Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu loopt leeg, lekstroom?

vragen over de T5
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik herken dit probleem
Ik had een nieuwe accu geplaats om dat ik die verdacht dat bleek het ook niet te zijn
Toen ben ik op internet gaan zoeken en bleek dat veel mensen er met een Android radio er last van te hebben dus de proef gedaan met als de bus langer stil staat de stekker uit de radio en het lijkt tot nu toe opgelost

En echte oplossing heb ik nog niet want elke keer de stekker er uit is niet handig en elke keer als je de stekker er weer in doen radio terug douw in dashboard en zenders zoeken 😅
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

Vorige zaterdag zo’n 3 uur gereden en de bus met een volle (12,8v) accu weggezet. Vanmiddag meet ik nog een kleine 4v op de accu. Accu afgekoppeld, met een donor accu gestart, en terug aangekoppeld, want rondgereden tot 6v ongeveer, en nu hangt hij aan de druppellader.

Ik heb, voor hij aan de lader hing, zoals hier voorgesteld de negatieve pool van de accu losgekoppeld, en er een ampere meter in serie tussen gezet. Ik mat een continu verbruik van een kleine 0,8A. Elke zekering één voor één losgehad, zowel in het dashboard als onder de motorkap, en dat verbruik zakte nooit. Ik snap er niets meer van. Dan zou het lek tussen de accu en het zekeringbord onder de motorkap moeten zitten?

Ohja, in de zekeringhouder onder de bestuurdersstoel zat bij mij geen enkelezekering.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Erik701 »

Probleem gevonden en opgelost.

De meting die ik deed met de ampere meter was verkeerd. Eender wat ik deed, ik mat altijd 0,8A verbruik. Toen ik gisteren het contact opzette met de amperemeter in serie gebeurde er niets. Toen besefte ik dat er iets niet klopte: de amperetang die ik gebruikte kon via de kabeltjes geen Ampere meten, enkel met de bek van de tang :muur

Mijn eigen Fluke multimeter kon maar tot 200mA meten, dus daar was ik niet veel mee. Een nieuwe multimeter gekocht die 10A kan meten, in serie geplaatst achter de batterij, en toen was het snel duidelijk. Wanneer ik de zekering van de navigatie verwijderede zakte het verbruik van 1,2A naar 0,03A. Navigatie verwijderd, en ik voelde onmiddellijk dat de draadloze ontvanger van de achteruitrijcamera warm was. Daar zat de oorzaak dus. Die was aangesloten op de vaste 12V, ipv de geschakelde 12V. Even draadje verwisseld, alles opnieuw gemonteerd, en klaar!

Bedankt iedereen voor het meedenken, en vooral ray380 voor de heldere uitleg!
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Accu loopt leeg, lekstroom?

Bericht door Henk-1 »

:jumpklap :jumpklap :jump :jump :jumpklap :jumpklap :jump :jump
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Plaats reactie