Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foam kachelhuis vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Na verloop van zo’n twintig jaar begint het foam op de kleppen in het kachelhuis van een T4 los te raken en wordt het door de ventilatieopeningen naar buiten geblazen. Op een gegeven moment is er zoveel foam verdwenen dat de warme en koude luchtstromen een eigen leven gaan leiden waardoor kachel, ontwaseming en airco nauwelijks meer effect hebben.
Om het foam te vervangen moet het dashboard uitgebouwd worden. Niet echt moeilijk maar wel veel werk. Ik heb het afgelopen zomer gedaan en deel hier wat tips en ervaringen.
Het uitbouwen van het dashboard staat in grote lijnen beschreven in T4-wiki:
https://t4-wiki.de/wiki/Armaturenbrett

In mijn geval gaat het om een T4 California van 1997 met het zachte dashboard. Bij andere uitvoeringen zitten sommige zaken misschien net even anders.
Ik had ergens gelezen dat bij mijn bouwjaar en dashboard het stuur kon blijven zitten. Vergeet het maar. Het stuur moet er af en ook de stuurkolomschakelaars voor richtingaanwijzers en ruitenwissers.
Ook de bekleding van de A-stijl moet verwijderd worden omdat het dashboard er net niet tussendoor kan.
De ventilatieroosters zitten in het dashboard geklikt. Je kan ze er met een tangetje uit trekken maar ik heb een andere manier gebruikt die eenvoudig is en de minste kans op beschadiging geeft. Ik heb twee stukjes montagedraad in een smalle U-vorm gebogen met één pootje iets langer dan de andere. Horizontaal in het rooster steken, kwartslag draaien en aan twee kanten rustig het rooster naar buiten trekken. De foto maakt het wel duidelijk.
IMG_20230630_082458.jpg
De roosters links en rechts zijn hetzelfde en de drie in het midden zijn kleiner maar wel aan elkaar gelijk. Verkeerd terug plaatsen is dus bijna onmogelijk.

De airbag aan de passagierskant zit met 4 zeskant boutjes op het dashboardframe geschroefd. Hier kan je lastig bij maar door de opening voor de radio en de rechter uitstroomopening lukt het wel. Het uitstroomkanaal los maken en opzij en naar achteren wegduwen. Wel voorzichtig, het uitstroomkanaal is redelijk flexibel maar het is allemaal oud kunststof dat makkelijk breekt. Dan een beetje pielen met een steeksleuteltje en een dopsleuteltje met een knietje. Denk er wel om dat de accu afgekoppeld is als je aan de airbags werkt.

Het paneel met de knoppen voor verwarming en ventilatie kan los geschroefd worden en naar achteren weggeduwd. Dan hoef je de bedieningskabels niet los te maken. Wel oppassen dat het rooster waar het in hangt heel blijft, daar breken na zoveel jaar makkelijk hoekjes af. Ik heb het er wel helemaal uitgehaald omdat een van de kabels niet meer goed vast zat en er inderdaad hoekjes afgebroken waren.

Ik heb alle stekkers die ik los getrokken heb direct voorzien van een stukje afplaktape waarop geschreven is waar de kabel/stekker voor is.
Ook heb ik steeds per groep onderdelen alles in een plastic zak gedaan, samen met de bijbehorende schroeven en boutjes. Wel handig als je niets wilt overhouden bij het terug bouwen. De plastic zakken kregen een volgnummer. Als je dan even niet meer weet hoe het zat kan je de zakken in omgekeerde volgorde weer terug monteren. Het is ook handig om tijdens het werk van elke stap een foto te maken.

En dan ziet het er zo uit. Alleen de middelste uitstroomopening moet nog verwijderd worden en dan is het kachelhuis zichtbaar.
IMG_20230622_163717.jpg
En daar ligt het dashboard in de garage.
IMG_20230622_180946.jpg
- Wordt vervolgd -
Laatst gewijzigd door Hanz op 25 sep 2023, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Bij mij was het foam volledig verdwenen, de kleppen waren brandschoon. Ik heb het foam vervangen zonder het kachelhuis verder te demonteren. Bij een kachelhuis met airco is dat namelijk nog een flinke klus en daar had ik niet veel zin in.
Als nieuw foam heb ik zelfklevende Armaflex van 6 mm dik gebruikt. Om de maat te bepalen heb ik eerst voor elke klep een sjabloon gemaakt van karton. Tip: Maak een touwtje vast aan het kartonnetje als je gaat passen. Als je het karton per ongeluk uit je handen laat glippen verdwijnt het in een van de luchtkanalen en het is een hele toer om het daar weer uit te vissen. Met een touwtje eraan gaat dat een stuk eenvoudiger.

Als het nieuwe foam op maat is een klein randje van het beschermfolie eraf trekken dat randje op de juiste plek op de klep plakken. Dan rustig beetje bij beetje de rest van het folie verwijderen en het foam volledig op de klep plakken. Armaflex plakt heel erg goed dus het is zaak om dit zorgvuldig te doen. Even los trekken en opnieuw beginnen lukt alleen als er nog maar een klein randje vast zit.

Op de foto zie je onderin het kachelhuis een klein rond nokje waar de linker klep tegenaan valt. Aan de bovenkant zit nog zo’n nokje. Op deze plekken een klein hoekje uit het foam knippen zodat er geen foam zit tussen klep en nokje, want dan sluit de klep niet volledig. Tenminste niet als je foam van 9 mm gebruikt. Zie ook de foto’s. Even op de foto klikken om hem rechtop te zetten.
IMG_20230622_170410.jpg
IMG_20230623_134423.jpg
IMG_20230623_134445.jpg
- wordt vervolgd -
Laatst gewijzigd door Hanz op 02 okt 2023, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Na de kleppen beplakt te hebben heb ik ook de andere aansluitingen van het kachelhuis op de luchtkanalen voorzien van een nieuw randje foam. Foam van 6 mm lijkt dan misschien een beetje dik maar Armaflex kan heel ver in elkaar gedrukt worden dus bij montage past en sluit alles prima. Ook de klep aan de zijkant van het kachelhuis heeft een stukje nieuw foam gekregen zodat deze weer goed en geruisloos sluit.
IMG_20230623_134502.jpg
IMG_20230623_134746.jpg
Dan alles weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen. En vergeet niet om voor de dashboard verlichting meteen drie nieuwe lampjes in je tellerunit te draaien. Je kunt er nu makkelijk bij.

En dan genieten van een kachel en een airco die weer goed werken. Succes!
Laatst gewijzigd door Hanz op 02 okt 2023, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Top Hanz, dank voor je uitgebreide beschrijving! Tegen deze klus zit ik ook al een tijd aan te hikken. Hoeveel tijd heeft het je gekost?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Uitbouwen van het dashboard ben ik een dag mee bezig geweest maar tegelijk ook alles achter het dashboard eens goed uitgezogen en schoon gemaakt en ook niet aan één stuk door gewerkt, ook tijd voor :koffie. En het repareren van de bevestiging van de bedieningskabel en het rooster voor de bedieningsknoppen heeft ook tijd gekost. Het terugbouwen gaat vlugger omdat je dan weet hoe alles in elkaar zit. Maar toch wel een half dagje mee bezig geweest. Uiteindelijk heeft bij mij de boel een weekje open gelegen.
Het beplakken van de kleppen zelf is eigenlijk nog het minste werk, in een uurtje of twee had ik de sjablonen gemaakt en de foam geknipt en geplakt.
Maar als je achter elkaar door kunt werken en geen andere mankementen moet oplossen dan kan je in een weekend de boel open halen en weer terug monteren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door J vd Pal »

Dat is een hoop werk geweest. Bedankt voor de beschrijving want ik moet het ook nog een keer doen, er vliegen steeds vaker stukjes schuim door de bus....
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Ik heb er ook maanden tegenop gezien maar zonder airco op vakantie leek mij niet zo prettig en een niet werkende ontwaseming is apk afkeur. De apk was deze maand aan de beurt.
Dus toch maar gewoon aan begonnen en ik moet zeggen dat het mij uiteindelijk meegevallen is. En je leert je auto weer wat beter kennen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door StijnT4 »

Dit kan ik beamen, ik heb deze klus ook uitgevoerd afgelopen winter. Is een hele klus maar niet moeilijk. Je moet er veel geduld voor hebben en creatief omgaan met de lastig bereikbare boutjes/schroefjes.

Wees verder erg voorzichtig met het oude plastic. Het gaat uit elkaar maar niet met grof geweld.

Al met al een prima klus om zelf in een weekend uit te voeren. Het helpt ook om foto’s te maken van het hele project dan heb je ergens om op terug te vallen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door brugseb »

Pfff, petje af. Bij ons vliegt het schuim ook rond de oren maar lijkt me een mega klus. Toch een schoonheidsfoutje van de ontwerptafel dat je er op geen enkele manier bij kan zonder het dashboard te verwijderen...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Chewbacca »

Denk ook aan het vervangen van de kachelradiateur en de blower motor als alles toch open ligt
:proost
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

brugseb schreef: 26 sep 2023, 09:17 Pfff, petje af. Bij ons vliegt het schuim ook rond de oren maar lijkt me een mega klus.
Moeilijkheidsgraad viel mij achteraf erg mee. Ook geen speciaal gereedschap nodig, steeksleutels, dopsleutels, kruiskop schroevendraaier en een dop 24 voor de stuurbout.
Belangrijkste aandachtspunt is het breekbare plastic. Verder een kwestie van rustig en zorgvuldig werken en goed vastleggen wat je doet (foto's).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Heel netjes en goed uitgelegd. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door websurfer »

Als al het foam weg is wat gaat er dan mis?
heb je dan geen ontwasseming meer of "verdwijnt" de warme lucht naar plekken waar je dit niet wilt
krijg ook regelmatig een foam douche maar gebruik de camper nooit met kachel vandaar de vraag !

zie namelijk erg op tegen deze klus :ie
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door Hanz »

Zoals op de foto te zien is zitten in de kleppen grote gaten voor gewichtsvermindering. Door het foam worden deze gaten afgesloten en het zorgt voor een meer geruisloze luchtstroom.
Zonder foam wordt de luchtstroom niet goed gestuurd door de stand van de kleppen en stroomt de lucht ongecontroleerd alle kanten tegelijk op. Verwarming, airco en ontwaseming werken dan nauwelijks meer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Foam kachelhuis vervangen

Bericht door JanpeterJ »

Klopt het dat er ook een variant is waarbij die gaten er niet zijn?
Mijn foam is ondertussen weg, er is best veel uitgekomen en het is al een tijdje geleden dat er voor het laatste stukken achter de roosters zaten en door de roosters kwamen.
Alles werkt echter nog prima.
(werkbus en bouwjaar 2001)
met airco

Ik dacht ergens gelezen/gezien te hebben dat in ieder geval een van de kleppen ook zonder gaten bestaat.
Plaats reactie