Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zuid-Amerika, deel 2

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door autocaravana »

Afbeelding
Sinds drie weken zijn we weer in Zuid-Amerika en ruim 2 twee trekken we weer in de T4 California rond.
Hij was 6 maanden gestald in de buurt van Mendoza (Argentinië) en goed verzorgd door de beheerder van de stalling. Voor vertrek wel even de olie en enkele filters laten vervangen. Inmiddels hebben we er al weer 1500 km opzitten en nu was de start van de reis zonder problemen, althans voor de camper. Met onszelf ging het begin wat minder goed vanwege hevige griepverschijnselen en ander lichamelijk ongemak waardoor we het wat rustig aan hebben moeten doen.
Vanuit Mendoza deden we eerst een rondje in zuidelijke richting en daarna gingen we de Paso de Libertadores over naar Chili. We reizen nu in noordelijke richting en zijn inmiddels gevorderd tot La Serena.
Voor degenen die het leuk vinden kan onze reis gevolgd worden op het blog (zie hieronder).
Het globale reisplan voor de komende maanden ziet er als volgt uit. In werkelijkheid zullen er nog wel wat omwegen aan worden toegevoegd voor we in Uruguay zijn, het geplande eindpunt voor dit deel.
Afbeelding
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door Muug »

:ie :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Dat was mijn reactie toen ik jullie reisblog zag.
Jullie zijn dus eigenlijk al je hele volwassen leven, minstens 40 jaar grof gerekend, lange tot héle lange reizen aan het maken. En alles heel mooi gedocumenteerd op jullie reisblog. Respect daarvoor! Er zijn er genoeg die na een paar jaar er de brui aan geven (aan de reisblog, niet aan de reizen ;-) ) :yes
Als ik zo onbeleefd mag zijn: wat voor beroep hebben jullie, dat jullie dit geregeld en betaald krijgen?
Dat kan toch geen voltijdse bediendenfunctie zijn, denk ik dan? Want veel meer dan 35 verlofdagen (als je geluk hebt!) heb je dan niet.
En ik zag ergens een kind, op een foto van de jaren '80. Was die niet schoolgebonden dan?
Afin, 't zijn gewoon wat pragmatische vraagjes die ik me zo stel, tijdens het bewonderen van jullie avonturen. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door Blue Moon »

Bedankt om ons te laten meegenieten van jullie mooie rondreis door Zuid-Amerika.
<;-)
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door brugseb »

J&J
Ik had reeds gemerkt dat er weer beweging was op de blog.
Vooral die 40 cent/liter diesel is blijven hangen :lach
We genieten met plezier terug mee van het verdere verloop!
Buen viaje!
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door autocaravana »

Muug schreef: 27 okt 2023, 10:19 :ie :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Dat was mijn reactie toen ik jullie reisblog zag.
Jullie zijn dus eigenlijk al je hele volwassen leven, minstens 40 jaar grof gerekend, lange tot héle lange reizen aan het maken. En alles heel mooi gedocumenteerd op jullie reisblog. Respect daarvoor! Er zijn er genoeg die na een paar jaar er de brui aan geven (aan de reisblog, niet aan de reizen ;-) ) :yes
Als ik zo onbeleefd mag zijn: wat voor beroep hebben jullie, dat jullie dit geregeld en betaald krijgen?
Dat kan toch geen voltijdse bediendenfunctie zijn, denk ik dan? Want veel meer dan 35 verlofdagen (als je geluk hebt!) heb je dan niet.
En ik zag ergens een kind, op een foto van de jaren '80. Was die niet schoolgebonden dan?
Afin, 't zijn gewoon wat pragmatische vraagjes die ik me zo stel, tijdens het bewonderen van jullie avonturen. :toppie
Dank voor je positieve reactie.
Vroeger waren we werkzaam in het onderwijs en duurden de reizen maximaal 6 weken.
In 1995/1996 namen we 10 maanden onbetaald verlof (en ging onze dochter studeren). In 2000 nogmaals 3 maanden onbetaald verlof. Vanaf 2003 waren we zelfstandig ondernemer en konden we wel regelmatig een paar maanden weg. Vanaf 2017 pensioen. Nu reizen we al een paar jaar halftime. Zes maanden weg en zes maanden.
thuis.
Het leven is keuzes maken….
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door Muug »

Waaaw :toppie
Dank voor je openhartige antwoord. Ja, inderdaad, het leven is keuzes maken. :bonk
En nogmaals, jullie hebben een prachtige blog. :jumpklap
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door autocaravana »

Afbeelding
We zijn nu ruim 11 weken onderweg maar we hebben helaas meer stilgestaan dan gereisd, tot nu toe 2400 km. Oorzaak, een lekkend druklager. Het reservoir was leeg en het systeem was lucht gaan aanzuigen zodat ik bij een oprit van de snelweg snel moest stoppen met een weigerende koppeling.
Na het afslepen naar een garage in de buurt waarover ik inmiddels goede berichten had gelezen werd het systeem ontlucht en bijgevuld en konden we in principe weer verder. Elke dag controleren en bijvullen dus. De lekkage was toch zodanig, bleek na twee dagen, dat ik het druklager wilde laten vervangen en als de versnellingsbak er toch af moet, meteen maar de hele koppelingset, inclusief het vliegwiel.
In Chili is de T4 onbekend, ik heb er niet één gezien en dus moeten onderdelen geïmporteerd worden.
Dat ging de eerste keer helemaal fout. De bestelling ging via Ebay UK en is nooit aangekomen. Na 4 weken hebben ze van Ebay het geld terugbetaald en kon ik het bij Trodo.com nog eens proberen en nu met succes. Na een week was hij binnen en kon de garage er mee aan de slag. Bij een syncro is dat erg veel werk en zeker voor iemand die deze auto voor het eerst ziet was het niet gemakkelijk maar hij heeft de klus wel geklaard.
Inmiddels rijden we weer en zijn we in de regio Atacama, bekend van de gelijknamige woestijn.
Afbeelding
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door autocaravana »

Afbeelding

We zijn inmiddels ruim een maand verder na mijn vorige bericht. We hebben veel gezien en genieten volop van de reis.
Na een week in het bekende Chileense dorp San Pedro de Atacama zijn we de grens naar Argentinië weer overgestoken. Geen echte woestijn meer maar een afwisseling van pampa, oerwoud en vruchtbare rivierdalen. Vooral op de veelkleurige bergen raakten we niet uitgekeken.

Afbeelding

De T4 is getest tot Mont Blanc hoogte, 4800 meter, en dat ging hem goed af. De standkachel hebben we maar niet getest op die hoogte, want officieel mag je die maar gebruiken tot 2500 meter. Gelukkig was het ook niet nodig om de kachel aan te hebben.

We zijn nog niet helemaal verlost van pech. Eerst brak een spatscherm van een schijfrem af en bleef hangen tussen de velg en schijf, hetgeen een onheilspellend schurend geluid gaf. Hij was zonder moeite te verwijderen. Eigenlijk geen idee hoe belangrijk zo'n ding is. Op het zelfde moment ontdekte ik een scheurtje in de hoes van de homokineet bij het andere voorwiel. Twee weken later kon ik een nieuw bestelde laten monteren.

Intussen was een condensator doorgebrand van het laadapparaat. Dat was 10 jaar geleden ook al eens gebeurd, maar de revisie houdt niet eeuwig stand klaarblijkelijk. Ik heb het laadapparaat nog een tijdje aangesloten gehouden want tot mijn verrassing bleek hij nog gewoon te functioneren. Na overleg met HenkK heb ik hem toch maar afgekoppeld. Alleen de dynamo laadt nu de huishoudaccu op. Over ruim tweeënhalve maand onderbreken we de reis weer en gaat het apparaat mee naar Nederland om hem opnieuw te laten reviseren.
Tegelijk moeten er wat reserveonderdelen mee terug voor het derde deel van de Zuid-Amerikareis. Met name stuurstangen en onderste fusiekogels zijn aan vervanging toe. De onverharde wegen vergen veel van het 25 jaar oude busje.

Sinds begin oktober hebben we 5000 km gereden. Voor Zuid-Amerikaanse begrippen niet bepaald veel.

Zoals altijd houden we een blog bij voor onszelf en voor iedereen die het interesseert.

Jan

Afbeelding
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zuid-Amerika, deel 2

Bericht door autocaravana »

Over een paar dagen is het tweede deel van onze Zuid-Amerika-reis ten einde. Er komt later dit jaar nog een derde deel als alles goed gaat.
Het was een fantastische reis van ruim 6 maanden door Argentinië, Chili en Uruguay. Het geplande deel door Bolivia komt later.
De T4 California heeft ons dit halfjaar 11.500 mooie kilometers gegeven (inclusief het eerste deel inmiddels ruim 25.000 km). Het ging niet steeds van harte, zoals uit vorige berichten is duidelijk geworden.

Na de nieuwe koppeling is het redelijk goed gegaan in technisch opzicht. Zoals eerder gemeld hier moest onderweg een kapotte ashoes worden vervangen en onlangs nog een nieuwe spanningsregelaar. Er zijn inmiddels ook nieuwe banden gemonteerd, al was het nog niet helemaal noodzakelijk.
Heel irritant is dat een veer van de schijfrem is verdwenen, waardoor het ding bij elk hobbeltje een ratelend geluid geeft. Dat is inmiddels 6000 km zo, dus kennelijk kan het verder geen kwaad.

De koelkast werkt niet meer naar behoren. Hij slaat niet meer altijd af als hij koud genoeg is. Vermoedelijk de sensor die niet meer goed meet.
Er gaat later dit jaar een pak onderdelen mee naar Uruguay waar de camper nu gestald wordt. Onderdelen zijn hier schreeuwend duur vanwege de hoge importtarieven.

En dan is er nog het probleem van dengue in delen van Zuid-Amerika. Mijn vrouw heeft het gehad en die was er ruim een week behoorlijk ziek van. Maar je kunt er ook mee in het ziekenhuis belanden.

Tot zo ver het negatieve deel, we zien terug op de meest fantastische landschappen die je je kunt voorstellen en de meest aardige mensen ook. En het weer heeft ook erg meegewerkt aan mooie belevenissen.

Groet vanuit Punta del Este, Uruguay
Jan

Afbeelding
Iguazú waterval

Afbeelding
Parque Nacional Sierra de las Quijadas, Argentinië

Afbeelding
Los Estratos, bij Cafayate, Argentinië

Afbeelding
Quebrada de las Flechas, Argentinië, aan een 120 km lange wasbordweg.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie