Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

Na wat wikken en wegen toch besloten om een (relatief goedkoop) flexibel paneel op mijn Reimo hefdak (vlak dak, geen ribbels oid) te gaan monteren. Ik heb bij Offgridtec.com wat gekocht en verwacht het binnenkort binnen te krijgen :-) https://www.offgridtec.com/offgridtec-e ... modul.html

Nu begrijp ik dat er nogal wat panelen sneuvelen op hefdaken. De vraag is natuurlijk altijd, wat is de oorzaak geweest en hoe kan je deze voorkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies mbt de montage.

Ik dacht eraan om het paneel met (dun) tape te plakken en daarna de randen af te kitten. Je zou juist ook dikke VHB tape kunnen gebruiken en de randen niet af te kitten zodat het nog een beetje kan ventileren onder het paneel door. Wordt natuurlijk wel vies onder het paneel...

De optie met "kanaal-plaat" wil ik eigenlijk niet toepassen maar sta open voor advies.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door eurocook »

Gebruik de zoekfunctie eens.
Er is genoeg info op WJW
Je kan het paneel ook op dakdragers monteren
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

Er staat zeker het eea geschreven op oa dit forum, dat heb ik (deels) gelezen. Echter posten mensen vaak een reactie tijdens het realiseren van het project, maar wil je soms ook eens de gebruikerservaringen of "achter-af-tips" horen.

Uiteraard is de beste optie een (of 2) glas-paneel op mijn dakdragers maar dat wil ik dus niet.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

Dag Geert,

Ja je blog kende ik, en had ik laast weer doorgenomen. Ben benieuwd hoe het eea zicht houdt.

Ik stuur je even een pm.
Laatst gewijzigd door destrijdbijl op 02 nov 2023, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door marrcel »

Mijn flex panel zit al weer 2? Jaar vast met vhb tape 25mm. De hoekjes heb ik een dotje lijmkit gegeven.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

marrcel schreef: 01 nov 2023, 21:04 Mijn flex panel zit al weer 2? Jaar vast met vhb tape 25mm. De hoekjes heb ik een dotje lijmkit gegeven.
En hoe heb je de tape geplakt? Zo dat het kan ventileren of heb je juist veel tape gebruikt zodat het paneel zeker weten vast blijft zitten? VHB tape heb je in meerdere diktes, heb jij hierin nog een bewuste keuze gemaakt? Komt er nog vocht onder het paneel?
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Mickel Moen »

Uiteindelijke ben ik tot de conclusie gekomen, dat mechanische stress op een zonnepaneel op een hefdak, wat altijd wel eens iets tordeert, tot vroegtijdig overlijden leidt.

De keuzes:
1. Neem de duurdere maritieme panelen met een metalen kern.
2. Liever meerdere kleine dan één grote.
3. Plaats ze in de lengte van het dak.
3. Neem panelen met halve cellen.
4. Plak ze op kanaaltjes plaat.

Welke van de keuzes het beste is, zodat je de andere weg kunt laten, kan ik niet zeggen.
Voor mij is het de optelsom van risico verminderende factoren.

Voor een goedkoop paneel gaan acht ik daarom een tegenstrijdige keuze.

Maar je kunt het proberen.

Vergeet ook niet, dat ook de daken verschillend zijn.

Zo zullen er ook zijn, waar een goedkoop in de lengte geplakt paneel met hele cellen het volhoudt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb 2 rails op het dak gekit(lengterichting) en daar in de dwarsrichting zwevend een plaat dibond op gemonteerd, zodat het paneel (Wattstunde) zo veel mogelijk ventilatie heeft.
Mocht het paneel de geest geven, dan is het de plaat er af halen om zonder schade aan het dak het paneel te verwijderen.

Bij ons dak zie je er bijna niets van als je vanaf de zijkant kijkt.(SCA)

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=277

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=287

Uit de plaat heb ik 2 grotere vierkanten gezaagd om gewicht te besparen, en het zonnepaneel in het midden geplakt met 3M automotive foamtape en aan de buitenrand rondom afgekit met zwarte kit voor een glad en subtiel effect.

Ik heb eens temperatuurs metingen in de volle zon uitgevoerd en dat vergeleken met Mickelmoen
en daarin zat tussen de 5 en 7 graden verschil destijds (met mijn vorige project, ook zwevend opgehangen)

Tip: neem een paneel met een zo hoog mogelijk voltage waardoor de MPPT tracker goed zijn werk kan doen.
Tip 2: monteer je paneel zo ver mogelijk naar achteren, dan gaat je dak nog gemakkelijk omhoog met gasveren (anders wellicht zwaardere gasveren nodig)

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

Dank Peter, ik had je mooie creatieve oplossing al gezien :-)
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 10:47 Ik heb 2 rails op het dak gekit(lengterichting) en daar in de dwarsrichting zwevend een plaat dibond op gemonteerd, zodat het paneel (Wattstunde) zo veel mogelijk ventilatie heeft.
Het gevaar van schade door torsiekrachten blijft zo bestaan maar wel een mooie oplossing want het paneel is makkelijk te vervangen.
Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 10:47 Tip 2: monteer je paneel zo ver mogelijk naar achteren, dan gaat je dak nog gemakkelijk omhoog met gasveren (anders wellicht zwaardere gasveren nodig)
Dit is een goede tip want hoe verder naar achteren, des te kleiner de invloed van torsiekrachten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 03 nov 2023, 11:21
Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 10:47 Ik heb 2 rails op het dak gekit(lengterichting) en daar in de dwarsrichting zwevend een plaat dibond op gemonteerd, zodat het paneel (Wattstunde) zo veel mogelijk ventilatie heeft.
Het gevaar van schade door torsiekrachten blijft zo bestaan maar wel een mooie oplossing want het paneel is makkelijk te vervangen.
Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 10:47 Tip 2: monteer je paneel zo ver mogelijk naar achteren, dan gaat je dak nog gemakkelijk omhoog met gasveren (anders wellicht zwaardere gasveren nodig)
Dit is een goede tip want hoe verder naar achteren, des te kleiner de invloed van torsiekrachten.
Torsiekrachten worden opgevangen door het schuim tussen rail en plaat, toch?
En Dibond is ook wat flexibel van zichzelf als het niet te dik is.

Maar @destrijdbijl, als je al dragers op je dak hebt volgens dit topic: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 0&start=15
Dan zou ik mijn zonnepaneel er verdiept tussen hangen, ongeveer zoals Jasper dat heeft gedaan bij zijn zonnepaneel project in combinatie met Sherpa translift systeem. https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 2A#p483227

In jouw geval 4 korte hoekprofieltjes of 2 langere die je aan je dwars dragers monteert, daar op leg je een plaat met je zonnepaneel daarop gemonteerd.
Ligt dan dus zwevend boven je dak maar onder je dragers, dus je kayaks kunnen er gewoon overheen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 11:44
Hanz schreef: 03 nov 2023, 11:21
Multivan Generation schreef: 03 nov 2023, 10:47 Ik heb 2 rails op het dak gekit(lengterichting) en daar in de dwarsrichting zwevend een plaat dibond op gemonteerd, zodat het paneel (Wattstunde) zo veel mogelijk ventilatie heeft.
Het gevaar van schade door torsiekrachten blijft zo bestaan maar wel een mooie oplossing want het paneel is makkelijk te vervangen.
Torsiekrachten worden opgevangen door het schuim tussen rail en plaat, toch?
En Dibond is ook wat flexibel van zichzelf als het niet te dik is.
Wat ik bedoel is het volgende: De rails zijn strak op het dak gemonteerd waardoor de rails met het dak mee zullen torderen. Een soepele (Dibond) onderplaat zal juist minder weerstand bieden tegen de torderende dak/rails-combinatie waardoor het schuim tussen rail en plaat weinig effect heeft. Juist bij een starre onderplaat is de weerstand die de onderplaat/paneel-combinatie biedt tegen meebewegen groter en zal vooral het schuim (als soepelste onderdeel in de constructie) de beweging opvangen waardoor er uiteindelijk minder beweging op het zonnepaneel overgebracht wordt.
Nadeel van een meer starre plaat is wel dat deze haast per definitie dikker en zwaarder wordt.
Dit is natuurlijk theorie en de tijd zal uitwijzen of het in de praktijk ook verschil maakt in de levensduur van het zonnepaneel en of je dezelfde problemen gaat ondervinden als Mickel Moen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door krekwakwol »

Ik heb na 3 jaar de grotere platen ook al vervangen door kleinere, hoewel ze in de lengte richting op het dak wagen gelijmd met kanaalplaat er tussen.
Bij ons kwamen er donkere vlekken onder de EFTE toplaag en ze weigerden elke dienst.
Ik heb er nu 2 Sunbeam nordic 54WP op i.p.v. chinese 80WP, deze hebben halve cellen en een steviger onderplaat.
Maar ik wil de bus niet boven de 2mtr hoogte hebben, dus weer gelijmd met kanaalplaat ertussen.
Hopen dat deze het langer dan 3 jaar vol houden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat bij zonnepanelen goedkoop duurkoop is, en het advies van Geert, om naar panelen voor de maritieme markt te kijken zou ik als waardevol bestempelen.
Waar ik ook zeker op zou letten is waar de junctionbox zit qua positie op het paneel, en de kwaliteit hiervan en of er 1 gecombineerde kabel of 2 losse kabels weggaan.

Mooiste is om een paneel te vinden waarbij maar 1 gecombineerde kabel weggaat en waarbij je de kabel meteen onder het paneel weg kunt laten lopen.

Vergelijk deze:
https://www.lensunsolar.com/Products/Fl ... uct_id=787

maar eens met deze:
https://solarben-shop.nl/semi-flexibele ... aneel.html

dan zie je in de junctionbox al verschillen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie