Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Multivan Generation »

@Sieds, waarom heb jij er een booster bijgekocht?
Jouw bus heeft toch geen slimme dynamo, dus welk extra nut heeft dan die booster?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Omdat een Lithium accu in principe een hoge laadstroom kan toelaten en daarmee de dynamo zou gaan overbelasten wordt een booster aangeraden als regulerende/beperkende factor in het geheel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door bvddobb »

Er wordt de laatste jaren op allerlei fora veel geschreven over Lithiumaccu’s. Maar als actieve (winter)kampeerders, soms ook weken onderweg zonder landstroom, hebben wij eigenlijk nog nooit de behoefte gevoeld om andere huishoudaccu’s te nemen dan we hebben. Waarom willen zoveel mensen Lithiumaccu’s? Wat zijn nou eigenlijk helemaal de voordelen? Behalve de soms spontane zelfontbranding (denk aan de autocarrier boven de wadden, vorig jaar, of de regelmatige parkeergaragebranden, of het verbod op fietsaccu’s in onze collectieve fietsenstalling)?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Hanz »

bvddobb schreef: 02 feb 2024, 16:09 Waarom willen zoveel mensen Lithiumaccu’s?
Dat vroeg ik mij ook af, zeker toen ik de prijs zag. Een goede gel-accu is niet goedkoop maar een Lithium accu zoals Sieds heeft gekocht is met zo'n 1500 euro nog wel een andere klasse.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Veel meer capaciteit en lager gewicht in dezelfde maat behuizing, vrijwel geen zelfontlading, hogere laad- en ontlaadstromen om een paar voordelen te noemen. Daarnaast een veel langere levensduur dus uiteindelijk goedkoper. Dat waren voor mij een paar redenen om voor LiFePo4 te kiezen. Los van het feit dat ik voor vrijwel hetzelfde bedrag van een GEL accu een set LiFePo4 cellen en BMS kon kopen. Zie ook: viewtopic.php?t=65777

Spontane zelfontbranding zie je vooral bij LiPo accu's, LiFePo4 is veel stabieler. waarom wordt er dan vaak voor LiPo gekozen? Simpel, lagere prijs en hogere energiedichtheid, nadeel is dat ze veel gevoeliger zijn voor mishandeling dan LiFePo4. Leuk filmpje over dit onderwerp is deze: https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM

Met mijn 280 Ah accu kan ik zonder problemen een week vrijstaan met gebruik van koelkast, verlichting, opladen telefoons en standkachel. Dat ik dan in een wintersituatie niet de accu op zou kunnen laden is voor mijn geen probleem. Let wel, dat niet kunnen opladen is alleen als de accu kouder is dan 0 graden. Mocht ik in de winter aan het kamperen zijn dan verwacht ik dat de accu na een paar uur de standkachel aan te hebben gehad wel weer warm genoeg is om geladen te kunnen worden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 01 feb 2024, 15:40 Omdat een Lithium accu in principe een hoge laadstroom kan toelaten en daarmee de dynamo zou gaan overbelasten wordt een booster aangeraden als regulerende/beperkende factor in het geheel.
Dat begrijp ik wel,
echter een Dynamo van 120A of 150A(bij de echt grotere motoren in de T4) levert theoretisch maximaal die waarde.
Effectief is dat wellicht de helft. De bedrading zou dit gewoon aan moeten kunnen.
Je kunt die booster er tussen zetten zodat je geen bedrading hoeft aan te passen,
maar dat is dan wel een duurdere oplossing.
Maar voor ease of mind, kan ik het mezelf voorstellen.
Echter in een T4 met een goed werkend scheidingsrelais voor het laden van een 2de accu, werkt dat scheidingsrelais al als een "soort van regulator".

Voor de volledigheid: bij de T5-GP na 2013(dacht ik) en nieuwer, zit er een slimme dynamo in, en dan is een booster(die dan een zware verbruiker veinst) wel een must, omdat je anders de 2de accu niet vol krijgt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door StijnT4 »

Dankzij de lage weerstand in de accu ziet een normale dynamo dit als een lege accu, en gaat zodoende volledig stroom leveren en hierdoor verkort je dus je levensduur van je dynamo aanzienlijk. Daarom wordt aangeraden met er een kastje tussen te zetten zodat de laadstroom geregeld wordt.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Ook ik ben voor een LFP-accu gegaan, en op basis van veel info op bvb camperforum.nl ben ik voor een 120Ah van Boetronics gegaan. 16kg. 669€. Accu is Chinees maar de leverancier Nederlands, dus qua garantie zit ik goed. Verder een lekker kleine Votronic DC DC 1212 30A omvormer erbij, was 184€. Nog 115€ voor een Victron SmartShunt met BMV-700 display. Wat eurootjes voor een extra strookzekeringhouder en wat stroomdraad van de juiste carré.
Alles onder mijn stoel. Dus voor minder dan 1000€ een compleet en modern, gemonitord laadsysteem. :toppie
Ik verwacht minstens een volle week offgrid tijd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door bvddobb »

Muug schreef: 04 feb 2024, 15:30 Ik verwacht minstens een volle week offgrid tijd.
Behalve dan in de winter?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

bvddobb schreef: 04 feb 2024, 15:54
Muug schreef: 04 feb 2024, 15:30 Ik verwacht minstens een volle week offgrid tijd.
Behalve dan in de winter?
OPLADEN kan niet als de accu een temperatuur heeft van lager dan 0-5 graden, verbruiken kan prima dus ook in de winter gewoon stroom uit de accu.

@Muug, een week met 120Ah? Dan moet je niet teveel verbruikers hebben. Bij ons is de compressorkoelkast de grootste verbruiker, ik schat dat deze 8 uur per dag draait en dan 3-4 ampère verbruikt. Dat is al 3,5x8=28Ah.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

En net daarom heb ik de absoptie-koelkast laten zitten. Het is een gedoe met de drie knoppen, maar ik vind een lange offgridtijd belangrijker.
Enige verbruikers zijn de TL-buisjes, het opladen van mobiele toestellen, de ventilator van de Webasto, het gasalarm, het lichtje van de ijskast, twee computerfans om de warmte van de ijskast buiten te blazen, het waterpompje... allemaal kleine verbruikers. :toppie
De Excel van Mickelmoen was heel handig. Moest wat aangepast worden voor een LFP-accu, maar toen ik dat gedaan had ging het idee voor de compressorijskast meteen de ijskast in.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Dan heb je meer ruimte voor een gastank dan ik in mijn California. Daar past maar een Campingaz 907 / 2,75 kg tankje in.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Inderdaad.
Onze Fischer is op twee behoorlijk grote flessen voorzien. 2x 7,2 kilo. Dat is zo'n 5,2 keer zoveel als wat jij mee kan nemen. :nuts
Afbeelding
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Vandaag de boel afgewerkt.
Ik ben best trots op mezelf.
Zonder alle adviezen was het niet gelukt, dus dank je iedereen.
Boetronics LiFePO4-accu van 120Ah.
Votronic VCC 1212-30A.
Victron Smartshunt 500A.
BMV-700 display.
Mooie nieuwe strookzekeringhouder van 40A.
Draden van 6 carré voorzien van mooie kabeloogjes met mijn mooie nieuwe Facom-kabeloogtang.
De druppellader heeft opzij tegen de sokkel een mooi plekje gekregen.
Motor draait = opladen aan net geen 30A. Super.
20240210_112627.jpg
20240210_112621.jpg
Screenshot_20240210-111203_Aolithium.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door DJSmiley »

Ik zou alleen de temperatuursensor even 180 graden draaien zodat die verder van het (metalen) chassis af komt te zitten en niet onverwacht kortsluiting kan maken.

Officieel raad Votronic aan om die op de massa (-) te monteren, al maakt dat eigenlijk niet uit.
Plaats reactie