Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

vragen over de T5
Plaats reactie
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Teet »

Ha mensen,

Na lange tijd schitteren in afwezigheid en mij bij problemen blindelings tot garages te wenden heb ik nu een punt bereikt dat ik toch mijn vraagtekens heb en benieuwd ben wat de ervaringen zijn betreffende het volgende:

Na onlangs de versnellingsbak te hebben laten reviseren en en passant ook maar de koppeling laten vervangen en het massa vliegwiel, brandden er een maand later opeens twee lampjes:

Motor management lampje en (bij het starten knipperend) het olie symbool lampje. Een aantal dagen daarvoor begon het met de melding ‘olie sensor defect, werkstatt’ of iets van die strekking. Dus mokkend weer naar de garage. Daar hebben ze geconstateerd dat (o.a.) de gloeibougies vervangen moesten worden. Fijn, dan is inmiddels zo ongeveer alles in deze bus wel vervangen en kan ik weer 2 ton verder rijden. (Vorig jaar waterpomp en distributie, paar jaar geleden de Egr klep e.d) Niet helemaal dus:

Want beide lampjes branden nog. Motor management continue en het olie lampje alleen knipperend tijdens het starten. Mooie boel! Ik terug naar de garage: Oh dat is vast een bekend euvel van dit model. Zal wel in het display zitten. Even kijken… Ja hoor, een bekend euvel meneer. Dan moet het display gedemonteerd en opgestuurd worden ter reparatie. Huh?!

Mijn vraag: Kan dit waar zijn? Ik heb het forum doorzocht maar geen antwoord hierop kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Erwin L »

Voor wat betreft de betekenis van de lampjes kan ik je niet helpen maar hun werkwijze lezend denk ik direct: wegwezen daar.......
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Multivan Generation »

Teet schreef: 16 dec 2023, 22:31 ... brandden er een maand later opeens twee lampjes:

Motor management lampje en (bij het starten knipperend) het olie symbool lampje. Een aantal dagen daarvoor begon het met de melding ‘olie sensor defect, werkstatt’ of iets van die strekking.
Dat heeft dus niets met elkaar te maken, of het moet zijn, dat de kabelboom en sensor daarvoor losgeweest is.
Maar als dat pas na een maand optreedt dan is dat dus iets nieuws, een nieuwe storing.
Lijkt mij dan, dat je de olie niveau sensor in de carterpan laat vervangen, eventueel gelijk met een oliewissel..

Teet schreef: 16 dec 2023, 22:31Dus mokkend weer naar de garage. Daar hebben ze geconstateerd dat (o.a.) de gloeibougies vervangen moesten worden. Fijn, dan is inmiddels zo ongeveer alles in deze bus wel vervangen en kan ik weer 2 ton verder rijden. (Vorig jaar waterpomp en distributie, paar jaar geleden de Egr klep e.d)
Blijkbaar had je verwacht dat je zorgeloos jaren vooruit kon, en is dat niet het geval. Dan begrijp ik de teleurstelling
Teet schreef: 16 dec 2023, 22:31 Niet helemaal dus:
Want beide lampjes branden nog. Motor management continue en het olie lampje alleen knipperend tijdens het starten. Mooie boel! Ik terug naar de garage: Oh dat is vast een bekend euvel van dit model. Zal wel in het display zitten. Even kijken… Ja hoor, een bekend euvel meneer. Dan moet het display gedemonteerd en opgestuurd worden ter reparatie. Huh?!

Mijn vraag: Kan dit waar zijn? Ik heb het forum doorzocht maar geen antwoord hierop kunnen vinden.
Ik zou eerst daadwerkelijk de storingen oplossen.
Dit lijkt mij niet aan het display te liggen, want dat gaat niet zomaar uit zichzelf vreemde storingen aangeven :zwaai
Het display geeft storingen door welke in het motormanagment systeem, motorcomputer opgeslagen zijn.
En die zijn daar niet voor niets opgeslagen..

Ik zou je ook adviseren om naar een andere garage uit te kijken. Het lijkt er op, dat deze het leegtrekken van de klanten portemonnee belangrijker vind als het werk 100% juist en naar behoren uit te voeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Erwin L »

Ik zou je ook adviseren om naar een andere garage uit te kijken. Het lijkt er op, dat deze het leegtrekken van de klanten portemonnee belangrijker vind als het werk 100% juist en naar behoren uit te voeren.
precies wat ik ook dacht, maar jij weet het mooier te bewoorden :-)
T5 1,9 Tdi 2004
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Teet »

Dank Erwin en Multivan Generation!

Ja de olie sensor (en idd olie wissel) zijn gedaan. Door die (minder prettige) garage. Daarom vond ik het ook zo vervelend dat na daar 400 euro voor neer te hebben gelegd ik nog een reparatie zou moeten laten doen enkel voor het laden verdwijnen van die lampjes.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag: motor lampje blijft branden na reparatie, ligt aan display?

Bericht door Multivan Generation »

7,5 liter olie a zeg 20 euro.
Sensor er bij van grofweg 100 euro
Is bij elkaar zo'n 250 euro plus arbeid.

Dan is 400 euro wel erg goed berekend :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie