Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kano vervoer

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano vervoer

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 12 sep 2023, 07:46 Ik ben voor mijn austops dak wel geïnteresseerd in een kano voorziening met vliegtuig rails. Gedachte is twee rails op het dak en twee onderkant dak. De zeekanos wegen 30kg per stuk.
Vraag even na hoeveel kg jouw dak maximaal kan dragen. SCA mag 75kg, origineel VW kwb 50 kg. Het zou zonde zijn als je polyester dak beschadigd.

Doe er je voordeel mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Kano vervoer

Bericht door krekwakwol »

Marcel, bij de merkenlogo's onderaan de site van CRE staat een qr code bij het TUV logo, volgens mij kun je daar de beschrijving van je austops dak downloaden.
https://camperroofeurope.com/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kano vervoer

Bericht door marrcel »

Ik heb de belasting van lwb dak nog niet gevonden. Ik maak me het meeste zorgen om de torsie krachten bij zijwind en inhalen van een vrachtwagen.
Voor bij de sjorbanden en achter op de dempers en scharnieren. Vooral voor zijn de bevestigingspunten van de sjorbanden meer naar het midden. Dat lijkt mij het meest kritisch met kano's van 5m30.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kano vervoer

Bericht door SyncRoon »

Marcel, kan je wellicht adapterbeugels van een luifel plaatsen naast je hefdak en daarover afneembare dakdragers monteren?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kano vervoer

Bericht door marrcel »

Beugels op de bestaande dak bouten kan, maar met gesloten hefslaapdak gaan de beugels onder het hefdak door.
De zwarte rubber seal en het hefdak zijn niet ontworpen om er nog een beugel onder te doen.
Maar beugels direct op het chassis lijken mij wel sterk genoeg om de klappen storm op de kano's bij inhalen vrachtwagen te weerstaan.
Ik zit nog te prakkedenken om stukjes Uprofiel onder het hefdak te maken die over een vierkant buis vallen die met de bestaande dakbouten vastzitten. Ondertussen heb ik nog geen detail foto's gezien van hefdaken met 2 zeekayaks erop. Dan droom ik weer dat ik Willie Wortel ben 🤔🤭
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kano vervoer

Bericht door Beckontheroad »

Had destijds bij mijn Reimo dak, zurschienen met aan de binnenzijde/ contrazijde een metalen stripdoorcen door gebouw.
Zat met 2 zeekajaks top zelfs met 7 bf en 90km/ uur op de auto baan in open veld en dwarswind.

Maar ken het betrokken dat van TS niet.


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Kano vervoer

Bericht door destrijdbijl »

Leuk nog meer kajakkers hier :-)

Ik ben uitgekomen op "airlinerails" met daarop aluminium profielen. Aan de binnenzijde contraplaten gemaakt. De kajaks liggen op voorgevormd foamblokken en niet in beugels.
Op de auto tillen lukt me net aan met een caravan opstapje. Mijn T5 staat ook wat hoger wat het lastiger maakt. Karitek, Zoelzer (Duitsland) en Thule hebben ook kajak vervoer oplossingen.
Bijlagen
IMG_9989.JPG
IMG_9988.JPG
IMG_9987.JPG
Laatst gewijzigd door destrijdbijl op 01 nov 2023, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Kano vervoer

Bericht door J vd Pal »

Met een setje Sherpa's Translift gaat dat veel makkelijker. Ik heb nog een complete set te koop.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kano vervoer

Bericht door marrcel »

Wat voor hefdak heb je strijdbijl?
En op welke wijze zit het hefdak vast aan carrosserie?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Kano vervoer

Bericht door destrijdbijl »

Het standaard Reimo hefdak. 2 gasveren, 2 scharnieren en 2 spanbandjes.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Plaats reactie