Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

J vd Pal schreef: 30 aug 2023, 15:28 De meeste cassetteluifels moeten ook verticaal worden gemonteerd. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat een van de adapter sets die voorbij gekomen zijn niet verticaal zijn ook al ziet dat er zo uit op het plaatje.
Lijkt mij ook , maar de plaatjes scheppen verwarring.
Dus met de bus en adapters naar het bedrijf en ter plekke bekijken en overleggen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

Bus loopt naar de achterzijde af, daarom zijn de adapters schuin om dat recht te trekken/te compenseren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Vandaag antwoord van Dometic op de vraag of het vlak waarop de luifel bevestigd moet worden precies verticaal staat:

Vertaald uit engels:
"Ja, er is een kleine hoek waarin de adapter is bevestigd, zodat de luifel een natuurlijke lichte helling heeft. Zo kan het water zich niet direct bovenop de luifel verzamelen, maar kan het naar beneden druppelen."

Dus.......schiet mij nu maar lek. plaatjes blijven onduidelijk doordat ze verschillend zijn. Op naar de realiteit:
Ik heb bij mij in de buurt op een california gezien dat het bevestigingsvlak van vw adapters ( met een omnistor luifel erop ) wel precies verticaal staat.
Ik heb de originele vw adapters ( tweedehands) kunnen scoren via marktplaats ( met dank aan Jasper voor de tip!) en ga nu eerst kijken of deze adapters te gebruiken zijn.

Groeten , Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

fresco schreef: 01 sep 2023, 10:00
Ik heb de originele vw adapters ( tweedehands) kunnen scoren via marktplaats ( met dank aan Jasper voor de tip!) en ga nu eerst kijken of deze adapters te gebruiken zijn.

Groeten , Frank
Dat zijn adapters voor montage op een C-rail van een multivan, dus montage op/in de regengoot van een origineel dak.
Ik vrees dat die niet gaan passen tegen de rail van een California.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 01 sep 2023, 10:22
fresco schreef: 01 sep 2023, 10:00
Ik heb de originele vw adapters ( tweedehands) kunnen scoren via marktplaats ( met dank aan Jasper voor de tip!) en ga nu eerst kijken of deze adapters te gebruiken zijn.

Groeten , Frank
Dat zijn adapters voor montage op een C-rail van een multivan, dus montage op/in de regengoot van een origineel dak.
Ik vrees dat die niet gaan passen tegen de rail van een California.
Groeten Peter
Ik moet iets duidelijker zijn : het zijn de speciale adapters met een vw/vag nummer die voor de thule gebruikt worden en geschikt zijn voor de california. Dus ze passen wel op de auto, maar de passing met de 180 graden luifel moet ik nog gaan bepalen. Er zal hoe dan ook denk ik een aanpassing gemaakt moeten worden hetzij aan de luifelkant hetzij aan de adapterkant.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Jammer dat je geen vertrouwen hebt in de Dometic beugels voor een california. De vlakke bevestiging is 200% makkelijker aan te passen en op te monteren dan de ribbel/kromming in de Thule adapter. Dat Dometic je niet een antwoord kan geven dat je zoekt is ook niet zo gek, de adapter is gemaakt voor hun eigen luifels. Ik vermoed dat je de luifel niet rechtstreeks op de adapters kan plaatsen omdat de bevestigingspunten van de luifel niet overeen zullen komen met de positie van de adapters. Je zal dan tussenplaat moeten monteren en dat is lastiger op de vorm van de Thule adapter dan de Dometic adapter. Die Dometic adapter is zo gemaakt dat er een extra plaat op komt waar de luifel dan aanhangt in plaats van rechtstreeks op de adapter zoals die van Thule. Aangezien je luifel een vlakke bevestiging heeft zou je indien de bevestiging niet 1 op 1 overeenkomen met een tussenplaat de hoek kunnen aanpassen met de plaat (dikker plaat frezen onder hoek of spie tussen bevestiging) Daar wens ik je veel succes mee bij die Thule om dat strak te krijgen.

Ik zou zonder bedenkingen die Dometic genomen hebben. Voordeel is dat je waarschijnlijk de originele Thule adapters (staat sticker VW logo en juist onderdeelnummer op ook) weer goed door kan verkopen als je toch anders besluit.
Groet, Ronald
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 01 sep 2023, 11:27 Jammer dat je geen vertrouwen hebt in de Dometic beugels voor een california. De vlakke bevestiging is 200% makkelijker aan te passen en op te monteren dan de ribbel/kromming in de Thule adapter. Dat Dometic je niet een antwoord kan geven dat je zoekt is ook niet zo gek, de adapter is gemaakt voor hun eigen luifels. Ik vermoed dat je de luifel niet rechtstreeks op de adapters kan plaatsen omdat de bevestigingspunten van de luifel niet overeen zullen komen met de positie van de adapters. Je zal dan tussenplaat moeten monteren en dat is lastiger op de vorm van de Thule adapter dan de Dometic adapter. Die Dometic adapter is zo gemaakt dat er een extra plaat op komt waar de luifel dan aanhangt in plaats van rechtstreeks op de adapter zoals die van Thule. Aangezien je luifel een vlakke bevestiging heeft zou je indien de bevestiging niet 1 op 1 overeenkomen met een tussenplaat de hoek kunnen aanpassen met de plaat (dikker plaat frezen onder hoek of spie tussen bevestiging) Daar wens ik je veel succes mee bij die Thule om dat strak te krijgen.

Ik zou zonder bedenkingen die Dometic genomen hebben. Voordeel is dat je waarschijnlijk de originele Thule adapters (staat sticker VW logo en juist onderdeelnummer op ook) weer goed door kan verkopen als je toch anders besluit.
Je laatste opmerking is voor mij ook een belangrijke overweging geweest. Jouw advies neem ik zeker serieus. Als het inderdaad lastig blijkt om de vwadapter te gebruiken ga ik verder kijken met de dometic en zet ik de vwadapters te koop.
Ik kan trouwens zelf niet frezen en/of lassen, maar in de buurt is wel een heel handig vakman/smid die mij wellicht ook verder kan helpen
Tot later en nogmaals bedankt voor meedenken en adviezen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 29 aug 2023, 20:35 Zijn dit https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... w-vw-t5-t6 de goede?
Als je deze besteld hebt, dan blijf ik benieuwd of ze gaan passen..
Die van Dometic, zijn specifiek voor California rails.
Diegene van de advertentie van Jasper, heb ik vroeger ook in mijn handen gehad, en pasten 100% zeker NIET op california rails,
omdat ze ontworpen zijn, voor montage op de C-rails, welke in de regengoot van het dak gemonteerd zitten.

Dus ik hoop dat ze er anders uitzien voor jou..
En kijk anders eens op de site: VWcampersite.nl hoe hij adapters heeft aangepast i.v.m. plaatsing SCA dak i.c.m. luifelsteunen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door bvddobb »

fresco schreef: 01 sep 2023, 10:00 Op naar de realiteit:
Ik heb bij mij in de buurt op een california gezien dat het bevestigingsvlak van vw adapters ( met een omnistor luifel erop ) wel precies verticaal staat.
Ha, ha, dat hadden we toch al gezegd… :toppie
bvddobb schreef: 29 aug 2023, 18:04
fresco schreef: 29 aug 2023, 16:01 ik moet zeker weten dat de bevestigingsplaat waarop de luifel vastgemaakt wordt precies verticaal staat. […]
Misschien kun je uitsluitsel geven?
Bij ons staan die pal verticaal.
:proost
Laatst gewijzigd door bvddobb op 01 sep 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Multivan Generation schreef: 01 sep 2023, 16:13
J vd Pal schreef: 29 aug 2023, 20:35 Zijn dit https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... w-vw-t5-t6 de goede?
Als je deze besteld hebt, dan blijf ik benieuwd of ze gaan passen..
Die van Dometic, zijn specifiek voor California rails.
Diegene van de advertentie van Jasper, heb ik vroeger ook in mijn handen gehad, en pasten 100% zeker NIET op california rails,
omdat ze ontworpen zijn, voor montage op de C-rails, welke in de regengoot van het dak gemonteerd zitten.

Dus ik hoop dat ze er anders uitzien voor jou..
En kijk anders eens op de site: VWcampersite.nl hoe hij adapters heeft aangepast i.v.m. plaatsing SCA dak i.c.m. luifelsteunen.
C rails zit in een dakgoot zeg je, bij een california heb je toch geen dakgoot meer? Deze steunen vallen over de goot aan de zijkant van je hefdak. Zo is de vorm ook en dat klopt met de beugels van MP. Dat de verkoper dit dan C-rails noemt...(wat het in feite ook wel is maar dan california specifiek)

Frank moet wel op zijn eigen california deze rails hebben om de beugels aan de onderzijde ook te kunnen bevestigen.
Groet, Ronald
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 01 sep 2023, 16:46
Multivan Generation schreef: 01 sep 2023, 16:13
J vd Pal schreef: 29 aug 2023, 20:35 Zijn dit https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... w-vw-t5-t6 de goede?
Als je deze besteld hebt, dan blijf ik benieuwd of ze gaan passen..
Die van Dometic, zijn specifiek voor California rails.
Diegene van de advertentie van Jasper, heb ik vroeger ook in mijn handen gehad, en pasten 100% zeker NIET op california rails,
omdat ze ontworpen zijn, voor montage op de C-rails, welke in de regengoot van het dak gemonteerd zitten.

Dus ik hoop dat ze er anders uitzien voor jou..
En kijk anders eens op de site: VWcampersite.nl hoe hij adapters heeft aangepast i.v.m. plaatsing SCA dak i.c.m. luifelsteunen.
[/
C rails zit in een dakgoot zeg je, bij een california heb je toch geen dakgoot meer? Deze steunen vallen over de goot aan de zijkant van je hefdak. Zo is de vorm ook en dat klopt met de beugels van MP. Dat de verkoper dit dan C-rails noemt...(wat het in feite ook wel is maar dan california specifiek)

Frank moet wel op zijn eigen california deze rails hebben om de beugels aan de onderzijde ook te kunnen bevestigen.
Ik heb een t5 comfortline california fabriekscamper :Alles zit erop eraan😏

Vandaag trouwens de bus opgehaald bij JBautoservice in Dieverbrug
Jos heeft er flink werk van gemaakt: preventief nokkenas vervangen en verstuiverbrug geplaatst, nieuwe koppeling en “ vliegwiel” , waterpomp vervangen , nieuwe aandrijfas rechts compleet met stomp. Motor getuned en naar 160 pk vermogen. En nog wat kleine dingen
Vervanging nokkenas was op tijd, begon al behoorlijke tekenen van verval te vertonen. Al met al: Kost een paar centen maar dan heb je ook wat….. kunnen nu weer mooie lange trips maken.
Kan nog wel en mooie luifel bij…..
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door limburger »

hele mooie luifel, met een goeie bevestiging vrij te gebruiken zonder poten uit te klappen (als het niet te hard waait of regent) ben benieuwd naar het eindresultaat. ze hebben ook modellen die nog achter de bus draaien :knipoog

:driveT4 :T44EVER
barbuitenhuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:16

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door barbuitenhuis »

Ik heb een vergelijkbare oplossing gekozen, en toch net anders.
  • Een multirail in de regengoot gemonteerd (heb een smal Atrion dakje)
  • Via marktplaats een paar passende Fiamma beugels gekocht
  • Een outdoor luifel, eigenlijk voor 4x4, gekocht. Een Koala Creek, we zijn er blij mee. Super stevig en mooie materialen en afwerking. Maat 2,5 bij 2,5 meter (L1 bus)
  • De beugels zitten met elk 2 bouten in de multirail, de luifel met 2x2 bouten aan de beugels (alles M8 RVS)
Luifel is eigenlijk verassend goed gepositioneerd. Zowel horizontaal als verticaal. Voordeur kan goed open.
Luifel zit 'muurvast' met slechts een paar cm extra hoogte.

Wat foto's, de luifel is gedemonteerd.
Bijlagen
PXL_20230909_143915620.jpg
PXL_20230909_143938100.jpg
T5 180pk 4Motion 2012
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Inmiddels heb ik de speciale vw california adapters voor de Thule luifel in huis. Morgen komen ook de adapters van dometic voor de vw california.
De adapters voor de thule luifel staan , gemonteerd , van zichzelf ook iets schuin achterover
IMG_20230914_191421_HDR_Original.jpeg
IMG_20230914_191821_HDR_Original.jpeg
Bovendien weet ik dat de dometic adapters ook iets schuin staan. Aanstaande vrijdag met de beide soorten adapters naar het bedrijf dat de 180 graden luifel van quick pitch kan leveren. Die heeft de luifel op voorraad. Dus maar eens kijken daar en overleggen wat de beste oplossing zou kunnen zijn om hem uiteindelijk goed loodrecht/ verticaal met de bevestigingsrail aan de adapters te kunnen monteren.
Het zou , gezien de bevestiging zoals die door barbuitenhuis is gerealiseerd ( zie hierboven) , wel eens mee kunnen vallen, wie weet. De onderkant van de luifelrail valt in de adapter wat meer naar achteren zodat hij hierdoor rechtop/ verticaal komt te hangen. Of dat bij de quick pitch 180 graden luifel ook zo kan zullen we zien.

Wordt vervolgd
Groet, Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 24 sep 2023, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Ik had het idee je oplossing af te wachten maar ben zelf tegen een luifel aangelopen ondertussen. Ik heb een passende luifel voor aan mijn dakrek gevonden. Handmatig luifeltje van 2 meter lang op 2,5 uitval en met alle wanden erbij. Nu kan dat enkel met ingeklapt hefdak, dus ben nog steeds benieuwd hoe de beugels uitpakken, wellicht dat ik dan universele adapters gebruik om de luifel niet aan het dakrek maar naast het hefdak te monteren.
Groet, Ronald
Plaats reactie