Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Vorige eigenaar heeft een CEE aansluiting op de Multivan gemaakt. Hierop zat het keukenblokje aangesloten (o.a. koelkast, wandcontactdoos en een schakelaar voor ledverlichting). Het keukentje was me te groot en heb ik verkocht, de ledverlichting is er ook uit bij de inbouw van het slaaphefdak).

De 230V komt nu zo binnen achter de bestuurdersstoel:
Afbeelding

Voor tijdelijk heb ik zo'n stekkerdoos gehaald:
Afbeelding

Ik vind dit toch wat onhandig en zou liever de 230V die via de CEE binnenkomt gebruiken. Heb nu een ander klein keukenblokje waar ik een stekkerdoos in wil monteren waar ik dan de apparatuur op wil aansluiten (grootste verbruiker zal het Nespresso apparaat zijn, voor de rest gewoon opladers).

Ik heb alleen de ballen verstand van elektra en ik wil het wel veilig hebben. Mijn lekenhoofd had het idee om gewoon een stekkerdoos op het kroonsteentje aan te sluiten, maar ik lees ook vanalles over zekeringen en aardlek en dergelijke. Wat is nodig voor een veilige aansluiting van een stekkerdoos in deze situatie?

Is een gewone stekkerdoos goed? Of zo'n stekkerdoos met beveiliging ? Of moet er een zekeringskastje tussen (en hoe moet zoiets..?)

Alle hulp/advies is welkom!
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Remco_T5 »

Als je er echt geen verstand van hebt zou ik adviseren om er gewoon af te blijven maar even een paar zaken;

De voeding die via de CEE binnen komt dient via een aardlekschakelaar te lopen ter beveiliging van jezelf. Het is nu onbekend of deze er in zit.

Als je twee kabels aan elkaar verbind moet het in een deugdelijke lasdoos gebeuren of iets wat ervoor geschikt is. In de lasdoos is dan ook een voorziening voor trekontlasting aanwezig.

Het is mij niet duidelijk hoe je de aansluiting wil maken, inbouw in een wand of opbouw zoals je foto.

Dit is even in een notendop, e.e.a. is afhankelijk van hoe je het wilt hebben. Lampjes zou ik in 12V uitvoeren maar als je geen huishoudaccu heb trek je de startaccu op een gegeven moment leeg dus dan is 230V lampjes weer beter.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Hanz »

Let op! Voor het kwarttarief moet de keuken ook zonder walaanlsluiting kunnen werken. Dus zal je ook een 12V installatie moeten hebben of anders in ieder geval een kooktoestel op gas.
Zie ook dit topic:
viewtopic.php?p=379366#p379366
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door krekwakwol »

Het zou toch een stuk makkelijker zijn als mensen bij hun profiel een regio vermelden waar ze wonen.
Dan kan een forum lid met kennis van zaken, als hij/zij dat wil even langsgaan voor advies.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Dank voor jullie reacties! Zal er puntsgewijs antwoord op proberen te geven, en meer foto's tonen.

Dit is het vorige keukentje:
Afbeelding
Afbeelding

Mooi dingetje, maar zoals gezegd iets te groot voor ons. Helemaal rechtsonder zie je nog net aan de achterkant de lasdoos van de vorige keuken. Heb ik helaas geen andere foto's van gemaakt, en weet niet meer precies wat daar in zat. Was niet aangesloten toen ik hem kocht. Foto linksonder zijn de aansluitingen van het keukentje.

Dit is de CEE aansluiting boven de achterbumper aan de bestuurderszijde. Daaronder een foto van de binnenzijde voor zover ik het kan zien.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie alleen maar een wirwar van draden en weet niet waar ik naar kijk. Wat ik qua hoogte kan inschatten is helemaal onderaan nog net een klein deel van de plastic behuizing van de CEE stekker te zien. Vlakbij de aardebevesting in de carrosserie. Wat de grijs/blauw/groen/zwarte doosjes zijn weet ik niet, en of dit standaard is of bij de stekker hoort..?

Dit is het keukentje dat ik nu aan het aanpassen ben.
Afbeelding
Afbeelding

Simpel 2ehands Multivan keukentje van Atrion. De jerrycans plaats ik tussen stoel en keukentje om ruimte in het kastje vrij te spelen. Met dezelfde reden hang ik het kookplaatje aan de zijkant (of moet dit vastzitten voor het kwarttarief?).
Op de laatste foto de plek waar ik ongeveer de stekkerdoos wil plaatsen. Zal in eerste instantie gewoon een stekkerdoos als dit zijn, misschien iets meer stopcontacten.

Er zit een huishoudaccu onder de bestuurdersstoel. Ik hoef geen verlichting op de 230V te hebben, werk gewoon met losse campinglampjes.

Hopelijk geeft dit wat meer info. Een aansluiting in een lasdoos aan de achterzijde van het keukentje lijkt me te doen. Maar moet daar dan nog een aardlek tussen? (en dan moet ik nog even uitvogelen hoe dat moet)
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

krekwakwol schreef: 30 aug 2023, 23:22 Het zou toch een stuk makkelijker zijn als mensen bij hun profiel een regio vermelden waar ze wonen.
Dan kan een forum lid met kennis van zaken, als hij/zij dat wil even langsgaan voor advies.
:toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Hanz »

Als het kookplaatje elektrisch is dan moet het kunnen werken op een energiebron binnen de camper. Als dat de huishoudaccu is dan heb je ook een omvormer nodig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Hanz schreef: 31 aug 2023, 09:47 Als het kookplaatje elektrisch is dan moet het kunnen werken op een energiebron binnen de camper. Als dat de huishoudaccu is dan heb je ook een omvormer nodig.
Is op gas, zie één-na-laatste foto, daar hangt die aan de zijkant.
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door peetjeadhdtje »

je zit bijna goed met de stekkerdoos op de foto maar je kunt beter deze set nemen.

Dan maak je aan het uiteinde van de kabel in je bus een contrastekker Cee 16 ampere en dan steek je de set uit de link erin.

https://www.dewitschijndel.nl/proplus-t ... s-10-meter

Dan heb je gelijk alles:
een aardlekschakelaar( zodat je bij een fout in je 220v niet het hele vak zonder stroom zet)
een 10 amp zekering
3 220 wcd

en nog eens 2 usb wat tegenwoordig onmisbaar is.
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door peetjeadhdtje »

Het voordeel van deze waterdichte doos icm een gemonteerde contrastekkeris bv:
dat indien je gebruikt maakt van een bus tent je bv een 220 woning koelkast werkend op de camping kunt laten in je bustent.

Wij namen vroeger altijd onze koelvriescombinatie mee op vakanties die langer dan 2 weken duurde. Heel handig en goedkoop als je kids hebt.
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

peetjeadhdtje schreef: 31 aug 2023, 10:04 je zit bijna goed met de stekkerdoos op de foto maar je kunt beter deze set nemen.

Dan maak je aan het uiteinde van de kabel in je bus een contrastekker Cee 16 ampere en dan steek je de set uit de link erin.

https://www.dewitschijndel.nl/proplus-t ... s-10-meter

Dan heb je gelijk alles:
een aardlekschakelaar( zodat je bij een fout in je 220v niet het hele vak zonder stroom zet)
een 10 amp zekering
3 220 wcd

en nog eens 2 usb wat tegenwoordig onmisbaar is.
Thx, maar dat lost het uitgangspunt juist niet op. Ik vind zo'n losse unit onhandig in het gebruik dus heb liever de 220 wcd's in de bus zelf, via de CEE voorbereiding die er toch al in zit.

Zijn er kant-en-klare setjes die een aardlek en zekering hebben, die ik ertussen kan zetten?
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Ben nog even verder aan het inlezen, en lees dat een CEE stekker altijd een geïntegreerde 16A zekering heeft: https://www.reizenin.net/blog/220v-aans ... en-camper/

Zou ik met een tussenkabel als dit - met aardlek - dan niet klaar zijn?
Afbeelding
https://www.obelink.nl/pro-plus-cee-aar ... 2cEALw_wcB
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door peetjeadhdtje »

Het is de bedoeling van de unit uiti mijn link dat ke die juist in je bus"vast" monteert dan heb je alleen maar de kabel naar de campingpark buiten je bus
Die 10m kabel kun je natuurlijk inkorten
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door SyncRoon »

Dat minikeukentje wat je wil plaatse moet wel zo zijn dat je het kookstel op gaspatroon in de bus kan gebruiken en dat deze VAST gemonteerd zit. Lijkt nu dat deze aan de zijkant opgeborgen word en voor gebruik dan op je keukentje te plaatsen. Dat is niet voldoende.

Om de 220V met vaste stekkerdoos aan te sluiten is niet zo handig met inbouwruimte. Kan denk ik wel net onderin maar ook niet makkelijk met de ronding. Weinig vlakke plekken op een goede plaats....opbouwdozen zijn snel weer te groot.

Ik heb daarvoor nog defa materiaal liggen uit enkele T3 slopers uit Scandinavie. https://stroomwinkel.nl/defa-wandcontactdoos.html

Voor de combimagnetron heb ik vanaf de omvormer aan B-stijl verlengkabel naar achteren en net voor de D-stijl een inbouw stopcontacht (met inbouwdoos erachter)

Volgens mij is trouwens de norm om 60 cm afstand tot een natte zone te hebben (in huis elektro) zou verstandig zijn dit ook in je bus te doen. zo kort op een wasbakje?

Je zou een stekkerblok tegen je dakrand kunnen bevestigen als stroompunt of gewoon een stopciontact achterin als ik heb en dan met verlengkabel en stekkerblok onder je bank in het laatje.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-08-31 om 19.41.18.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stekkerdoos binnen op de 230V aansluiten?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is het handiger om je hier eerst op te concentreren?
viewtopic.php?p=514181#p514181
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie