Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokdempers en "hondebotjes"

vragen over de T4
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 865
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door SyncRoon »

Heb je de rubbers in de bovenste draagarm ook vervangen? Bij mij kwam het probleem met de rubbers naar voren bij uitlijnen wat niet lukte toen ze met een twee meter lang breekijzer uit de vrachtwagenbandenwisselhoek pas de speling konden aantonen. Bij APK paar weken eerder (met toch stevig wringijzer) was er niks te vinden.
Groet, Ronald
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

dat zou ik eens moeten bekijken.
bij de CT (APK) staat de bus op zo'n pneumatische wring bank, da's ook grof hoor!
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Hier heb ik wat foto's gemaakt van de rubbers.
IMG_7109.jpg
IMG_7107.jpg
Groet, Bart
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 865
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door SyncRoon »

Ik neem aan dat die bovenste rubbers aan je torsiestang van binnen nog gewoon goed zijn hoor. Die haarscheurtjes heb je gewoon snel tegenwoordig. Heb je de twee rubbers waar de torsiestang mee aan je carrosserie zit al eens vervangen?

Verder lijkt het ook dat de torsiestang erg dicht met zijn link tegen andere delen van je ophanging zit? Raakt het elkaar?
Groet, Ronald
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Ik heb de foto gemaakt zonder het wiel eraf te halen, nu je dit noemt, valt het mij ook op.
ik zal het binnenkort eens bekijken.
rubbers boven nog niet vervangen, ik iig niet. onder wel, banden bleven aan de binnenrand afslijten, is niet fijn!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Muug »

Pascal-141 schreef: 01 okt 2023, 20:10
busbart schreef: 30 sep 2023, 20:44 waren die HD's niet alleen voor zware campers bedoelt?
en, omdat ik nu de voorste versleten heb, en ik zou die door HD's vervangen, gaat dat samen met de standaard achteraan, totdat die ook versleten zijn?
De Sachs HD is wat stugger dan de gewone Sachs , ik heb er ook altijd mee gereden op mijn zwarte T4 , en die was ook meestal leeg . Wel een plezier om daar mee over verkeersdrempels te rijden , prachtige schokdemping
Ik bevestig dat die Sachs HD's voor een geweldige wegligging zorgen. Ze zijn heerlijk soepel en hebben alle gewicht toch goed gedempt onder controle. Op mijn 2400kilo zware T4 camper. Dus bij een lege transporter gaan ze ongetwijfeld nog strakker dempen. Dat zal sportief rijden toelaten inderdaad.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

da's dan mooi fijn! ik heb nu het gevoel dat ik met windkracht 10 op zee zit.
en dat sluipt er zo ongemerkt in hé?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 04 okt 2023, 14:50 da's dan mooi fijn! ik heb nu het gevoel dat ik met windkracht 10 op zee zit.
en dat sluipt er zo ongemerkt in hé?
Als jij dat gevoel hebt,
dan heb je toch eerst windkracht 6, 7,8 en 9 tegen gehad qua gevoel, toch?
Test is heel eenvoudig,
rij een verkeersdrempel over met zeg 40km/u,
de bus mag eenmaal na veren bij het afrijden van die drempel en klaar.
Deint de auto meer na, dan vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: schokdempers en "hondebotjes"

Bericht door busbart »

Ik heb die Sachs HD (met die "knobbel" ) er nu al een poosje onder zitten, en ben idd erg tevreden. Ik dacht dat "HD" betekende dat ze knokenhard zouden zijn. ik vind dat nog wel meevallen. goeie beslissing geweest, bedankt voor het advies.

Het geklapper of er iets loszat RV ben ik nu ook kwijt.
Geen idee wat dat nu geweest is, de oude schokdempers zaten ook nog gewoon goed vast.
Groet, Bart
Plaats reactie