Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbouw bestaande T5 camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Goedendag,

Wij hebben een T5 (2012) op het oog welke al een inrichting heeft en een hefdak en die al op kenteken als camper staat.

Nu is de bestaande inrichting niet naar ons zin (geen zit/slaapbank).

Als wij een erkende zit/slaapbank laten plaatsen, dan begrijp ik dat de RDW deze goed moet gaan keuren, begrijpelijk. Moet ik dan de rest van de ombouw ook al gereed hebben? (keukentje en zo)
Oftewel, kan ik het best de ombouw geheel gereed hebben als ik die bank laat keuren, of maakt dat niet uit?

tevens lijkt er een slaaphefdak in te zitten, echter zonder 'bed', is deze achteraf wel te plaatsen?
En zo ja,wie herkent eventueel het merk ?
hefdak.png
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Hanz »

Belangrijk om te weten is: wil je die zit/slaapbank ook gebruiken als zitplaatsen tijdens de rit? Hoeveel zitplaatsen staan nu op kenteken en hoeveel wil je er hebben/heb je nodig?
En een bed achteraf inbouwen lukt eigenlijk altijd wel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 28 aug 2023, 11:11 Belangrijk om te weten is: wil je die zit/slaapbank ook gebruiken als zitplaatsen tijdens de rit? Hoeveel zitplaatsen staan nu op kenteken en hoeveel wil je er hebben/heb je nodig?
En een bed achteraf inbouwen lukt eigenlijk altijd wel.
Hallo Hanz, staan nu 3 zitplaatsen op kenteken, maar twee solo stoelen voorin.

Zit/slaapbank dient ook als extra (officiele) zitplaatsen (4 nodig)


Rdw is niet blij met draaistoelen voor toch?
Zou ik daar commentaar op kunnen krijgen als ik die laat zitten bij het laten keuren van het bankje denk je?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Hanz »

Moeilijk te zeggen wat de RDW er van vindt. De auto is blijkbaar ooit gekeurd met een stoel en een tweezits bijrijdersbankje. Daar zit nu iets anders en de vraag is in hoeverre die draaistoel(en) voldoen aan de voorschriften.
En dan is het de vraag of er goedgekeurde bevestigingspunten voor gordels achterin aanwezig zijn. Als dat niet zo is dan kan je nog kijken naar een zit/slaapbank met ingebouwde gordels maar die zal je waarschijnlijk in moeten laten bouwen door een gecertificeerde camperbouwer om goedgekeurd te krijgen. Dat zal dan wel een prijzig bankje worden.
Misschien eens navragen bij RDW wat de mogelijkheden zijn en informeren bij camperinbouwers of zij dit kunnen regelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 28 aug 2023, 12:29 Moeilijk te zeggen wat de RDW er van vindt. De auto is blijkbaar ooit gekeurd met een stoel en een tweezits bijrijdersbankje. Daar zit nu iets anders en de vraag is in hoeverre die draaistoel(en) voldoen aan de voorschriften.
En dan is het de vraag of er goedgekeurde bevestigingspunten voor gordels achterin aanwezig zijn. Als dat niet zo is dan kan je nog kijken naar een zit/slaapbank met ingebouwde gordels maar die zal je waarschijnlijk in moeten laten bouwen door een gecertificeerde camperbouwer om goedgekeurd te krijgen. Dat zal dan wel een prijzig bankje worden.
Misschien eens navragen bij RDW wat de mogelijkheden zijn en informeren bij camperinbouwers of zij dit kunnen regelen.
Ik ging er eigenlijk wel al van uit dat ik zo'n zitbank in zal moeten laten bouwen.

Vind het zelf ook wel een fijne gedachte dat mijn nageslacht veilig zit,dus daar heb ik geen moeite mee
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik zie dat Hansz mij voor is. Toch mijn verhaal.

1. Jouw camper moet voldoen aan de RDW inrichtingseisen voor een kampeerwagen met datum eerste toelating. Dat is essentieel. Ik weet niet hoe het met 2012 zit, maar het gaat echt om de datum. Zo is mijn busje van maart 2004 en in juni was er iets gewijzigd in de eisen. Rijd je ook op kwart tarief, dan moet de bus ook aan de eisen van de belastingdienst voldoen. Niet tijdelijk er het bed en/of een keukentje uithalen en er mee rijden dus.

2. Verder, je moet uitzoeken of het in de basis een bedrijfswagen is (WV1) of een personenbus (WV2). Bij deze laatsten, Kombi, Caravelle, Multivan is het allemaal wat makkelijker. Deze hebben bijvoorbeeld gordelbevestigingspunten in de C-stijl. Dan kun je volstaan met de aankoop van een bank T5 tweede zitrij. Wel op de daarvoor geëigende wijze monteren. Anderen hier kunnen je vertellen, wat je daarvoor nodig hebt. Die van mij was al een personenbus met zitbank.

3. Is het een WV1, dan zul je een daarvoor goedgekeurde bank met gordels voor beide zitplaatsen moeten aanschaffen. Mijn advies is om dit door een (camper)bouwer te laten doen, die hier ervaring mee heeft. Een gordelbok kan ook, maar ik weet niet of er geschikte voor de Transporter zijn. Overigens zijn dat naar ik weet nogal dure oplossingen.

4. Draaiplateau kun je tijdelijk verwijderen

5. Een bedplaat aanbrengen is niet zo moeilijk. Kun je desgewenst zelf maken. Helemaal, als er een rand aanwezig is, waar de plaat in kan liggen. Een plaat, twee scharnieren en twee gasveren en je bent klaar.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 28 aug 2023, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

RDW kijkt ook naar overige aspecten/permanente eisen als je enkel een zitplaats wil gekeurd krijgen. Draaiplateau's verwijderen is eenvoudigst anders vooraf op zeker spelen en certificaten voorleggen. Je hefdak lijkt mij veilig, je spant tussen B-stijlen is nog aanwezig? Zo niet, bestaat er ook het risico dat ze er wat van gaan vinden.

bouwjaar 2012 kan je misschien nog laten keuren met dwarsbanken. Even nazoeken tot welke maand eerste toelating. Dan heb je in ieder geval zitplaatsen op kenteken en is montage zit/slaapbank daarna een beetje 'grijs gebied'.... Reken ook even na wat je bus weegt en wat je aan 'laadvermogen' overhoud ten aanzien van je minimaal gewenste 4 zitplaatsen. (gewicht op kenteken hoeft niet feitelijke gewicht te zijn....nawegen kaal gewicht is wel verstandig)

Als je aanpassingen maakt, je moet blijvend voldoen aan de eis belastingdienst anders risico op naheffing als je gecontroleerd wordt. Ook bij RDW moet voor de keuring gewoon alles voor kampeerwagen erin zitten.

Via inbouwer speel je wel meer op zeker, deze hebben mogelijk een erkenning voor inbouw/aanpassingen op basis van een reeds goedgekeurd voertuig door hun opgebouwd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door krekwakwol »

Hangt ook van je budget af, maar je zou hier eens kunnen informeren als het budget niet zo hoog is.
https://www.dubbelcabine.com/slaapbank/

Wij hebben ook een WV1 ( eerste letters en cijfer van je chassisnr.) en hadden ook 3 zitplaatsen, dit is na de RDW keuring terug gebracht naar 2 ook omdat we nu 2 stoelen voorin hebben en geen gekeurde zit/slaapbank.
Draaiplateaus na de keuring in gebouwd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

krekwakwol schreef: 28 aug 2023, 12:56 Hangt ook van je budget af, maar je zou hier eens kunnen informeren als het budget niet zo hoog is.
https://www.dubbelcabine.com/slaapbank/

Wij hebben ook een WV1 ( eerste letters en cijfer van je chassisnr.) en hadden ook 3 zitplaatsen, dit is na de RDW keuring terug gebracht naar 2 ook omdat we nu 2 stoelen voorin hebben en geen gekeurde zit/slaapbank.
Draaiplateaus na de keuring in gebouwd.
Ik weet uit ervaring natuurlijk dat de RDW dit graag aanpast.... Maar wetgeving zegt dat extra zitplaatsen goedgekeurd moeten worden. Daarbij wordt expliciet vermeld dat vermindering van zitplaatsen niet aangepast hoeft te worden. Is de RDW dan wel juist bezig als ze zitplaatsen 'ontnemen' tenzij dit bv ten gevolge is van andere eisen bv gewichten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door krekwakwol »

SyncRoon schreef: 28 aug 2023, 13:05
krekwakwol schreef: 28 aug 2023, 12:56 Hangt ook van je budget af, maar je zou hier eens kunnen informeren als het budget niet zo hoog is.
https://www.dubbelcabine.com/slaapbank/

Wij hebben ook een WV1 ( eerste letters en cijfer van je chassisnr.) en hadden ook 3 zitplaatsen, dit is na de RDW keuring terug gebracht naar 2 ook omdat we nu 2 stoelen voorin hebben en geen gekeurde zit/slaapbank.
Draaiplateaus na de keuring in gebouwd.
Ik weet uit ervaring natuurlijk dat de RDW dit graag aanpast.... Maar wetgeving zegt dat extra zitplaatsen goedgekeurd moeten worden. Daarbij wordt expliciet vermeld dat vermindering van zitplaatsen niet aangepast hoeft te worden. Is de RDW dan wel juist bezig als ze zitplaatsen 'ontnemen' tenzij dit bv ten gevolge is van andere eisen bv gewichten.
Dat was mij niet bekend Ronald, ik ging er van uit dat er eerder misschien een bijrijdersbankje in gezeten had en dat ze kijken hoeveel gekeurde zitplaatsen er op moment van keuren in zitten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

Bedankt voor de reacties allemaal!

Bij Atrion heb ik inderdaad al zitten kijken, dus ik weet dat ik daar een 2.600,00 euro voor de zit/slaapbank aan kwijt zal zijn, dat had ik reeds uitgedokterd.
Dat ben ik ook 'gewoon' bereid te accepteren (las ook ergens dat verzekering moeilijk kan doen over die inzittenden als eea toch niet helemaal officieel blijkt)


Resumé:
1 - bed in hefdak zal niet zo'n groot probleem zijn en waarschijnlijk met enkele tientjes te realiseren

2 - Zit/slaapbank wil ik zelf een officiele en door RDW goedgekeurde bank met gordels.
Ik kan nog eens na vragen of de bus WV1 of WV2 is (of staat dat op site RDW?)

3 - Draaiplateu's voorstoelen tijdelijk verwijderen voor keuring zit/slaapbank (better save then sorry)

4 - Overig interieur ook zo veel als mogelijk gereed bij keuring zit/slaapbank (althans voldoende dat deze voldoet met werkbladje, gaspit en water)


Op zich kan de bus op eigen terrein staan en staat hij al op camper-kenteken, dus kan op mijn gemakje aan de klus.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door SyncRoon »

Dropmans schreef: 28 aug 2023, 13:41 Bedankt voor de reacties allemaal!

Bij Atrion heb ik inderdaad al zitten kijken, dus ik weet dat ik daar een 2.600,00 euro voor de zit/slaapbank aan kwijt zal zijn, dat had ik reeds uitgedokterd.
Dat ben ik ook 'gewoon' bereid te accepteren (las ook ergens dat verzekering moeilijk kan doen over die inzittenden als eea toch niet helemaal officieel blijkt)


Resumé:
1 - bed in hefdak zal niet zo'n groot probleem zijn en waarschijnlijk met enkele tientjes te realiseren

2 - Zit/slaapbank wil ik zelf een officiele en door RDW goedgekeurde bank met gordels.
Ik kan nog eens na vragen of de bus WV1 of WV2 is (of staat dat op site RDW?)

3 - Draaiplateu's voorstoelen tijdelijk verwijderen voor keuring zit/slaapbank (better save then sorry)

4 - Overig interieur ook zo veel als mogelijk gereed bij keuring zit/slaapbank (althans voldoende dat deze voldoet met werkbladje, gaspit en water)


Op zich kan de bus op eigen terrein staan en staat hij al op camper-kenteken, dus kan op mijn gemakje aan de klus.

Verzekering doet niet moeilijk als je inzittenden vervoerd op niet gereguleerde zitplaatsen, bed, laadruimte of wat dan ook. Dat is gewoon niet verzekerd.

1) bed kost je meer dan paar tientjes.... 2x hefcilinder kost al gauw 100,-.... wat dacht je dat een plaat multiplex kost? Enkel alleen al wat bevestigingsmateriaal kost al enkele tientjes.....(ook al heb je het liggen, ooit is er voor betaald....) maar als je slaapbank laat monteren hoef je geen bedplank.

2) WV1 of WV2 staat in je chassisnummer. WV1 is bestelwagen. WV2 is personenuitvoering. (en in carosserie kan je dan van alles hebben, dubbele cabine bus kan WV1 en WV2 zijn afhankelijk de uitvoering/bouwer)

3) scheelt zorgen en gewicht...

4) zo veel als mogelijk gereed moet wel zijn dat het aanwezig is en functioneel. Let er ook op dat scherpe delen/kanten zijn afgewerkt (voldoende afrondingen aan meubels/bescherming etc.)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Dropmans »

SyncRoon schreef: 28 aug 2023, 13:54
Dropmans schreef: 28 aug 2023, 13:41 Bedankt voor de reacties allemaal!

Bij Atrion heb ik inderdaad al zitten kijken, dus ik weet dat ik daar een 2.600,00 euro voor de zit/slaapbank aan kwijt zal zijn, dat had ik reeds uitgedokterd.
Dat ben ik ook 'gewoon' bereid te accepteren (las ook ergens dat verzekering moeilijk kan doen over die inzittenden als eea toch niet helemaal officieel blijkt)


Resumé:
1 - bed in hefdak zal niet zo'n groot probleem zijn en waarschijnlijk met enkele tientjes te realiseren

2 - Zit/slaapbank wil ik zelf een officiele en door RDW goedgekeurde bank met gordels.
Ik kan nog eens na vragen of de bus WV1 of WV2 is (of staat dat op site RDW?)

3 - Draaiplateu's voorstoelen tijdelijk verwijderen voor keuring zit/slaapbank (better save then sorry)

4 - Overig interieur ook zo veel als mogelijk gereed bij keuring zit/slaapbank (althans voldoende dat deze voldoet met werkbladje, gaspit en water)


Op zich kan de bus op eigen terrein staan en staat hij al op camper-kenteken, dus kan op mijn gemakje aan de klus.

Verzekering doet niet moeilijk als je inzittenden vervoerd op niet gereguleerde zitplaatsen, bed, laadruimte of wat dan ook. Dat is gewoon niet verzekerd.

1) bed kost je meer dan paar tientjes.... 2x hefcilinder kost al gauw 100,-.... wat dacht je dat een plaat multiplex kost? Enkel alleen al wat bevestigingsmateriaal kost al enkele tientjes.....(ook al heb je het liggen, ooit is er voor betaald....) maar als je slaapbank laat monteren hoef je geen bedplank.

2) WV1 of WV2 staat in je chassisnummer. WV1 is bestelwagen. WV2 is personenuitvoering. (en in carosserie kan je dan van alles hebben, dubbele cabine bus kan WV1 en WV2 zijn afhankelijk de uitvoering/bouwer)

3) scheelt zorgen en gewicht...

4) zo veel als mogelijk gereed moet wel zijn dat het aanwezig is en functioneel. Let er ook op dat scherpe delen/kanten zijn afgewerkt (voldoende afrondingen aan meubels/bescherming etc.)
1) ik werk voor een bedrijf die actief is in de bouwsector en een behoorlijk groot magazijn hebben met allerlei 'spulletjes'. Tel daar nog bij op een flexibele baas.
Dus dat komt wel goed... :lach
(hoewel het altijd weer duurder word dan gedacht, daar geef ik je wel gelijk in)

Ik wil overigens wel een bedplank, anders kunnen de kinderen alsnog niet ook in de camper slapen op doortocht of geval van nood (verder gewoon in hun eigen tentje)

2) ik kan het nog eens na kijken, maar in mijn geval met een officiele zit/slaapbank te plaatsen maakt het niet zo heel veel meer uit begrijp ik een beetje...?

3) precies, eensch, en zal ook niet erg veel werk zijn lijkt mij

4) Ik twijfel nog een beetje of ik zelf helemaal aan de slag ga (dan zet ik hem gewoon een tijdje in de loods bij de machinale werkplaats) of dat ik een fatsoenlijk 'bouwpakket koop'.
(zelf doen is ook leuk, maar ik heb nog meer zaken die aandacht vragen als een huis met nog een lijstje aan klussen te doen en een ouwe motor waar regelmatig aan gesleuteld moet worden)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door Multivan Generation »

Steek je licht eens op bij Evomotion design in the UK of Termeer campers in Giessen voor kwalitatieve mooie bouwpakketten.
De laatste kan jou ook helpen aan een goedgekeurde bank inclusief inbouw en keuring.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Verbouw bestaande T5 camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Voor je dit alles gaat doen zou ik eens nagaan of de bus bij de rdw keuring naar camper dit hefdak had en niet een klein 4kant met de minimale maten, waar dan later een goedkoop lang hefdak in is gemonteerd al dan niet op vakkundige wijze.

Want bij de keuring van de zetels/bank zou hun oog ook op het dak kunnen vallen met alle problemen van dien.

Wat betreft minder aantal zetels dan op papieren:

Toen ik bij mijn camperkeuring kwam aankakken met een zetel te weinig mocht ik weer naar huis om voorin het tweezitsbankje te monteren.

Wat je na de keuring doet komt voor je eigen verantwoording.
Plaats reactie