Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

Bericht door Muug »

Hoi,
naar aanleiding van de uitgeputte startaccu die diende als huishoudaccu, heb ik - na veel lezen en leren - een LFP-accu gekocht. En een Victron shunt met display erbij. En hoogstwaarschijnlijk nog een Votronic DCDC booster erbij ook nog (is nog niet zeker). Kortom, de Fischer camper krijgt een soortement make over onder zijn stoel.

Ik zou van deze topic gebruik willen maken om wat na te denken over diverse puntjes, want om één of andere reden wordt alles mij altijd wat duidelijker als ik het begin uit te typen. Alle advies is zeker welkom, want zulke electrische installaties zijn niet mijn "dada".

Eerst even de situatie zoals ze is. Let wel, zoals je op de foto ziet, heb ik de ouwe lader en scheidingsfilter vervangen door nieuwe, moderne apparaten. Ik heb er echter nooit een foto van genomen, lol.
2023-12-27_22h48_02.png
Nu even de situatie waarbij ik de accu gelegd heb zoals ie zal moeten liggen. Het plankje met de componenten heb ik ook effe 90° gedraaid omdat de walstroomaansluitingskabels dan net lang genoeg zijn. Kan altijd terug gedraaid worden.
20231227_150621.jpg
Dan nu over tot de vragen/situaties die ik jullie wil voorleggen.

De plaatsing en fixatie van de accu.
Zoals je op de foto kan zien past de 120Ah accu van Boetronics perfect onder de stoel als ik 'm op zijn zij leg. De ouwe startaccu was 175 hoog, deze accu is 170 "hoog" op zijn zij. Hij was erg goed verpakt in één of ander tamelijk stevig verpakkingsschuim in verschillende diktes. Eén laag ervan - 1cm dik ongeveer - heb ik onder de accu gelegd. Met de dikste laag (4cm) links en rechts van de accu (niet aanwezig op de foto) kan ik hem zijdelings vastklemmen op een zachte manier. Ik heb anders geen idee hoe ik deze accu moet vastzetten. Alle tips zijn welkom. Het schuimverpakkingsmateriaal kan daar dienen als trillingsdemper en als koude-isolator.

Vragen over de elektronische componenten
Omdat deze accu nu plat ligt, moet ik nu wat nadenken over de plaats en het nut van de andere componenten op dat plankje. Er is nu minder plaats, dus ik moet goed omgaan met de beschikbare ruimte.
De Blue Smart lader heb ik daarom al verwijderd, die kan ik dan gewoon uit de schuif halen en op de accu aansluiten wanneer er walstroom is. Da's al een pak ruimte gewonnen, die ongetwijfeld gaat ingenomen worden door de booster (nog steeds niet zeker dat die er komt) en de SmartShunt.
Verder nog een vraag over de aardlekschakelaar: dat ding is groot: 13cm lang, 6cm hoog en 7cm breed. Dat neemt veel plaats in. Bestaat er tegenwoordig niks kleiners? Eventueel met een mooie stekker geïntegreerd? (Die stekker is natuurlijk nodig om mijn Blue Smart lader in te pluggen als er walstroom is.) Of misschien moet ik eens nadenken over een geheel andere plaats voor die aardlekschakelaar-met-stekkerdoos? Bij een Viano Marco Polo (van 2008-09) bvb. zitten die twee componenten gewoon in de rechterwand van het keukenmeubel. Dan zou ik nóg meer plaats onder de stoel winnen. Afin, jullie mogen gerust meedenken en suggesties doen.

edit: vannacht heb ik beslist om de absorptie-ijskast ook te vervangen. Weer iets waar we onderweg niet meer moeten aan denken. :knipoog
Laatst gewijzigd door Muug op 28 dec 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

Bericht door Multivan Generation »

DCDC booster is in uw situatie niet nodig.

Die dingen zijn nodig als je een auto met een slimme dynamo hebt. Met een DCDC booster veins je een zware gebruiker en hierdoor wordt de slimme dynamo getriggerd om een hoger Amperage te blijven leveren.

Een T4 heeft geen slimme dynamo. Die zijn bij de T5 na 2013 pas gekomen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

Bericht door Muug »

Multivan Generation schreef: 28 dec 2023, 07:54 DCDC booster is in uw situatie niet nodig.

Die dingen zijn nodig als je een auto met een slimme dynamo hebt. Met een DCDC booster veins je een zware gebruiker en hierdoor wordt de slimme dynamo getriggerd om een hoger Amperage te blijven leveren.

Een T4 heeft geen slimme dynamo. Die zijn bij de T5 na 2013 pas gekomen.

Groeten Peter
Hey Peter,
ja, ik had ook al geconcludeerd dat onze T4 geen slimme dynamo heeft. Vandaar mijn twijfels om een booster te kopen, en nu jij dat overbodig vindt koop ik 'm zeker niet. :toppie Maar er worden andere argumenten gehanteerd om dat toch wel te plaatsen: een LFP-accu heeft blijkbaar een zeer lage interne weerstand tijdens het opladen, in tegenstelling tot een traditionele loodzuuraccu. Door die lage weerstand zal de (domme) dynamo een zo hoog mogelijke stroom proberen leveren. Het maximum hangt oa af van de bekabeling (hun interne weerstand) en wat de dynamo kan leveren. In het slechtste geval oververhit de dynamo. Maar bon, dat is blijkbaar ook echt wel het worst case scenario. Nu, ik ga sowieso de aangeleverde stroomsterkte opvolgen via de Smartshunt.

Oja, iets totaal anders dat ik vannacht beslist heb: ik ga er een moderne ijskast in steken, die gewoon op 12V werkt. Momenteel is het wat gekkenwerk: rijdend kan die absorptie-ijskast op de startaccu werken, stilstaand kan op gas, maar ook op walstroom. Vanzelfsprekend vergeet je wel eens om te schakelen en besef je na enkele uren rijden dat ie nog steeds op de gas werkt. :muur Of omgekeerd, na enkele uren stilstaan merk je dat je eten warm aan het worden is. :nuts
Laatst gewijzigd door Muug op 28 dec 2023, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

Bericht door Multivan Generation »

LFP accu's ken ik niet.
Dus durf daar over niets te zeggen.
En onzin forum is ergens anders op deze site.

Voor koelkast kun je eens kijken bij Indel, Waeco en vitrifrigo. Bij zaken die bootbenodigdheden voor binnenvaart verkopen kun je ze soms wat goedkoper vinden.
Meestal kom je tussen de 50 a 65 liter wel uit.
De nieuwste modellen zijn mooi energiezuinig, en vraag jezelf daarbij af of je echt wel een vriesvakje nodig hebt..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Oude elektrische componenten vervangen door nieuwe - advies aub

Bericht door Muug »

Over die ijskast had ik al een topic, hehe, toen hield de prijs me nog tegen. Maar nu niet meer :yes
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... st#p509134

Vriesvak willen we niet. Vroeger niet nodig gehad, dus nu ook niet.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie