Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1997

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Bedankt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Ik voel geen enkele weerstand met de zijdeur dicht doen, en sluit netjes aan aan de binnenkant.

Of het kwa geluid veel doet kon ik vanmiddag niet goed constateren, ik heb niet achterin gezeten.
PXL_20240309_151918146.MP.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Binnenkort eens de agenda's naast elkaar leggen om het tentdoek in het hefdak eens te vervangen.

Althans, een extra handje lijkt mij erg makkelijk af en toe? Of is het in je eentje ook wel te doen?

http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm


Overigens, het doek bovenzijde doe je eerst op de vier hoeken vast zetten en daarna de rest, duidelijk.
Maar de pees aan de onderzijde, aan welke kant begin je? Gevoelsmatig zou ik beginnen aan de voorzijde in het midden en dan aan twee kanten rond werken naar achteren??
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 1997

Bericht door J vd Pal »

Is prima alleen te doen maar zeker aan het eind als alles op spanning komt is een extra set handen erg fijn is mijn ervaring. Onderste pees vanaf de voorkant en dan aan beide zijden naar achteren toe gaf bij ons een mooi resultaat.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

J vd Pal schreef: 14 mar 2024, 11:31 Is prima alleen te doen maar zeker aan het eind als alles op spanning komt is een extra set handen erg fijn is mijn ervaring. Onderste pees vanaf de voorkant en dan aan beide zijden naar achteren toe gaf bij ons een mooi resultaat.
Dank!

Leek mij idd ook het beste resultaat geven, dan is het doek gelijk netjes verdeeld.

Zit net nog even te overwegen of ik een klein rolsteigertje over de neus/voorruit zet om vanaf te werken, of is dat niet persé handig?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 1997

Bericht door J vd Pal »

Heb ik niet gemist. Er is een moment dat dat handig is en dat is als je de pees aan de voorkant erin moet klemmen. Dat heb ik gedaan door voorzichtig op het spatbord te staan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Met een keukentrap naast de auto kan je er ook goed bij. En schoenen uit dan kan je op sokken voorzichtig op de rand onder het raam steunen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 California 1997

Bericht door chv »

Dropmans schreef: 14 mar 2024, 10:58
Overigens, het doek bovenzijde doe je eerst op de vier hoeken vast zetten en daarna de rest, duidelijk.
Maar de pees aan de onderzijde, aan welke kant begin je? Gevoelsmatig zou ik beginnen aan de voorzijde in het midden en dan aan twee kanten rond werken naar achteren??
Dat werkt wel het makkelijkste ja. En het dak met een spanband ietsje naar beneden trekken. Dan kan het makkelijkst door binnen een spanband door het handvat waarmee je hem normaal gesproken naar beneden trekt en een of beide rugleuningen door te halen.
Je zult overigens merken dat de lengte van de pees een beetje variabel is. Dus check regelmatig of je hem niet te veel, maar ook niet te weinig uitrekt.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1997

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 14 mar 2024, 20:35 Zie ook dit topic..

viewtopic.php?t=61106&hilit=Tentdoek+vervangen
Dank weer, leerzaam topic, en hoewel de foto's het helaas niet meer doen van de openingspost, snap ik denk ik de strekking wel wat er bedoeld word (in combi met de eerder in dit topic genoemde link naar je site)

Alleen het aan de achterzijde beginnen met de pees twijfel ik nog een beetje over.
Ga je helemaal 360 graden rond met de pees, of werk je vanaf de achterzijde links en rechts naar voren? (2x 180 graden zogezegd) en heb je dus aan de voor- en achterzijde een naadje?

Ik lees nogal eens dat er wel een beetje getrekt en geduwd moet worden aan de stof (dat ze niet allemaal helemaal perfect van maat zijn) en werk je dan op den duur de stof niet scheef als je 360 graden rond gaat vanaf de achterzijde?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Foto's kan je zichtbaar maken door een rechter klik op de foto en dan kiezen voor 'afbeelding openen in nieuw tabblad '.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 California 1997

Bericht door chv »

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Je ziet allemaal beren op de weg.
Begin gewoon ergens en als je ziet dat het doek scheef begint te trekken kun je dat makkelijk corrigeren door gewoon een stuk van je pees er weer uit te halen en dan verder te gaan. En je kan altijd weer opnieuw beginnen als je niet tevreden bent.
Zorg wel dat je de tijd en droog weer hebt zodat er geen tijdsdruk is.
Ik heb nu 3 keer een nieuw doek geplaatst en nooit last gehad van scheef trekken.
Het is wel een pokkeklus, maar dat leed is gauw geleden als je het eindresultaat ziet.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 15 mar 2024, 08:55 Foto's kan je zichtbaar maken door een rechter klik op de foto en dan kiezen voor 'afbeelding openen in nieuw tabblad '.
Weer wat geleerd :toppie
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

chv schreef: 15 mar 2024, 09:22 Ik zou me niet teveel zorgen maken. Je ziet allemaal beren op de weg.
Begin gewoon ergens en als je ziet dat het doek scheef begint te trekken kun je dat makkelijk corrigeren door gewoon een stuk van je pees er weer uit te halen en dan verder te gaan. En je kan altijd weer opnieuw beginnen als je niet tevreden bent.
Zorg wel dat je de tijd en droog weer hebt zodat er geen tijdsdruk is.
Ik heb nu 3 keer een nieuw doek geplaatst en nooit last gehad van scheef trekken.
Het is wel een pokkeklus, maar dat leed is gauw geleden als je het eindresultaat ziet.
Ja, idd waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van beginnen.

Binnenkort maar eens doen, in april willen we voor het eerst echt op pad.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

We hebben een kinderslot in de schuifdeur.
Palletje omhoog is deur te openen vanaf binnenzijde, palletje omlaag is niet meer te openen vanaf binnenzijde.

Als ik de deur echter op slot doe, kan ik dan de schuifdeur niet meer vanaf de binnenzijde van het slot af halen?
Het induwknopje binnen verdwijnt nagenoeg geheel in het 'gatje'
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie