Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oliedruklampje knippert bij koude motor
Oliedruklampje knippert bij koude motor
Dag allen,
Paar dagen geleden na een late dienst startte ik mijn T4. Na 30 seconden hoorde ik een harde piep en knipperde het lampje van de oliedrukmeter rood.
Olie was aan de lage kant, bijgevuld. Echter lampje bleef knipperen. 20 kilometer verder hoorde ik weer een harde piep waarop kort daarna het lampje uit ging. Verder probleemloos gereden.
Dag later olie flink bij gevuld en naar mijn werk gereden. Niets aan de hand !
Rij ik gisteravond weer terug begint van mijn werk begint auto weer te piepen en rood te knipperen. Oliepeil gechecked, nog prima. Lampje blijft knipperen om na 20 km rijden op de snelweg uit te gaan.
Wat kan het zijn, oliedrukmeter of de oliepomp?
Ik had al wat gezocht op dit forum maar zie nergens iets staan over de connectie koude motor en eventueel dikkere olie die door de pomp gepomt moet worden. Geeft de sensor ook aan dat de pomp niet goed werkt of meet die alleen het niveau van de olie?
Alvast dank voor suggesties.
Paar dagen geleden na een late dienst startte ik mijn T4. Na 30 seconden hoorde ik een harde piep en knipperde het lampje van de oliedrukmeter rood.
Olie was aan de lage kant, bijgevuld. Echter lampje bleef knipperen. 20 kilometer verder hoorde ik weer een harde piep waarop kort daarna het lampje uit ging. Verder probleemloos gereden.
Dag later olie flink bij gevuld en naar mijn werk gereden. Niets aan de hand !
Rij ik gisteravond weer terug begint van mijn werk begint auto weer te piepen en rood te knipperen. Oliepeil gechecked, nog prima. Lampje blijft knipperen om na 20 km rijden op de snelweg uit te gaan.
Wat kan het zijn, oliedrukmeter of de oliepomp?
Ik had al wat gezocht op dit forum maar zie nergens iets staan over de connectie koude motor en eventueel dikkere olie die door de pomp gepomt moet worden. Geeft de sensor ook aan dat de pomp niet goed werkt of meet die alleen het niveau van de olie?
Alvast dank voor suggesties.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Sensor meet niet het niveau van de olie maar de oliedruk. Dus toch kans dat de oliepomp bij koude motor en dikke olie niet voldoende druk opbouwt. Als het lampje knippert kan je eens proberen om het toerental te verhogen om te controleren of de pomp dan wel zijn werk doet. De sensor is niet gevoelig voor het toerental dus als dat helpt is de oliepomp de meest waarschijnlijke oorzaak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Ondertussen contact gehad met de garage. Hij adviseert eerst olie te vervangen en het filter, dit lost vaak 75 % van dit probleem op zegt hij.
Nu zie ik ook dat de oliedruksensor vervangen heel eenvoudig lijkt
of moet dan eerst de olie er uit?
Adviseren jullie gewoon door te rijden? Denk het niet )
Nu zie ik ook dat de oliedruksensor vervangen heel eenvoudig lijkt
of moet dan eerst de olie er uit?
Adviseren jullie gewoon door te rijden? Denk het niet )
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- krekwakwol
- Berichten: 4010
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Olie hoeft er niet uit om de druksensor te vervangen.
Maar welke viscositeit olie heb je er in.
Maar welke viscositeit olie heb je er in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Reële vraag. Er mag 0W30 en 5W30 in.
Ik zou meteen olie en druksensor vervangen en bedrading controleren. Ook de bedrading naar de carterpan sensor, en die eventueel ook vervangen.
Verder nog de motorkap sensor controleren op corrosie.
Beetje afhankelijk van de kilometerstand kun je ook nog aan een verminderde opbrengst van de oliepomp gaan denken. Maar die zou ik dan vervangen in combinatie met distributieriem. Mocht dat aan de orde zijn, dan ook de zeef van de olie zuigbuis in carter goed schoonmaken en nieuwe carterpan pakking monteren. Eventueel krukas afdichtring dan ook gelijk meepakken, daar kun je dan ook goed bij en alles ligt dan toch open.
Succes.
Groeten Peter
Ik zou meteen olie en druksensor vervangen en bedrading controleren. Ook de bedrading naar de carterpan sensor, en die eventueel ook vervangen.
Verder nog de motorkap sensor controleren op corrosie.
Beetje afhankelijk van de kilometerstand kun je ook nog aan een verminderde opbrengst van de oliepomp gaan denken. Maar die zou ik dan vervangen in combinatie met distributieriem. Mocht dat aan de orde zijn, dan ook de zeef van de olie zuigbuis in carter goed schoonmaken en nieuwe carterpan pakking monteren. Eventueel krukas afdichtring dan ook gelijk meepakken, daar kun je dan ook goed bij en alles ligt dan toch open.
Succes.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Hoe veel is "flink" ongeveer?
En wanneer is de laatste olie- en filterwissel geweest?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
5W40. En zeker 2 liter bij gedaan.
Tot nu toe adviseren alle garages 5W40. Te dik?
Morgen gaat de auto naar de garage voor nieuwe olie, filter en oliedruksensor.
Tot nu toe adviseren alle garages 5W40. Te dik?
Morgen gaat de auto naar de garage voor nieuwe olie, filter en oliedruksensor.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Ja, 5W40 olie is dus te dik.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Gebruik al vele jaren 5W40.
Nooit problemen gehad.
Auto is uit 1998.
Nooit problemen gehad.
Auto is uit 1998.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Pascal-141
- Berichten: 10857
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Nee hoor , de 2.5tdi loopt perfect op 5w40. Voor de T4 die longlife service gebruiken gebruik ik ook 5w40. Voor de T4 die het gewone onderhoudsschema gebruiken , gebruik ik 10W40 half synthetische olie . Doe ik al meer dan 20 jaar zo , en ze lopen er perfect op zonder olieverbruik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliedruklampje knippert bij koude motor
Even aanvulling, ik reed ook met 5W40 shell ultra helix.
Waarom? Omdat het blok daarmee stiller was. Om de 15000km verversen, geen longlife.
Ik was even mis
PS die eerdere viscositeiten die ik noemde, waren officiële VW aanbevelingen
Waarom? Omdat het blok daarmee stiller was. Om de 15000km verversen, geen longlife.
Ik was even mis
PS die eerdere viscositeiten die ik noemde, waren officiële VW aanbevelingen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...