Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foam kachelhuis vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Ik zou het niet weten, tot nu toe heb ik alleen maar foto's gezien van kleppen met gaten. Maar bij mij bleven kachel en airco ook nog lang functioneren terwijl al meer dan een jaar stukjes foam mij om de oren vlogen. En inderdaad ook een tijdje niks meer tot op een gegeven ogenblik er toch nog een lading foam werd weggeblazen en toen was het ook in één keer over met de werking. Dus prijs jezelf nog niet gelukkig.
T4-wiki heeft het wel over verschillende uitvoeringen afhankelijk van bouwjaar (aantal kleppen en manier van bedienen) maar vermeld nergens dat andere bouwjaren gesloten kleppen hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door JanpeterJ »

Ik kan het ook nergens meer vinden, dus ik ben er bang voor.
Hier wel een mooie video van al het werk. (in het Duits)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Nog even een correctie op mijn verslag. Ik heb Armaflex 6 mm gebruikt en niet 9 mm zoals eerst in het verslag stond. Ik heb dit in de voorgaande berichten aangepast.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Zeer interessante topic over het vervangen van het foam in het kachelhuis, nu ben ik hier ook aan begonnen eergister. Alleen heeft mijn bus airco, is dit ongeveer hetzelfde ? En valt dat te doen zonder het hele kachelhuis te demonteren? Tevens is mijn kachelradiateur lek en zit er nogal wat koelvloeistof in mijn luchtstroomkanalen dus die ga ik ook vervangen. Zijn nog handige tips/trucs of dingen waar ik eventueel op moet letten? Ik heb ook de 6mm armaflex aangeschaft. Er zijn in totaal maar 2 kachelkleppen die met foam beplakt zijn toch? Excl de randen. Verder dacht ik dat de kachelrad vervangen kan worden zonder het hele kachelhuis te demonteren klopt dit ?
Alvast bedankt.

Groet,
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Ik heb ook airco dus dat is hetzelfde. Kachelhuis hoeft er niet uit. Inderdaad twee metalen kleppen die bekleed moeten worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door VWT4 »

Hanz schreef: 28 dec 2023, 08:15 "Inderdaad twee metalen kleppen die bekleed moeten worden"

Bedoel je hiermee dat wanneer er sprake is van een airco uitvoering dat het systeem anders in elkaar zit en het dan anders opgelost kan worden?
Ben erg benieuwd, ook hier afgelopen zomer vlokken aan schuim voorbij zien komen en ik meende zelf dat dit ui het deel achter het filter onder de motorkap aan het schutbord kwam, ook daar zit namelijk een "klep"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

De kleppen in het kachelhuis zijn volgens mij niet anders bij airco maar ik had het idee dat het kachelhuis wel lastiger te verwijderen is als er een airco aan vast zit.
Ik heb nog nooit iets gelezen over foam op een klep achter het filter. Is dat de klep om te kiezen voor buitenlucht of interne circulatie?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Ilja1974 »

Bedankt voor de uitgebreide omschrijving van de werkzaamheden .
Bij mij komt er sinds een paar maanden ook af en toe wat schuim naar buiten en ik kan me hier ook op gaan verheugen.
Ik zit met de gedachte te spelen om dan de kleppen eerst met permanent vinyl sticker materiaal te bekleden alvorens het van schuim te voorzien.
Dit met idee, dat de gaten niet meer open kunnen gaan in de toekomst.

Groet,
Ilja
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Met Armaflex 6mm is dat volgens mij echt niet nodig. Armaflex plakt heel goed en is dikker en steviger dan het originele schuim. Mijn bus was 26 jaar oud toen ik het verving en ik denk dat de Armaflex met gemak ook 26 jaar mee kan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Van het weekend ook maar begonnen, wat een klus zeg. Mijn kachelradiateur was ook onwijs lek dus zat nogal haast bij. Kachelhuis moest ik los halen om deze te vervangen, helaas de 2 achtersts clips afgebroken. De overige 4 gelukkig intact. Dus mer een nette laag vloeibare pakking de boel weer dichtbouwen van de week met de rest van de clips. Het foam op mijn kachelkleppen was helemaal verdwenen en verpulverd. Net als Hanz heb ik ook armaflex 6mm zelfklevend gebruikt en dit bevalt prima.
Zie foto's :jumpklap
20231231_141442.jpg
Bijlagen
20231231_170154.jpg
20231231_162401.jpg
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Komend weekend eens alles netjes uitzuigen en schoonmaken plus wat kabels goed/opnieuw intapen en natuurlijk alles testen voordat ik het dashboard weer terug bouw.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Ja die clips, daar was ik ook bang voor dat die niet zonder schade los zouden komen. Daarom het kachelhuis laten zitten en er was bij mij ook geen andere noodzaak om het los te halen. De hele boel zo uit elkaar maakt het wel makkelijker om de kleppen te bekleden met Armaflex. Dat was bij mij wel even gepriegel om het strak op de kleppen te krijgen.
Verder wel een heel herkenbaar beeld, al die losse stekkers en brokken isolatie. Ik heb inderdaad ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zaak achter het dashboard eens goed te reinigen van al het stof dat daar in de loop der jaren was neergedaald.
Succes met terugbouwen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Muug »

Sjonge jonge zeg.
En ik moet alles buiten doen. :nuts
Ik krijg nu al klamme handjes. :groteogen
Hanz, verdomd, dank je voor die lekker handige tips, touwtje door kartonnetje en zo :toppie
- Wat is dat met die kachelradiateur? Kan ik op voorhand - voor alles te demonteren - controleren of dat ding lekt? Want als ik die wagen twee weken onafgewerkt laat liggen dan ga ik die niet meer in elkaar krijgen. :nuts
- En wat is dat met die dashboardlampjes. Bij mij werken die nog allemaal. Maar het is dus aan te raden om die preventief te vervangen?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
T4Twin0182
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door T4Twin0182 »

Kachelradiateur zou ik sowiezo vervangen. En ik heb ook alles buiten gedaan. Gewoon goede handschoenen en een muts, en een thermoskan koffie :toppie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Muug »

Dus je bedoelt dit?
https://bus-ok.nl/T4-kachelradiateur-origVW-701820031
Die kostprijs is realistisch?
Want dan koop ik het natuurlijk beter nieuw, ipv het te vervangen door een ander exemplaar dat evengoed twintig jaar oud is.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie