Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verstralers in mistlampen bouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Ja dat weet ik. Ik heb het ook niet over de kleur van het licht.
Ik reageer op de 16000 lumen van het lampje van SyncRoon.

In vergelijking middels de datasheet. OSRAM led H5 1500 lumen. OSRAM led H4 1650/1000 lumen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

krekwakwol schreef: 22 okt 2023, 23:28 Dat is het zelfde merk die ik in H4 gekocht heb, doen het nog prima.
En APK goedkeur, zoals ik al vermeld heb.
Ik heb eerder ook wel andere geprobeert, met een koelfan er in, binnen een week was het dimlicht al defect.
Ik reageer even op dat APK goedkeur.

Dat een lamp bij jouw door de APK gekomen is, wil nog niet zeggen, dat het een goedgekeurde lamp is. Of dat deze lamp vervolgens bij iedere auto door de APK komt. APK is een moment opname.

Dit is ook de redenatie van Peter. Er wordt gekeurd bij de APK.

Hoe meer ik mij er in verdiep, kom ik wel tot de conclusie, dat Led retrofit in Nederland nog steeds niet toegestaan is. Ik betwijfel daarom ook of mijn garage, waar ik de vraag heb neergelegd, met een positief antwoord komt m.b.t. De OSRAM.

Dit zegt de ANWB erover:
De ANWB pleit ervoor om het wettelijk mogelijk te maken dat halogeen lampen in auto’s kunnen worden vervangen voor LED-verlichting, net zoals dat in huizen gebeurt. Uit een test van de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC, blijkt dat dit veilig kan. Voor het achteraf inbouwen van LED-lampen in auto’s bestaan meerdere systemen. Maar het gebruik ervan op de openbare weg is nu niet toegestaan
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/ma ... led-lampen

Inmiddels is de techniek wel zover gevorderd, dat in Duitsland er nu wel led retrofit is toegestaan in de toegelaten combinaties. Zie de OSRAM en de Philips.
OSRAM zet je overigens wel wat op het verkeerde been, met hun comptabiliteitslijst voor Nederland. Philips is wat dat betreft wel duidelijker. Niet toegestaan, alleen op circuit en voor Rally. :ie

Je zou kunnen zeggen, dat deze lampen dus wel goed/veilig genoeg zijn, maar dat de Nederlandse wetgeving hier nog niet op aansluit.
Dat is een gegeven.

Wat je in jouw bus steekt is natuurlijk geheel je eigen verantwoordelijkheid.

Dan ga ik toch liever voor lampen in de combinatie die in Duitsland wel toegelaten zijn.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 23 okt 2023, 09:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Multivan Generation »

Met de hoeveelheid Lumen is het hetzelfde als vroeger met luidspreker boxen, zoveel Watt pmpo..Gerenommeerde merken zullen realistische waarden vermelden.

Wat je met verlichting wilt, is dat je veel licht daar krijgt, waar je het wilt hebben, daar waar het telt, en dat is op het wegdek. En dan dat ook zo onverblindend mogelijk.


Reflectoren in koplampen zijn primair ontworpen voor lampen die 360 graden rondschijnen en overal in die cirkel 100% licht geven, dus de lichthoeveelheid homogeen verdeeld rondom de lampvoet. Dat is nog steeds met de huidige aftermarket ledlamp constructies niet mogelijk, want de led's zitten aan weerszijden van de lamp.

Als je dan het vergelijkingsfilmpje ziet hier in dit topic, dan zie je ook het verblindingseffect linksboven de schuine cutoff-lijn. En dat is nu net het echte issue.

Derhalve heb ik destijds bewust voor bi-xenon lenzen, die dit effect nagenoeg niet hebben, door optische concentratie van de lichtstralen en belemmering van verblinding door plaatjes die een deel van de lichtstralen blokkeren.

In mijn huidige koplampen zitten ook Led's maar wel met lenzen en een perfect scherp en niet verblindend lichtbeeld. Kost wel honderden euro's..

Als je tijd hebt, verdiep je dan in natuurkunde en dan specifiek het onderwerp optica en converterende en divergerende bundels.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

In mijn middelbare schooltijd had ik natuurkunde als eindexamenvak.

Zeker mooi die kennis, echter ik denk dat de gemiddelde autobezitter daar niet zo ver meekomt.

Want gaan we dan zelf iedere combinatie van lamp en lamphuis testen en dit vervolgens langs de wettelijke meetlat leggen?
Hetzelfde wat de online testen en YouTube filmpjes betreft. Voor wat het waard is.

Dan heb ik meer vertrouwen in de testen van een ADAC en een ANWB. Maar ook dat voor wat het waard is.

Is echter een lamp in Duitsland door de officiële instanties goedgekeurd dan heb ik daar nog het meest vertrouwen in.
Mijn natuurkunde kennis zal daar niets aan toevoegen.

Immers, het is ieders eigen verantwoordelijkheid wat je in de verlichting steekt.

Neemt niet weg, dat ik deze discussie bere interessant vind.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door krekwakwol »

Mickel Moen schreef: 23 okt 2023, 08:12
krekwakwol schreef: 22 okt 2023, 23:28 Dat is het zelfde merk die ik in H4 gekocht heb, doen het nog prima.
En APK goedkeur, zoals ik al vermeld heb.
Ik heb eerder ook wel andere geprobeert, met een koelfan er in, binnen een week was het dimlicht al defect.
Ik reageer even op dat APK goedkeur.

Dat een lamp bij jouw door de APK gekomen is, wil nog niet zeggen, dat het een goedgekeurde lamp is. Of dat deze lamp vervolgens bij iedere auto door de APK komt. APK is een moment opname.

Dit is ook de redenatie van Peter. Er wordt gekeurd bij de APK.

Hoe meer ik mij er in verdiep, kom ik wel tot de conclusie, dat Led retrofit in Nederland nog steeds niet toegestaan is. Ik betwijfel daarom ook of mijn garage, waar ik de vraag heb neergelegd, met een positief antwoord komt m.b.t. De OSRAM.

Dit zegt de ANWB erover:
De ANWB pleit ervoor om het wettelijk mogelijk te maken dat halogeen lampen in auto’s kunnen worden vervangen voor LED-verlichting, net zoals dat in huizen gebeurt. Uit een test van de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC, blijkt dat dit veilig kan. Voor het achteraf inbouwen van LED-lampen in auto’s bestaan meerdere systemen. Maar het gebruik ervan op de openbare weg is nu niet toegestaan
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/ma ... led-lampen

Inmiddels is de techniek wel zover gevorderd, dat in Duitsland er nu wel led retrofit is toegestaan in de toegelaten combinaties. Zie de OSRAM en de Philips.
OSRAM zet je overigens wel wat op het verkeerde been, met hun comptabiliteitslijst voor Nederland. Philips is wat dat betreft wel duidelijker. Niet toegestaan, alleen op circuit en voor Rally. :ie

Je zou kunnen zeggen, dat deze lampen dus wel goed/veilig genoeg zijn, maar dat de Nederlandse wetgeving hier nog niet op aansluit.
Dat is een gegeven.

Wat je in jouw bus steekt is natuurlijk geheel je eigen verantwoordelijkheid.

Dan ga ik toch liever voor lampen in de combinatie die in Duitsland wel toegelaten zijn.
Als je mijn bericht van vrijdag beterhad gelezen, had je deze opmerking ook voorbij zien komen Geert.😉

"Ik heb in mijn standaardT5 koplampen H4 led in gedrukt, geen e-keur, maar wel APK goedkeur."
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Ja dat weet ik Arnold.

Echter zoals jij het zegt, ik weet het, het is miereneuken, APK goedkeur, suggereert dat deze lampen door de APK controleur goedgekeurd zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Bij de visuele controle is er geen aanleiding geweest om het verder te onderzoeken of een afkeur te geven. Dat is op dat moment bij jouw bus zo geweest. Oftewel, jouw bus is bij die keuring met die lampen in dat lamphuis door de keuring gekomen.

Dat geeft geen enkele garantie voor iemand anders. Bij iemand anders kan diezelfde lamp wel voor een afkeur zorgen. Bijvoorbeeld bij een andere combinatie lamp/armatuur. Of het kwartje valt bij de keurmeester net de andere kant op, als er twijfel is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Philips heeft disclaimer..... :bonk Maar Osram zegt duidelijk dat ze een ECE goedkeuring hebben (voor de koplampen in de voertuigen als vermeld in toepassingslijsten, zie verschillende goedkeuringnummers) De ECE referentienummers duiden op de certificering van de koplampen. Daarnaast heeft Osram een heel stappenplan wat je moet controleren en wat ze adviseren mee te nemen aan documentatie.
kl2.jpg
bestuurderzijde
kl1.jpg
bijrijderzijde

Ik ben benieuwd naar het lichtbeeld van de illegale Katuns..... Dat is even afwachten.
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Beckontheroad »

Mickel Moen schreef: 23 okt 2023, 11:56 Ja dat weet ik Arnold.

Echter zoals jij het zegt, ik weet het, het is miereneuken, APK goedkeur, suggereert dat deze lampen door de APK controleur goedgekeurd zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Bij de visuele controle is er geen aanleiding geweest om het verder te onderzoeken of een afkeur te geven. Dat is op dat moment bij jouw bus zo geweest. Oftewel, jouw bus is bij die keuring met die lampen in dat lamphuis door de keuring gekomen.

Dat geeft geen enkele garantie voor iemand anders. Bij iemand anders kan diezelfde lamp wel voor een afkeur zorgen. Bijvoorbeeld bij een andere combinatie lamp/armatuur. Of het kwartje valt bij de keurmeester net de andere kant op, als er twijfel is.
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Tja, en al is er niemand, wat dan nog?

Naast, dat Nederland qua wetgeving blijkbaar nog niet bijgeschakeld heeft, zit de adder naar mijn idee in de combinatie lamp / lamphuis.

Peter wijst er al op. Een led-lamp geeft een ander lichtbeeld dan halogeen. Blijkbaar is dat voor bepaalde armaturen geen probleem en voor anderen wel. Een lamp kan op zich dus wel een Europese goedkeuring hebben, lijkt mij, maar is het in de combinatie met bepaalde armaturen niet goed.

De comptabiliteitslijst van OSRAM maakt dat volgens mij duidelijk. Er is in Duitsland geen toelating van de OSRAM led voor een complete generatie T5.

Wellicht is dat ook de reden, waarom led retrofit in Nederland niet toegestaan is. In Duitsland is de wetgeving blijkbaar wel zo, dat iedere combinatie afzonderlijk gekeurd en toegelaten kan worden.

Wat een geldig APK bewijs bij je hebben betreft. Ook dat is niet aan de orde, want ook maar een moment opname. Als je twijfelt aan jouw led-lamp, doe je er voor de APK weer halogeen in en na de APK weer de led.

Als je dan onderweg gecontroleerd wordt kun je niet met jouw APK papiertje aankomen.

Zo heb ik dat met mijn tankdop. Ik heb er zo’n Solodiesel op zitten. Daar heb ik ooit een afkeur op gehad. Dus zit er nu ieder jaar bij de APK een standaard dop op.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Beckontheroad schreef: 23 okt 2023, 12:15
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?

JB
SyncRoon schreef: 22 okt 2023, 20:01 Ik ben vaak genoeg aan de kant gezet voor controle op signaalverlichting en werklampen. Ook controle op voertuigverlichting (+ reflectoren) waarbij gericht gekeken werd naar E-nummer en zelfs het optellen van referentiegetallen bij voeren van grootlicht.
Laatste keren was al wel paar jaar terug waarbij de politie mij vanwege 'verlies van lading' aan de kant gezet heeft. Daarbij dan alle verlichting gecontroleerd op werking en bij de aanhanger nog eens op E nummers op de markeerlichten en reflectoren. Hun discretionaire bevoegdheid heeft het bij een waarschuwing gelaten voor de lading met de opmerking dat de wijze van transporteren hun aandacht had. Toen maar geïnvesteerd in een andere aanhanger om discussies te vermijden (stond al op de planning maar wat eerder dan begroot). Op A58 2 jaar teug nog eens gecontroleerd geweest op de signaalverlichting toen ik over de vluchtstrook reed terwijl mijn actieframe met een windvlaag (te snel rijden) was dichtgeklapt. Die agent controleerde rijbewijs, ontheffing RVV en signaalverlichting (papieren laten zien dat ze voldoen aan ECE R65).

Bij integrale controle heb je m.i. zeker kans dat men afwijkende verlichting nader gaat bekijken.

Welke wetgeving in NL zegt dat Osram Led niet in de door Osram vrijgegeven armaturen mag?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Da is een goeie vraag. Weet ik zo ook niet.
Nogmaals website ANWB:
Nog niet toegestaan in Nederland

De ANWB krijgt geregeld vragen van leden over het vervangen van voertuigverlichting door LED. Al jaren zijn er LED vervangingslampen op de markt, waardoor het mogelijk is om minder zuinige halogeenlampen te vervangen door LED. Helaas is het in Nederland nog niet toegestaan om dit te doen.


In Duitsland is wel één systeem voor achteraf-bouw van LED-lampen goedgekeurd. Andere EU-landen kunnen deze goedkeuring in theorie overnemen. Er is ook EU-wetgeving in ontwikkeling maar waarschijnlijk zal het nog geruime tijd duren voordat dit wordt ingevoerd.
Van een andere website:
LED verlichting in de auto wat mag er niet?

Er gelden een aantal wettelijke regels als het gaat over LED verlichting in de auto. Deze zijn te vinden in artikel 4.1 en 4.2 voor de regeling voertuigen. Er mag namelijk niet zomaar LED verlichting geplaatst worden in de auto. Er mogen alleen LED lampen in je auto worden geplaatst als de licht unit hiervoor is gemaakt. De LED lampen met een H-fitting, zoals H7, H4, H1, etc. zijn helaas niet bestemd voor de openbare weg. Dit heeft allemaal te maken met de Nederlandse wetgeving op dit gebied.
https://www.ledshop-groenovatie.com/blo ... t%20gebied.

Zoek je op die regelingen krijg je dit:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk4

Kan ik niet zoveel pap van maken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door krekwakwol »

Weet je Geert,
Ik zeg bij de APK tegen mensen van de garage dat er ledlampen in de koplampen zitten, zowel bij onze bus als bij de VW Fox van ons.
Zij weten ook wel dat er geen E- keur op zit en ligt altijd een setje H4 halogeen in het deurvakje, dat weten ze ook.

Maar ze zien geen aanleiding in het lichtbeeld om de lampen te gaan wisselen.
Dat is mijn ervaring.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Multivan Generation »

Over lichtbeeld:

Uit de youtube video vergelijking tussen Osram en Philips
Bijlagen
Dit is nu het "probleem"
Dit is nu het "probleem"
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Is dat zo? Wat is dan het probleem?

IMG_1205.jpeg
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... g-dimlicht
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Arnold, dat snap ik helemaal, maar dat is nog geen APK goedkeur.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat er wijdverbreid auto’s naar de APK gaan met retrofit led erin. Dan kom je weer bij het punt van Peter, dat als er alleen visueel op de verlichting gecontroleerd wordt, lichtbeeld, afstelling e.d. Dat het dan verder in orde is en de auto door de APK komt. Een soort gedogen dus. Maar gedogen is geen APK goedkeur.

Ik ben dus benieuwd wat mijn garage er van vind en of zij de verantwoordelijkheid nemen om die OSRAM-led te monteren. Dat is wat anders dan dat ze de auto APK keuren met lampjes die je zelf gemonteerd hebt en de verlichting voldoet aan de APK keuringseisen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie