slechtste van twee werelden: een te kleine elektrische reikwijdte, en een onnodig zware auto wat dan de efficiency van je fossiele motor weer naar beneden haalt. Optimaliseer het één, of het ander, zou ik zeggen. Hou je ook meer laadvermogen over, wat voor een camper wel weer handig is...
Maar goed, da's een andere discussie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T7 California Concept

Bericht door Multivan Generation »

Heb de filmpjes (alle 3) bekeken.
Wat mij opvalt is dat de California vol mee gaat in de trend van 2 kleuren, en 2 kleuren betekent langere levertijd.
Dat de basisauto als hybride gereden kan worden is mooi, echter wordt nu eigenlijk alleen het stille voordeel van het stil wegrijden/aankomen op een camping genoemd. Het hybride rijden, en dan de extra kracht bij acceleraties en bergop, is erg prettig rijden. Ook als je de CO2 uitstoot even vergelijkt met een T4 2,5 TDI, en hoe je daar het milieu en de omgeving/buurt mee belast met die uitstoot.. Ga ik dan verder denken, dan zouden de deuren ook allemaal zo stil mogen zijn. Dat is dan logisch, toch?
Denk ik dan aan de elektrische schuifdeur problemen die de T5 etc plaagden, zou dat voor mij niet hoeven.

Dat keukenblok van uitschuifbaar is, kan mooi zijn, maar is wel erg fragiel, en het slokt ruimte op in de hoge kast.
Ook koken op inductie zou mooi kunnen zijn, maar dan maar één pitje om op te koken? En waar haal je de stroom daarvoor dan vandaan, Lithium-ion accu of noodgedwongen aan de paal om te kunnen koken?
De schuifdeurtjes in de kast is een mooie vondst, dan die over elkaar heen schuiven, maar ik denk dat dat niet houdbaar is, net zoals de rollo's in de T5 en T6 california, die ook gaan klapperen en kapot scheuren. De lades zijn voorzien van degelijke geleiders en rock solid, zoals ze in onze keukenkast zijn. Hier kun je gewicht in kwijt. En goedkoper te maken als dat aluminium sandwichspul in de T5 en T6 California. Die indeling van de lades kun je ook kopen in kunststof en schuim en is op de caravan salon zo mee te nemen. Wij doen het bestek in een bakje en werkt ook prima.
Dat gaspitje is een vergelijkbaar concept zoals destijds in de grand california getoond werd, en daar heeft het het productie stadium ook niet bereikt.
Maar koken op gas is mijnsinziens uit de tijd, en die grilleplaat is leuk, maar werkt op 230 Volt. Ja VW 230Volt, dat hebben we hier al jaren! 220V is zou uit de tijd :zwaai
Die hangkast aan de achterzijde begrijp ik wel, maar beperkt ook het zicht naar achteren. Gordijnenconcept heb ik nog niet gezien, maar daar kan projekt camper vast wel een oplossing voor gaan leveren.

De 2 schuifbare stoelen achterin maken de auto wat flexibeler in dagelijks gebruik maar gaat ten koste van slaapcomfort en opbergruimte.
Op de optie lijst zou moeten komen, 2 zits slaapbank met brede lade, 0 Euro tegen inlevering van de 2 stoelen.
Het lichtconcept met die verschillende kleurtjes is een leuke gadget, maar gewoon warm wit licht wat dimbaar in intensiteit is, zou het voor mij ook doen.

De opbergruimte vind ik wat tegenvallen, en de slaapplaatsen wat smaller, maar dat is inherent aan de keuze van de basisauto.
Het tentdoek boven vindt ik met dat biesje, net de opengesperde muil van een haai, liever zou ik dat in één kleur willen, en dat horregaas rondom, doet het in zuidelijke landen wellicht prima qua ventilatie, maar in Midget countries ga je er aan, en wordt je lekgestoken als je dat open laat..
Ook lijkt mij die stof niet donker genoeg en bij regenachtig weer niet genoeg ventileren.

Vergelijk ik dan de Transit, dan is dat een doorontwikkeling met op detailniveau verbeteringen, qua concept beter doordacht, qua prijs waarschijnlijk betaalbaarder en qua camper krijg je meer waar voor je geld. Een af-fabriek zonnepaneel is een mooie toevoeging, het plastiek aan de binnenzijde vindt ik wat goedkoop, en het dashboard wel erg bedrijfswagen. De kastenafwerking qua kasten netjes en robuust, op detailniveau zoals ik de laatste jaren van westfalia wel vaker voorbij heb zien komen, toch net niet.. kiertjes waar het niet hoeft.

Toekomst: lichtere bouwmaterialen voor interieurs, meer hybride waarbij de accu ook gebruikt kan worden als huishoudaccu, en meer oog voor de essentie van kamperen, dichter bij de natuur en de stress ontvluchten en tot jezelf komen. De ford komt voor mij het dichtste in die buurt, en is het meest serie rijp. Hoewel de panelen en afwerkingen van de raamlijsten van de California ook erg serie rijp er uit zien..

Mijn verwachting is dat de Ford Nugget ongeveer 12000 euro goedkoper zal zijn als een vergelijkbaar uitgeruste T7 California
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Sabeare
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 dec 2022, 15:04
Locatie: Fryslân

Re: T7 California Concept

Bericht door Sabeare »

Even wennen, dit conceptmodel. Niet lelijk in ieder geval.

En nog enkele plaatjes:
Bijlagen
1492E03B-077B-42B4-A9A1-C62A3A7053A2.jpeg
E75728A1-FFE7-4E02-97F9-13966B43736F.jpeg
BC598AA7-FB63-4143-BADE-D81BBC3E993D.jpeg
T5 GP :ikrij
Gebruikersavatar
Sabeare
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 dec 2022, 15:04
Locatie: Fryslân

Re: T7 California Concept

Bericht door Sabeare »

En nog twee:
Bijlagen
7A94CC12-3221-4010-BA3F-624FC42DDD00.jpeg
944A56A1-C6C8-45D6-A4F8-2A4DED9190BE.jpeg
T5 GP :ikrij
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T7 California Concept

Bericht door MarkV »

Het viel me nog op dat het 2-kleurenschema anders is dan bij de Multivan. Bij de California Concept is het neusje ook wit.

Multivan 2 kleuren
Multivan 2 kleuren

California Concept
California Concept
Volkswagen California Concept 2023-5.jpg (13.36 KiB) 527 keer bekeken


Bij de Multivan zijn de A-stijlen ook in kleur uitgevoerd.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie