Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Blue Moon »

Bedankt <;-)
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door marz45 »

Alle onderdelen schijnen te zijn binnen gekomen bij de persoon die de bestellingen heeft geregeld.
Ze worden de komende dagen (op volgorde van de bestel datum) verstuurd.
Dus het komt er aan :-)

Ben benieuwd :adhd
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Uiteindelijk zijn er 46 !! sets besteld. Ik ben benieuwd wanneer de mijne binnenkomen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

Zonet een mailtje ontvangen:
"Die Sitzbankrollen sind auf dem Weg zu dir."
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Ik heb hetzelfde bericht gehad. Ben benieuwd
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Rollers ontvangen!

Bericht door J vd Pal »

Vandaag kwamen de rollers binnen. Zeer mooi gemaakt, alles straalt kwaliteit uit.
Bijlagen
IMG_20240127_143108643.jpg
IMG_20240127_143045060.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

Hier ook binnen, en ze zitten inmiddels al onder de bank. Nog niet helemaal vast, want ik kwam erachter dat de rechter rail aan de achterkant niet helemaal recht loopt. De rollers lopen lekker soepel, behalve de laatste twintig centimeter. Het is me nog niet gelukt om ze zo te plaatsen dat ze over de gehele linie lekker rollen. Heeft iemand nog tips? Hoe zitten die rails eigenlijk vast? Gelijmd?

Je gebruikt de bouten en moeren van de bestaande glijders. Het was me niet meteen duidelijk uit de handleiding (mijn Duits is wat roestig), maar de bouten zet je eerst (hand)vast in de rollers met de platte moeren. Op dat moment is het handig om de roller even in de rail te zetten en hem er doorheen te laten lopen, dan weet je zeker dat er niks uitsteekt.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Klinkt goed! Hoe lang ben je bezig geweest met het vervangen? Had vandaag mijn handen vol aan het zagen van brandhout voor volgend jaar dus nog geen tijd gehad.

De rails zijn gelijmd aan de vloer.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Hanz »

eindgebruiker schreef: 27 jan 2024, 18:19 De rollers lopen lekker soepel, behalve de laatste twintig centimeter. Het is me nog niet gelukt om ze zo te plaatsen dat ze over de gehele linie lekker rollen.
Ging dat laatste stukje met de oude glijblokken wel soepel? Dan zou het kunnen zijn dat het kunststof van de rollers iets breder is dan van de originele glijblokken en daardoor klem loopt op de kromme rail. Dan zou je wat materiaal van de rail weg kunnen nemen op het laatste stukje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Rollers ontvangen!

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 27 jan 2024, 14:35 Vandaag kwamen de rollers binnen. Zeer mooi gemaakt, alles straalt kwaliteit uit.
Ziet er inderdaad heel goed uit. Ben benieuwd naar je ervaringen als ze geplaatst zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

Het is heel mooi gemaakt, ziet er zeer degelijk uit. De bouten hebben een rechthoekige kop, en passen precies tussen het plastic van de rollers. Daarmee is het deel wat in de rail zit dus ook even groot als bij de glijders.

Het was lastig te zien waardoor dat laatste stukje nou zo stug ging, want ja de bank zelf ontneemt het zicht. Toen het donker werd ben ik maar gestopt. Morgen verder.

Het zou inderdaad een idee kunnen zijn om wat van de rail af te slijpen. Moet ik wel zeker weten waar het probleem precies zit.

Buiten die laatste twintig centimeter rolt ie als een tierelier, zodat je zin krijgt om heen en weer te blijven rollen :-)

Als het voorspoedig gaat ben je in twee uurtjes wel klaar denk ik, inclusief alles een beetje schoonmaken / ontroesten. Het is handig als iemand af en toe even helpt met tillen, maar in je eentje gaat het ook.

Update: de achterste glijders hebben een iets andere vorm, bedenk ik me nu: de uiteinden zijn smaller. En ze hebben natuurlijk 25 jaar slijtage achter de rug. Morgen vergelijken.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

20240128_100850.JPG
De oorspronkelijke glijders, voor vs achter. De achterste laten dus iets meer speling toe.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Hanz »

eindgebruiker schreef: 27 jan 2024, 20:27 Het was lastig te zien waardoor dat laatste stukje nou zo stug ging, want ja de bank zelf ontneemt het zicht.
Als je het plankje weghaalt dat achter de bank de bagageruimte afsluit dan kan je aan de achterkant onder de bank kijken en zie je misschien waar het precies klemt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Hanz »

eindgebruiker schreef: 28 jan 2024, 10:11 De oorspronkelijke glijders, voor vs achter. De achterste laten dus iets meer speling toe.
Interessant om te zien. Dit is misschien ook de sleutel om te weten hoe je de nieuwe roller kunt aanpassen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

Vanochtend de rollers ingebouwd, kleine 2 uur mee bezig geweest, inclusief schoonmaken en een kleine reparatie aan het frontpaneel. Met behulp van een paar plankjes als hefboom/steunpunt prima alleen te doen.

Ongelooflijk wat een verschil bij het verplaatsen van de bank! Gaat letterlijk met één vinger. Veel makkelijker dan eerst, de twee viltstiften die tussen de glijblokken in de rail lagen zullen niet geholpen hebben, dus misschien schoof mijn bank nog moeizamer dan gemiddeld :nuts :nuts

De pasvorm van de rollers is uitstekend, alles is precies op maat, niet te krap en zeker niet te ruim. De gaten in de bank zijn af fabriek iets ruimer waardoor je de rollers goed kunt afstellen. Handvast erop zetten, bank in de rails en dan voorzichtig stapje voor stapje vastzetten. De middelste bouten van de achterste rollers niet te vast trekken want anders loopt de middelste T-bout aan!

Wat ik gemist had in de beschrijving op het Duitse forum is dat de rollers een paar mm hoger zijn de glijblokken, merk je verder niets van.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 29 jan 2024, 08:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie