Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door marz45 »

Goed om te lezen.
Heb nog geen mail ontvangen, maar ik zat ook in de late lichting.
Ik wacht nog met smart af.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

eindgebruiker schreef: 28 jan 2024, 10:11 20240128_100850.JPG
De oorspronkelijke glijders, voor vs achter. De achterste laten dus iets meer speling toe.
Is het gelukt om de bank soepel te laten rollen? Wat mij opviel was dat de middelste bout van de achterste rollers niet erg vastgedraaid moet worden. Deze zit zonder steun aan de bovenkant in het kunststof en wordt bij te strak aandraaien iets naar boven getrokken en loopt dan aan.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 12 feb 2024, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

Ik zal de tip ter harte nemen, maar heb even iets urgenters aan mijn hoofd: startproblemen. Ofwel de startmotor is stuk, ofwel de aansluiting is rot.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Blue Moon »

Onze glijders hebben wij ook ontvangen en na een kleine aanpassing glijdt onze bank als nooit tevoren.
Zie link:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 9QREtBdTlR
<;-)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Fijn he, zo met één hand moeiteloos de bank verschuiven? Je doet het, zoals eerder al opgemerkt door Eindgebruiker, bijna voor de lol.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Blue Moon »

Bedankt Jasper om deze oplossing met ons gedeeld te hebben, de rug heeft er baat bij. <;-)
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door marz45 »

Blue Moon schreef: 08 feb 2024, 20:50 Onze glijders hebben wij ook ontvangen en na een kleine aanpassing glijdt onze bank als nooit tevoren.
Zie link:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 9QREtBdTlR
<;-)
Mijn setje kan ik helaas pas over een maandje installeren. Ik kan nu niet bij de bus.
Ben wel benieuwd welke aanpassing je het moeten maken.
Ik heb begrepen dat alles goed past, maar dat je alleen met het vast zetten voorzichtig te werk moet gaan.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

LET OP, aanpassing nodig!

Bericht door J vd Pal »

Voor iedereen die een set besteld heeft, let op, er is een kleine aanpassing nodig om de twee pennen die de bank op z'n plek houden diep genoeg in de rail te laten vallen. Omdat de rollers 6 mm hoger zijn komen de twee pennen 6 mm minder diep, daardoor vallen ze niet in het onderste gat van de rail. NIET GOED!

De pennen kunnen niet dieper omdat de borgclip die de veer vastzet op de pen niet diep genoeg kan. De oplossing die op het Duitse forum wordt aangeraden is het weghalen van 6 mm aan de bovenkant van het kunststofblok zodat de clip met pen verder kan zakken. Om de veer die de pen naar beneden drukt dan nog voldoende te laten werken moet er een 6 mm dikke afstandbus tussen de borgclip en de veer. Voor uitleg en foto's zie het Duitse forum. De nieuwe sets komen met de aanpassing in het kunststof en als je er niet uitkomt dan kan degene die ze gemaakt heeft ook helpen met de aanpassing.
Als je een draaibank hebt dan zou het maken van een nieuwe sleuf voor de borgclip 6 mm hoger dan de originele volgens mij ook een oplossing zijn zonder dat je het kunststofblok hoeft aan te passen en zonder afstandbus.

Voor wie denkt, "Ik wil ook zo'n set", goed nieuws een nieuwe bestelronde volgt bij voldoende interesse dus meld je aan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door marz45 »

Ik heb inmiddels kontakt gehad met de maker van de glijders.
Hij is momenteel een eenvoudige oplossing aan het ontwikkelen, die geen speciale gereedschappen vereist om het probleem met de borg pen te verhelpen.
Zodra ik een update van hem krijg zal ik hem hier delen.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Dropmans »

Blue Moon schreef: 08 feb 2024, 20:50 Onze glijders hebben wij ook ontvangen en na een kleine aanpassing glijdt onze bank als nooit tevoren.
Zie link:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 9QREtBdTlR
<;-)
Keurig !
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Ik heb vandaag met behulp van de boormachine en een ijzerzaag een nieuwe sleuf gemaakt voor de borg veer ongeveer 6 mm hoger dan de oude. De vergrendeling in de rail is nu opgelost. De bank schuift nog steeds iets meer heen en weer dan vroeger en dat komt door het iets ruimere gat voor de vergrendelingspen in het nieuwe kunststofblok. Om de extra diepte te kunnen gebruiken moest ik de kabels van de pennen ook iets meer ruimte geven.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 17 feb 2024, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 17 feb 2024, 15:13 De bank schuift nog steeds iets meer heen en weer dan vroeger en dat komt door het iets ruimere gat in het nieuwe kunststofblok. Deze is iets groter geboord dan in het originele blok.
Bedankt voor je uitgebreide informatie over deze rollers. Op het Duitse forum zag ik ook nog andere oplossingen voor het goed borgen. En vraagje: Gaat de bank door die extra speling niet rammelen tijdens het rijden? Ook niet als daar iemand op zit?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Hoi Hanz,

Omdat de bank zo makkelijk beweegt schuift hij iets op van voor naar achter, maakt niet uit of er wel of niet iemand opzit. Ook bij het rijden over een hobbeltje is er iets meer geluid omdat de kogellagers waar de bank nu op rust van metaal zijn en niet van een klein beetje dempend kunststof.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door cor_stijn »

Ik heb de blokken inmiddels vervangen. Een verademing!
Van de producent heb ik bericht gekregen dat er twee klemringen opgestuurd worden om het probleem met borgpennen te verhelpen.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Franz »

Ik had het probleem ook. Dat schuiven ging na verloop van tijd in de vakantie steeds moeizamer. (zand,vuil)Dit was een mooie oplossing geweest toen voor mij. Maar heb toen de bank vervangen door een rodeobank systeem uit m'n andere t1 bus. En daar ben ik achteraf heel blij mee. Met 1 hand te transformeren tot slaapplek of bank. Heb nu onder de zitbank een grote vaste opbergruimte waar een koellade en huishoudaccus met nog een voorraadla zit. En dat kan niet met dat schuifsysteem. Maar met die rolletjes is zeker een vooruitgang. Goed idee :toppie
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Plaats reactie