Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 zitplaats indeling aanpassen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Hallo,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb een T6 2.0 L1 dubbel cabine op het oog. Nu heeft deze 2 stoelen voor en 3 zitbank erachter. De auto is nu nog N1 en heeft 6 zitplaatsen staan op kenteken.

We willen eigenlijk niet zozeer meer zitplaatsen. Alleen anders indelen.
Dus 2 - 2 - 2. Of 2 - 2 -3. Dan dus wel een zitplaats erbij.
De tussenschot moet er tussenuit. Dus ik moet hem sowieso omkeuren naar M1.

Ik heb de topics over het plaatsen van de bevestiging gordels en vloerplaten gezien, daar is voldoende info van.

Vraag:
1. Is iedere T6 om te bouwen naar een extra stoelenrij achterin?
2. Is de bank van de dubbel cabine te hergebruiken en achterin te plaatsen? Of past dat niet door de wielkast?
3. Nu zit in de 2e rij wel een ramen, maar 3e rij zit geen raam. Is dat verplicht?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door Multivan Generation »

jhwagenaar schreef: 22 sep 2023, 16:29 Hallo,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb een T6 2.0 L1 dubbel cabine op het oog. Nu heeft deze 2 stoelen voor en 3 zitbank erachter. De auto is nu nog N1 en heeft 6 zitplaatsen staan op kenteken.

We willen eigenlijk niet zozeer meer zitplaatsen. Alleen anders indelen.
Dus 2 - 2 - 2. Of 2 - 2 -3. Dan dus wel een zitplaats erbij.
De tussenschot moet er tussenuit. Dus ik moet hem sowieso omkeuren naar M1.

Ik heb de topics over het plaatsen van de bevestiging gordels en vloerplaten gezien, daar is voldoende info van.

Vraag:
1. Is iedere T6 om te bouwen naar een extra stoelenrij achterin?
2. Is de bank van de dubbel cabine te hergebruiken en achterin te plaatsen? Of past dat niet door de wielkast?
3. Nu zit in de 2e rij wel een ramen, maar 3e rij zit geen raam. Is dat verplicht?

Antwoord 1 technisch gezien wel, qua gordelpunten is het een ander verhaal en kan dat bij de RDW bij een herkeuring, je gaat immers de inrichting veranderen, wel eens een lastig verhaal worden.

Antwoord 2: dat hangt af van de positie en hoe die bank nu is, ik vermoed zo'n caravelle bank met 4 voetjes, en dat moet mogelijk zijn.

antwoord 3: nee dat is niet verplicht

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Bedankt voor de snelle reactie.

De gordelpunten zijn bij iedere T5 en T6 toch gelijk? Dat die gemaakt moeten worden aan de 'zijbalken'. Want de stoelen en daarmee de gordelpunten zal op dezelfde plekken komen als in een kombi bus. Of denk ik nu verkeerd?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door SyncRoon »

Kijk eerst eens of je chassisnumemr met WV1.... of WV2.... begint. Bij een WV2 betreft het een personenuitvoering waar doorgaans de gordelpunten in zitten en je bij PON wellicht ook een CVO/typegoedkeuring kan krijgen. Zorg dat je dat weet voor je een bus koopt, of en hoe je de extra zitplaatsen op kenteken krijgt. Dat je nu er 6 hebt wil niet zeggen dat de RDW zomaar de aangepaste opstelling goedkeurt....
Groet, Ronald
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Bedankt. Wist ik niet
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Het is inderdaad een wv1 uitvoering. Dan is het dus in moeilijk, zo wel onmogelijk er een persoonsvervoer van te maken. Klopt dat?

Had ook nog een oud politiebus op het oog. Maar is T5, ouder en slechtere staat.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door SyncRoon »

Ja dat klopt.

Je hebt dubbelcabines op basis van WV2 chassisnummer. Dan zou je in theorie er een personenbus van kunnen maken maar ook hier VOORAF navragen bij PON of ze voor je gewenste opstelling een typegoedkeuring hebben want anders kan je het waarschijnlijk alsnog bij de RDW vergeten. Je kan dus niet zomaar een bankje of stoel uit willekeurige auto plaatsen en denken dat dit goed is. Verder gaat het om meer dan enkel een boutje en moertje plaatsen. Je moet wel zorgen dat je alle bevestigingsmiddelen hebt en gebruikt, ook aan de bodemzijde.

Voor een 2+2+2 opstelling ben je best af met een multivan en daar 4 losse draaistoelen erin. Als je de bank bewaard kan je ook een 2+3+2 of 2+2+3 opstelling maken.

Busje kost je wel 300 euro per maand aan belastingen maar is ook als 7 zitter met hefdakje en keukentje als camper te maken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door MarkV »

Is een Caravelle niet een optie? Goedkoper dan een Multivan maar wel perrsonenauto.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door SyncRoon »

Soms kom je op de sloop nog een intacte bus tegen maar met motor of bakschade (of nog herstelbaar koetswerk). Het is makkelijker een motor te vervangen dan aanpassing op zitplaatsen geregeld te krijgen. Ik had mijn interieur dus uit een multivan die bijna kompleet was (enkel achterklep weg) met kapotte motor. Toen ik dit zocht kwam je geregeld complete multivans tegen (2004-2007) met wat werk eraan zo rond 4 á 5K. Hadden dan wel 400K of meer gereden en waarschijnlijk dus mankementen motor/aandrijving.
Groet, Ronald
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Bedankt.

