Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

krekwakwol schreef: 25 feb 2024, 22:44 Hoe dik is de kabel ten opzichte van de rest en heb je de verbindingen ook gesoldeerd of alleen geknepen.
Met solderen beperk je je weerstand.
Alle kabels zijn 70 mm2 en ik heb ze alleen geperst met een speciale perstang voor 70 mm2 perskabelogen. Zijn dezelfde dikte als de andere kabels van en naar omvormer. Kan ik deze ook nog solderen dan?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Kan, maar als je ze al met een speciale perstang hebt geperst, lijkt me dat niet het probleem, tot hoeveel ampère is de schakelaar geschikt.
En hoe zijn de kabels op de schakelaar en de zekering houders gemonteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

krekwakwol schreef: 26 feb 2024, 00:17 Kan, maar als je ze al met een speciale perstang hebt geperst, lijkt me dat niet het probleem, tot hoeveel ampère is de schakelaar geschikt.
En hoe zijn de kabels op de schakelaar en de zekering houders gemonteerd.
De schakelaar kan 275A aan zegt Victron. Dus daar zou het niet aan moeten liggen gok ik. Ik zal zo een foto maken van hoe het is aangesloten.

https://www.victronenergy.nl/dc-distrib ... tch-on-off
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

krekwakwol schreef: 26 feb 2024, 00:17 Kan, maar als je ze al met een speciale perstang hebt geperst, lijkt me dat niet het probleem, tot hoeveel ampère is de schakelaar geschikt.
En hoe zijn de kabels op de schakelaar en de zekering houders gemonteerd.
Net alles uit elkaar gehad en krimpkous eraf nog wat extra vast geperst maar niks bijzonders kunnen vinden. Volgens mij zit alles goed bevestigd ook. Nog steeds worden de korte kabels 30-35 graden terwijl de rest van de kabels netjes 20 graden blijven. Het is geen ernstig hoge temperatuur maar t lijkt toch dat daar veel meer weerstand zit dan in de rest van de kabels.
Bijlagen
IMG_2099.jpeg
IMG_2098.jpeg
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door websurfer »

Er zit minder koper om de warmte af te voeren op dat kleine stukje
de langere hebben bij dezelfde stroom opname meer koper en dus meer warmte afgifte
als de temp rond de 30 gr blijft (dus ook meten bij erg warm weer ) zou dat geen probleem moeten zijn anders evt geforceerd koelen ?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Ik vind dat je het netjes hebt aangelegd. :toppie

Zonnepanelen op het dak, zou ik zwevend boven het dak doen.
2 cargorails of C-profielen op het dak kitten
Dwars daarop een plaat dibond of aluminium leggen (eventueel een paar gaten daarin maken voor extra warmte afgifte)
en daar je panelen op.
Kabels netjes naar 1 kant geleiden en dan naar achter weg.

Voordeel: er kan luchtstroming onder de panelen plaatsvinden, daardoor minder warmtestuwing, en dus iets hoger rendement.
En als er een paneel defect is, dan haal je hem zo met plaat en al, zonder schade van je dak af. En met deze oplossing gaat je paneel waarschijnlijk ook langer mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

websurfer schreef: 26 feb 2024, 12:16 Er zit minder koper om de warmte af te voeren op dat kleine stukje
de langere hebben bij dezelfde stroom opname meer koper en dus meer warmte afgifte
als de temp rond de 30 gr blijft (dus ook meten bij erg warm weer ) zou dat geen probleem moeten zijn anders evt geforceerd koelen ?
Check, goed om te weten, van die metalen platen zouden dit niet minder maken? Dus zo’n plaat die ook op een busbar zit? Ipv de kabel. Ik ga sws even goed de temperaturen in de gaten houden, nu is het 18 graden in mijn schuur. Maar van de zomer kan het zo maar 35-40 graden zijn in die kast.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 26 feb 2024, 13:25 Ik vind dat je het netjes hebt aangelegd. :toppie

Zonnepanelen op het dak, zou ik zwevend boven het dak doen.
2 cargorails of C-profielen op het dak kitten
Dwars daarop een plaat dibond of aluminium leggen (eventueel een paar gaten daarin maken voor extra warmte afgifte)
en daar je panelen op.
Kabels netjes naar 1 kant geleiden en dan naar achter weg.

Voordeel: er kan luchtstroming onder de panelen plaatsvinden, daardoor minder warmtestuwing, en dus iets hoger rendement.
En als er een paneel defect is, dan haal je hem zo met plaat en al, zonder schade van je dak af. En met deze oplossing gaat je paneel waarschijnlijk ook langer mee.

Groeten Peter
Dank Peter! Ik vind het altijd belangrijk dat het er ook netjes uit ziet voor het oog, maakt het prettiger om te zien haha.

Voor de panelen heb ik toch de slechte neiging om ze er gewoon zo op te kitten, maar eigenlijk is het wel beter als er iets onder komt zodat ze meer koeling krijgen. Bedankt voor de tips! Ik ga sowieso nog niks lijmen voordat ik ze een dag in de zon gehad heb om ze te testen.

Ik heb de bekabeling nu aangebracht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kast deurtjes ook weer terug geplaatst, en gelijk even overal in de camper die hoeken van die paarse strips die loskwamen met de hete lucht gun opgewarmd en terug geduwd en waar nodig extra nieuwe stukken, die ik van een gesloopt interieur had gekregen, erin gezet. Dus al die strips zijn weer compleet en netjes.

Afbeelding

Blij met het resultaat tot nu toe, ik wilde heel graag het interieur van de t4 onaangetast laten dus dat alles er gewoon uit ziet als in de jaren 90. Ik heb inmiddels ook het hele interieur weer netjes compleet en werkend. Dus daarom ook geen schermen en bedieningspanelen enzovoort. En dat is gelukt. Alleen die panelen op het dak doen wel pijn, omdat het er toch minder mooi uitziet vind ik.

Nog even dit afmaken deze en volgende week en dan door naar de volgende klus, nieuwe olie, nieuwe filters en nieuwe gloeibougies, wat nog wel een uitdaging schijnt te zijn.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Vandaag voor het eerst de panelen getest in de zon. Ik heb nu met het dak schuin omhoog en in de zon 110-130 watt. En met het dak plak 90-100 watt. Zijn dat normale waardes voor deze tijd van het jaar? Het is officieel 2x 130 watt paneel. Ik dacht dat de stelregel in nederland was maal 0.8 om het vermogen uit te rekenen in volle zon en in de zomer dus dan zou het nu een factor 0.5 zijn. Geen idee of dat juist is.
Bijlagen
IMG_2319.png
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Remco_T5 »

Het vermogen 2x130W wordt gegenereerd bij een optimale hoek met de zon in de zomer wanneer de zonkracht het hoogst is. E.e.a. hangt ook weer af van de temperatuur van het paneel en het maximaal vermogen van de omvormer. Zulke waarden zijn nu vroeg in het jaar niet ongewoon. De opbrengst laat altijd durende het jaar een mooie curve zien met juli en augustus het hoogst. Dus dit past in het beeld.

De Victron SmartSolar MPPT 75/15 levert volgens de sheet ook maar maximaal 220W bij 12V. Dit is ook prima voor de panelen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Remco_T5 schreef: 02 mar 2024, 21:11 Het vermogen 2x130W wordt gegenereerd bij een optimale hoek met de zon in de zomer wanneer de zonkracht het hoogst is. E.e.a. hangt ook weer af van de temperatuur van het paneel en het maximaal vermogen van de omvormer. Zulke waarden zijn nu vroeg in het jaar niet ongewoon. De opbrengst laat altijd durende het jaar een mooie curve zien met juli en augustus het hoogst. Dus dit past in het beeld.

De Victron SmartSolar MPPT 75/15 levert volgens de sheet ook maar maximaal 220W bij 12V. Dit is ook prima voor de panelen.
Top om te weten! Dan ga ik beginnen met alles te verlijmen.

Ja ik heb de mppt ook iets kleiner gekocht dan de panelen, want dat zou dan efficiënter zijn als je minder vermogen ophaalt. En de max haal je toch bijna nooit.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Remco_T5 »

[/quote]
Ja ik heb de mppt ook iets kleiner gekocht dan de panelen, want dat zou dan efficiënter zijn als je minder vermogen ophaalt. En de max haal je toch bijna nooit.
[/quote]

Klopt helemaal, goed advies gekregen. Dit is het aftoppen van de curve.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Nu nog even niet verlijmen die panelen, maar automotive dubbelzijdig foamtape gebruiken en alleen de randen kitten,
dan kun je ze later eventueel gemakkelijker verwijderen, mochten ze kapot zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Dropmans »

Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Dropmans schreef: 05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie