Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Goedendag

ik zou graag een 180 graden luifel, zoals bijvoorbeeld die van Quick Pitch op mijn vw california willen bevestigen. maar deze luifel is vooral geconstrueerd voor bijv suv's. De bijbehorende adapters passen dus niet op de vw california.
er zijn wel mogelijkheden met een adapter van Fiamma. de adapter voor de cassetteluifel f45s zou een optie kunnen zijn.
Echter deze adapter wordt door fiamma voor de t5 california alleen inclusief de luifel geleverd.
Diverse (web)winkels ernaar gevraagd , maar hij is echt niet los verkrijgbaar.

De situatie wordt denk ik duidelijker m.b.v. de foto's en misschien heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen?
Alvast bedankt, Frank

Hierbij 2 youtube-filmpjes en enkele foto's





foto 1-3 de luifel zoals ik die voor ogen heb
foto 4 de afbeelding van de niet los verkrijgbare fiamma adapter die het meest geschikt is, moet wellicht nog iets aangepast ( gat(en) boren op het verticale deel ivm afstand bevestigingsbouten van de 180 graden luifel van bijv quick pitch.
qp-awn-180-2.jpeg
qp-awn-180-3.jpeg
06290_f_1.jpg
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door bvddobb »

fresco schreef: 29 aug 2023, 11:31 ik zou graag een 180 graden luifel, zoals bijvoorbeeld die van Quick Pitch op mijn vw california willen bevestigen. maar deze luifel is vooral geconstrueerd voor bijv suv's. De bijbehorende adapters passen dus niet op de vw california.
er zijn wel mogelijkheden met een adapter van Fiamma. de adapter voor de cassetteluifel f45s zou een optie kunnen zijn.
Echter deze adapter wordt door fiamma voor de t5 california alleen inclusief de luifel geleverd.
Diverse (web)winkels ernaar gevraagd , maar hij is echt niet los verkrijgbaar.
Heb je een fabrieks-California? Zou je dan niet gewoon de VW-luifeladapters voor de VW/Thule-cassetteluifel kunnen gebruiken? Die zijn gewoon als los onderdeel met een VW-onderdeelnummer bij een dealer bestelbaar. Let op: de voorste en de achterste zijn verschillend, met verschillende nummers!

Wij weten dat uit ervaring omdat we een keer in Wales de luifel over de auto heen geklapt hebben gekregen met een windstoot, en we de adapters daar bij een dealer nieuw gekocht hebben (en de luifel op zijn parkeerplaats weer gemonteerd).
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

Onderdeelnummers kan je vinden bij accessoires onder 'awning' afbeelding 15 en 16
link naar catcar
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens hier voor meer ideeën
https://www.google.com/search?client=fi ... ree+awning

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 29 aug 2023, 13:58 Kijk ook eens hier voor meer ideeën
https://www.google.com/search?client=fi ... ree+awning

Groeten Peter
Dank voor je bericht. Er zijn inderdaad heel veel merken die een 270 graden of een 180 graden luifel aanbieden. ik richt me vooralsnog op de 180 graden van quick pitch.
1. Deze is qua gewicht acceptabel. . Er zijn merken die een veel zwaardere aanbieden ( soort doek, constructie e.d.) , maar ook die lichter zijn en qua constructie in mijn ogen ook te fragiel , zeker bij wat meer wind ( boven windkracht 4 zou ik trouwens toch de luifel inklappen)
2. de prijs is voor zo'n type luifel met deze constructie zeer acceptabel
3. de stabiliteit is goed. je kunt hem ( met weinig wind) zonder stelpoten laten hangen aan de constructie.
4. de 270 graden luifel vind ik te groot ( hij gaat door aan de achterkant van de bus) en daarom te lastig voor veel kampeerplekken

groeten,Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 29 aug 2023, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

bvddobb schreef: 29 aug 2023, 11:40
fresco schreef: 29 aug 2023, 11:31 ik zou graag een 180 graden luifel, zoals bijvoorbeeld die van Quick Pitch op mijn vw california willen bevestigen. maar deze luifel is vooral geconstrueerd voor bijv suv's. De bijbehorende adapters passen dus niet op de vw california.
er zijn wel mogelijkheden met een adapter van Fiamma. de adapter voor de cassetteluifel f45s zou een optie kunnen zijn.
Echter deze adapter wordt door fiamma voor de t5 california alleen inclusief de luifel geleverd.
Diverse (web)winkels ernaar gevraagd , maar hij is echt niet los verkrijgbaar.
Heb je een fabrieks-California? Zou je dan niet gewoon de VW-luifeladapters voor de VW/Thule-cassetteluifel kunnen gebruiken? Die zijn gewoon als los onderdeel met een VW-onderdeelnummer bij een dealer bestelbaar. Let op: de voorste en de achterste zijn verschillend, met verschillende nummers!

Wij weten dat uit ervaring omdat we een keer in Wales de luifel over de auto heen geklapt hebben gekregen met een windstoot, en we de adapters daar bij een dealer nieuw gekocht hebben (en de luifel op zijn parkeerplaats weer gemonteerd).
Ik heb een fabriekscalifornia en ga uitzoeken of de thule adapters bruikbaar zijn. het lijkt op het eerste gezicht wel. maar ik moet zeker weten dat de bevestigingsplaat waarop de luifel vastgemaakt wordt precies verticaal staat. Maar op sommige afbeeldingen lijkt hij iets achterover te staan.
Misschien kun je uitsluitsel geven?

groeten, Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 29 aug 2023, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 12:20 Onderdeelnummers kan je vinden bij accessoires onder 'awning' afbeelding 15 en 16
link naar catcar
bedankt! dit spaart weer zoekwerk.
groeten, Frank
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

ik heb inmiddels ook een handleiding voor het bevestigen te pakken gekregen.
daar zit een afbeelding bij van waar en hoe de luifel vastgemaakt wordt met de bij de quick pitch luifel horende adapters
wellicht biedt dat nog meer inzicht in de vraag of de thule adapters gebruikt kunnen worden. Er zullen in ieder geval meer gaten beschikbaar moeten komen op de adapter, of vermoedelijk een extra plaat er tegenaan bevestigen met montage- gaten. dat moet ik dan nog verder gaan uitzoeken.
Mounting manual Quick Pitch awning.pdf
(336.55 KiB) 20 keer gedownload

En hierbij nog de maten van het geheel als hij uitgeklapt is . het linkerdeel (258,5 cm) is het deel dat aan de bus vastzit

180-Weathershade-Awning-1-800x640.png
Laatst gewijzigd door fresco op 29 aug 2023, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

fresco schreef: 29 aug 2023, 16:01

ik heb een fabriekscalifornia en ga uitzoeken of de thule adapters bruikbaar zijn. het lijkt op het eerste gezicht wel. maar ik moet zeker weten dat de bevestigingsplaat waarop de luifel vastgemaakt wordt precies verticaal staat. maar op sommige afbeelding lijkt hij iets achterover te staan.
misschien kun je uitsluitsel geven?

groeten, Frank
Verticaal uitvullen is natuurlijk maar een kleine aanpassing. Ik zie wel dat de beugels van zo'n luifel een 4 gats en 2 gats bevestiging hebben? Deze zijn dan een stuk kleiner(korter) dan die van een california.

Ik heb al eens zitten kijken naar een 270° maar dan dat de oversteek over de neus draait voor schaduw op de cabine maar wel uitzicht houden.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

fresco schreef: 29 aug 2023, 16:10 ik heb inmiddels ook een handleiding voor het bevestigen te pakken gekregen.
Enige van belang lees ik dat de luifel met het 4 gaten patroon aan de achterzijde (scharnier) moet worden bevestigd. De andere steun met twee gaten moet je zelf boren zo te lezen. Deze dan het beste zover als mogelijk vooraan minimaal 1475mm vanaf de 4 gaten en tot maximaal 210mm voor het einde van de luifel..

Met de lengte van je luifel zou ik wel even goed bekijken of het uitkomt met dat achterste bevestigingspunt en de luifeladapter. Deze zitten volgens mij op een vaste locatie, dus dat je luifel straks niet te ver naar voren bevestigd moet worden of je zal een tussenplaat moeten maken dat de bevestiging naar achteren verzet wordt.
Bijlagen
luifel.png
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door bvddobb »

fresco schreef: 29 aug 2023, 16:01 Ik heb een fabriekscalifornia en ga uitzoeken of de thule adapters bruikbaar zijn. het lijkt op het eerste gezicht wel. maar ik moet zeker weten dat de bevestigingsplaat waarop de luifel vastgemaakt wordt precies verticaal staat. Maar op sommige afbeeldingen lijkt hij iets achterover te staan.
Misschien kun je uitsluitsel geven?
Bij ons staan die pal verticaal. De VW/Thule Omistor-luifel 'hangt' daar overheen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door bvddobb »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 16:20 Met de lengte van je luifel zou ik wel even goed bekijken of het uitkomt met dat achterste bevestigingspunt en de luifeladapter. Deze zitten volgens mij op een vaste locatie
De VW/Thule Omnistor adapters zitten inderdaad op een vaste plaats: ze worden bevestigd in voorgeboorde gaten in de dakversteviging van de California, voor en achter. Is dus ook heel typisch voor de fabrieks-California; op andere transporters zitten die 'ontvangende' gaten niet, en gebruiken mensen vaak de Fiamma-oplossing (zowel adapters als luifels). Vandaar mijn eerdere vraag: "Heb je een fabrieks-California?".
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 29 aug 2023, 16:20
fresco schreef: 29 aug 2023, 16:10 ik heb inmiddels ook een handleiding voor het bevestigen te pakken gekregen.
Enige van belang lees ik dat de luifel met het 4 gaten patroon aan de achterzijde (scharnier) moet worden bevestigd. De andere steun met twee gaten moet je zelf boren zo te lezen. Deze dan het beste zover als mogelijk vooraan minimaal 1475mm vanaf de 4 gaten en tot maximaal 210mm voor het einde van de luifel..

Met de lengte van je luifel zou ik wel even goed bekijken of het uitkomt met dat achterste bevestigingspunt en de luifeladapter. Deze zitten volgens mij op een vaste locatie, dus dat je luifel straks niet te ver naar voren bevestigd moet worden of je zal een tussenplaat moeten maken dat de bevestiging naar achteren verzet wordt.
de lengte van de luifel (ingeklapt) is 258,5cm.
Het 4-gatenpatroon links voor het scharnier is het vaste punt inderdaad. Dat komt aan de achterzijde van de bus ( het scharnier van de luifel). De adapters hebben een vast punt ( voor en achter 3 aanwezige bevestigingspunten per adapter op het dak). De afstand tussen de voorste en achterste bevestigingspunten is cruciaal. . die afstand bepaalt welke 4 gaten je vervolgens voor het voorste deel van de luifel gaat gebruiken , aangegeven op het rechterdeel van het plaatje
ik weet die afstand nu (nog) niet . De bus is nu bij jbautoservice (voor oa een verstuiverbrug en eventueel nieuwe nokkenas).
Even duimen of die afstand past bij deze luifel

bedankt voor het meedenken allemaal.
Laatst gewijzigd door fresco op 01 sep 2023, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door SyncRoon »

fresco schreef: 29 aug 2023, 11:31
er zijn wel mogelijkheden met een adapter van Fiamma.
Diverse (web)winkels ernaar gevraagd , maar hij is echt niet los verkrijgbaar.
https://www.fiammastore.nl/kit-vw-t5-multivan.html

https://www.obelink.nl/fiamma-f35-adapt ... ornia.html

https://www.obelink.nl/voortenten-luife ... ransporter

past niet helemaal op je california maar wellicht kan je e.e.a. van deze aanpassen?

of deze dometic voor cali https://www.berger-camping.nl/article/d ... len-270558
Groet, Ronald
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: 180 graden Quick Pitch luifel op vw t5 california?

Bericht door fresco »

bvddobb schreef: 29 aug 2023, 18:04
fresco schreef: 29 aug 2023, 16:01 Ik heb een fabriekscalifornia en ga uitzoeken of de thule adapters bruikbaar zijn. het lijkt op het eerste gezicht wel. maar ik moet zeker weten dat de bevestigingsplaat waarop de luifel vastgemaakt wordt precies verticaal staat. Maar op sommige afbeeldingen lijkt hij iets achterover te staan.
Misschien kun je uitsluitsel geven?
Bij ons staan die pal verticaal. De VW/Thule Omistor-luifel 'hangt' daar overheen.
Mooi om te weten . Ik denk nu dat deze adapterset de beste oplossing is. Als hij 1 op 1 bruikbaar is zou dat mooi zijn. Eventueel een (kleine) aanpassing (laten) maken.
Nu alleen nog weten wat de afstand is tussen twee vaste bevestingspunten op de bus en de luifel in het echt bekijken. De adapters ga ik toch maar vast kopen. Dan kan ik die meenemen om te bekijken hoe dat bij de luifel eruit ziet
Daarna hakken we de knoop door. Als ik deze monteer zal ik foto’s toevoegen .
Plaats reactie