Hoe werkt het dan bij ombouw naar camper. Dan worden vaak bestelbussen wv1 omgebouwd en een 2 of 3 zits slaapbank met gordels achterin erin gezet.

Zijn dan de regels anders? Want in principe verander je dan ook de opstelling wat tegen de wv1 regels in gaan.
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Bedankt.

Hoe werkt het dan bij ombouw naar camper. Dan worden vaak bestelbussen wv1 omgebouwd en een 2 of 3 zits slaapbank met gordels achterin erin gezet.

Zijn dan de regels anders? Want in principe verander je dan ook de opstelling wat tegen de wv1 regels in gaan.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door krekwakwol »

Dit zijn dan goedgekeurde zit/slaapbanken die door een erkende camperbouwer worden ingebouwd en aangemeld bij de RDW en of de RDW dat nog fysiek komt controleren weet ik niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door SyncRoon »

Bedrijfsmatig werkt het anders. Maar nog moeten zitplaatsen dan gecertificeerd zijn. Een bedrijf kan op basis van 1e ombouw/aanpassing een erkenning krijgen dat de inbouw/materialen etc. voldoen en de volgende voertuigen worden op basis van 1e voertuig dan via de erkenning goedgekeurd. Echter kan je daar als particulier geen rechten aan ontlenen. Als jij een auto ter keuring aanbied wordt je in die zin ook gezien als de constructeur van de aanpassing. Ook al zou je bv dit door derden/bedrijf hebben laten doen, jij laat keuren dus ben jij constructeur van de wijziging. Daarom als je iets laat uitvoeren zorg dan ook dat zij de garantie op goedkeuring RDW geven en keuring zelf verzorgen.

Als je originele onderdelen/stoelen gebruikt dan moet je zien een juiste CVO/typegoedkeuring via PON te pakken te krijgen anders kan je het vergeten. In grijs gebied kan je bv wel een 7, 8 of 9 zits bus aanpassen op je gewenste 7 zitplaatsen zolang je het veilig aanpakt, originele onderdelen en op de originele inbouwplaats en inbouwwijze. Bij een 9-persoons bus ombouw naar 7 persoons ben je niet verplicht de 2 mindere plaatsen te laten aanpassen of omkeuren. Elke zitplaats meer dan op kenteken is wel verplicht.
Groet, Ronald
jhwagenaar
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:42

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door jhwagenaar »

Wat een handige reacties. Ik wordt heel wat wijzer.

Punt is, we willen wat flexibel. Dus 3 voor en 3 2e rij is in principe genoeg. Maar in de toekomst ombouwen tot camper of juist meer comfort vinden we fijn als optie.
Maar comfort krijg je meer door een 3e rij bij te plaatsen.
Want dan ga je naar 2-2-2 opstelling.

De 2e rij is door de dubbele cabine al goedgekeurd en zou een 2 zits kunnen(theoretisch) en dan daarachter een rdw gekeurde bank(wel dure oplossing ivm dat het een slaapbank betreft)

Je gaat dan namelijk geen zitplaatsen toevoegen, maar wel schuiven door een rdw gekeurde camper bank

Sorry voor de vele vragen hoor.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 zitplaats indeling aanpassen

Bericht door SyncRoon »

Let op dat je nog de bietenbrug op kan gaan zoals je het jezelf voorstelt.

Zodra je een slaapbank gaat laten keuren wordt ook de rest van het voertuig gecontroleerd op permanente eisen. Dat voelt wellicht beetje als willekeur maar is wettelijk zo geregeld. Je 2e zitrij van de dubbele cabine heeft een toelating in die hoedanigheid. Het kan dan gebeuren dat jij moet aantonen dat de enkele opstelling van de bank nog voldoet aan de eisen. Dus het maakt uit of je een dubbel cabine hebt van VW op originele voeten op de bodem en gordelbevestigingen in de carosserie of dat je een 2e inbouw dubbel cabine hebt met bankframe en eigen gordelpunten. Die laatste zal probleem geven dat ze die niet goedkeuren in andere opstelling en mogelijk zelfs niet zonder cabinewand. Bij originele zitplaatsen is het al een probleem als je een 2zits 2e zitrij van linkerkant naar rechts wil plaatsen. Doe je beter ook na de RDW keuring.

Voor het idee wat jij hebt, flexibel, kom je op een multivan met rails uit. Dan kan je doen wat je wil maar maximaal 7 zitplaatsen in 2+2+3 of 2+3+2. Daarvoor heeft VW de multivan bedacht, waarom zou die multivan heten?
Groet, Ronald
Plaats reactie