Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekstroom 0,6A

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Op mijn huishoudaccu meet ik een lekstroom van 0,6A. Eigenlijk ken ik daar niks van. :gif
Het lijkt mij dat dat veel te hoog is, dat dat zelfs nul zou moeten zijn.
Eerst dacht ik dat het door één van mijn knutselarijen van afgelopen jaar veroorzaakt was. Maar dat blijkt niet geval want als ik die draden loskoppel van de accu dan blijft de lekstroom gelijk.
De zekeringen er één voor één eruit. De lekstroom valt weg als ik de zekering van het verlichtingscircuit wegneem. Dus van de drie TL-buizen in het leefgedeelte.
Verdorie.
Dat is eigenlijk een circuit waar ik nog niks aan gedaan heb. Ja, ik heb de drie ouwe lampen vervangen door nieuwe met een warmer wit. Dat is alles.
Plus ik heb natuurlijk geen zicht op wat er nog allemaal op dat circuit is aangesloten.
Verdomd.
Dat circuit zit natuurlijk volledig weggewerkt.
Ik heb diverse vragen.
Klopt het dat die lekstroom te hoog is?
Hoe kan ik de lekstroom over een TL-lamp meten?
Hoe ga ik nu het beste te werk om de bron zo snel en efficiënt mogelijk te vinden? Want ik zie er sterk tegenop om de interieurpanelen te beginnen losmaken.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door krekwakwol »

Heb je het nog als je alle 3 lampen uit de fittingen haalt? Misschien is een van de lampschakelaars niet fris meer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door marrcel »

0,6A is wel veel. Ik zou die TL zowiezo voor led vervangen. Als je dezelfde armatuur wil gebruiken dan wel de TL starter wegnemen.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

krekwakwol schreef: 07 okt 2023, 15:43 Heb je het nog als je alle 3 lampen uit de fittingen haalt? Misschien is een van de lampschakelaars niet fris meer.
Goed idee, zal voor op een avond volgende week zijn.

Voorlopig heb ik weinig zin om LEDs te monteren. Sowieso een dure operatie (alles is relatief...). Ik heb me vorig jaar wat in die materie verdiept en voel dus geen behoefte in die ingreep, zolang er geen technische, noodzakelijke reden voor is.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Martens-Tvier »

0,6 A is veel te veel, dat is 7 W bij 12 V. Dat zou je bijna moeten kunnen voelen als warmte. Zoals gezegd de verlichting en relevante bedrading enz. controleren. Met een multimeter checken waar er in “rust” teveel stroom loopt.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door websurfer »

Leds hoeft niet zo duur te zijn hoor
Via action een setje koppelbare ledstrips gekocht en deze dubbel gemonteerd 30 euro max dacht ik.
Nu gebruiken we deze lampjes nauwelijks ( alleen voor even licht om iets te pakken)dus kwaliteit of lichtkleur is minder belangrijk voor ons
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Lang verhaal kort: na het nodige gepeuter en gemeter blijkt de lekstroom nu weer uitgedrukt te worden in microAmpère. Misschien dat het los- en vastmaken van alle connecties wel geholpen heeft.
Nu de spanning over de huishoudaccu in de gaten houden.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

En we beginnen aan het volgende hoofdstuk. De smartshunt en de nieuwe accu zijn gemonteerd. Dankzij de nieuwe smartshunt weet ik nu dat er een lekstroom is van 0,95A. :ie
:muur :huilen
Met al dat geknutsel gaat de winter snel voorbij zijn :lach
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Het blijkt de Cyrix ct 120 scheidingsrelais te zijn. :nuts Met name als de 86 verbonden is, dan geeft de shunt-monitor een lekstroom aan van 0,45A. Ook weer vreemd dat die lekstroom zo schommelt.
De 86 hangt eigenlijk aan de 86 van de koelkastrelais, die op zijn beurt vastgeschroefd zit aan de stoelsokkel. Ik zal de Cyrix-86 eens apart aan een massapunt hangen. Misschien is het daarmee opgelost.
Wordt vervolgd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door krekwakwol »

Ik heb 86 van de cyrix rechtstreeks aan de min van de accu, nog nooit problemen gehad.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Dat is een heel eind zeg. :groteogen
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door krekwakwol »

Muug schreef: 03 jan 2024, 19:46 Dat is een heel eind zeg. :groteogen
Valt mee hoor, de cyrix zit naast de startaccu.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een cyrix smart relais liggen en is te koop. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Als ik de centrale vergrendeling uit of inschakel, of als ik de deur open doe waardoor het centrale lampje gaat schijnen, dan zie ik op de display van de smartshunt de amperage wijzigen. Dat is toch fout? Die gebeurtenissen mogen toch geen invloed hebben op de shunt???
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lekstroom 0,6A

Bericht door Muug »

Goed.
Even aanvullen:

- er is geen lekstroom. De Cyrix CT relais vindt gewoon dat de twee accu's gekoppeld moeten worden. Want dat ding is slim en het heeft een tabelletje in zijn hoofd (staat ook in de handleiding). En op basis van de accuspanning die het meet bij de mooie nieuwe LFP-accu (hoger), en bij de de startaccu (oud, loodzuur, lager) die zeker met dit vriesweer een lagere accuspanning heeft, vindt ie dat ie moet koppelen. Anders gezegd: De relais gebruikt nu de LFP-accu om de loodzuuraccu op spanning te houden. :groteogen En zelfs als er geen stroom vloeit, dan blijft de relais gekoppeld, en dan meet ik over de shunt een mooie 220mA, en dat is exact wat een gekoppeld relais verbruikt. Kortom, ik moet me hier nog wat meer in verdiepen, maar de aanschaf van een DCDC-booster begint wel dichter te komen.

- er lijkt mij wel onvoldoende scheiding te zijn tussen het elektrisch circuit van de wagen en van het camperdeel. Moest dat er wel zijn, dan zou de shunt geen stroom zien passeren als ik een deur open doe (cockpitlichtje gaat aan) of de wagen centraal ver- of ontgrendel.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie