Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke krik voor het wisselen van banden

vragen over de T5
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Gezocht op het forum, maar vind hier niet zo veel over dit onderwerp en vooral oudere berichten.

Wil weer graag zelf de zomer en winter bandenwissel zelf doen en zoek daarvoor een wat degelijkere krik en wat meer duidelijkheid waar die het beste te plaatsen onder de volkwagen california T5 met wat foto's. Hoe doen jullie dit?

Zit bijv. te kijken naar een 3t of 5t hydraulische potkrik, want die kan ik ook nog meenemen onderweg.
https://www.noormatrading.nl/hydraulische-potkrik-5-ton
https://www.bol.com/nl/nl/p/michelin-po ... UtEALw_wcB

Of een versie met dubbele cylinder voor meer bereik: https://www.noormatrading.nl/potkrik-me ... nder-4-ton

Potkriks lijken me alleen vrij onstabiel. En als jullie dit gebruiken, doen je dan een blokje hout tussen de bovenkant van de potkrik en het steunpunt? Want de kop lijkt mij te klein om direct ergens op te zetten.

Of toch beter zoiets kopen voor thuis? https://www.rustbuster.nl/product/omega ... FQEALw_wcB

Maar prijsverschil is nogal groot en kun je niet meenemen natuurlijk, zou alleen voor thuis zijn.

En daarbij een setje assteunen van 3t lijkt mij handig?: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... 23EALw_wcB

Benieuwd naar hoe jullie thuis de banden wisselen of onderweg.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door J vd Pal »

Ik heb voor het wisselen een garage krik vergelijkbaar met de Omega. Werkt veel sneller en handiger dat zo'n potkrikje, het heffen gaat sneller, het positioneren onder het krikpunt is makkelijker. Verder niets nodig, als de auto op drie wielen staat met de handrem erop en in de versnelling gaat hij nergens naartoe.

Assteunen heb ik wel maar die gebruik ik als er aan de wielophanging gewerkt wordt, bijvoorbeeld bij het vervangen van de schokdempers.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door Beckontheroad »

Potkrik met stevige blokken om onderweg bij lekke band te gebruiken.
Garagekrik (en niet een gammagammelding) voor je voor en najaar wissel.
En telkens je vrije wiel onder de auto voor t geval.

Zo doe ik het;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Bedankt.

Heb nu het volgende gekocht:
- https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... garagekrik
- https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3-ton-assteunen
- En deze voor onderweg: https://www.amazon.nl/gp/product/B000XQ ... MT0X&psc=1

Als het binnen is, zal ik de winterbanden er eens onderzetten om te kijken of het een goede koop was. Nu nog even de juiste krikpunten opzoeken...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door krekwakwol »

Voor de off roaders is deze wel.makkelijk.
Screenshot_20231231-151525_Amazon Shopping.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door Renew »

Tevens voor het waterpas stellen
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door SyncRoon »

Kan je geen klote mee zo'n uitlaatgasbalg. Verre van stabiel, stabiel van verre. Drijft alle kanten op in het veld. Goed genoeg om je wagen te liften en je sporen te vullen maar vraagt soms paar keer opnieuw inzetten. Perslucht balgen zijn soms wat beter van kwaliteit.

Ik heb een 3.25ton garagekrik en assteunen. Krik onder trekhaak omhoog, zet de assteunen onder trekhaak dwarsbalk en dan voorzijde krikken en wielen roteren. Op de brug 4-kant op assteunen is te hoog en ongemakkelijk vanwege beperkte ruimte aan één zijde. Op reis heb ik een standaard krik bij of een ARBjack (hydraulische versie van hi-lift)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door MarkV »

Ik zou liever de originele krik gebruiken dan zo'n potje van 3 tientjes... Voor onderweg voldoet de originele prima, of wil je de woestijn in?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door Multivan Generation »

BlueCalifornia schreef:Nu nog even de juiste krikpunten opzoeken...
Dat staat toch gewoon in je boekje vermeldt? :knipoog

Bij het voorwiel, net achter je voorwiel even door de knietjes en daar onder het U-profiel wat door de plastic afdekkappen steekt.

Aan de achterzijde ook U-profiel waar de draagarm in scharniert. Net voor achterwiel.

Succes

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Toch nog even een reactie. Garagekrik werkt prima en krikpunten zijn me ook duidelijk.

De krikpunten zijn alleen van die plaatjes / (half) U profiel voor de originele krik. De garagekrik daaronder geprobeerd met een hard rubberen tussenstuk of een houten blokje, maar echt helemaal lekker werkt het niet door de geconcentreerde kracht op het plaatje. Aan de voorkant steek ik hem nu iets verder naar binnen, waar gewoon een plat stuk metaal zit. Aan de achterkant met een blokje hout onder dat randje, maar dat splijt dan vrij snel en voelt niet helemaal stabiel. Toch benieuwd hoe jullie dat doen.

Verder heb ik de assteunen gekocht, maar weet niet goed waar die te plaatsen. Iemand nog wat tips met foto's? Zou toch graag de steunen plaatsen, omdat ik alleen op de krik een beetje tricky vind.

Wil toch een beetje voorzichting zijn met zware bus :)
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door RHH »

Er zijn hulpstukken in de handel voor de krik
Zoals deze misschien heb je er wat aan .
Bijlagen
Screenshot_20240211-115539_Amazon Shopping.jpg
a silence so loud
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Dank. Een vergelijkbare heb ik al en gebruik ik, maar dat lost het dus nog niet op :)
Vraag me af of ik niet beter onder de draagarmen kan krikken bijv en dan assteun onder die krikpunten zetten. Maar dat wil ik eerst even zeker weten en waar dan bijv. onder de draagarmen.
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Nog even wat foto's - dit is de voorkant
Voorkant
Voorkant
Voorkant
Voorkant
Dit de achterkant
Achterkant
Achterkant
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

En nog een van de achterkant
Achterkant
Achterkant
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Welke krik voor het wisselen van banden

Bericht door BlueCalifornia »

Uiteindelijk aan de voorkant de krik onder de officiële krikpositie gezet en het 'gat' achter het 'u'-tje met hout opgevuld. Assteun ergens onder de draagarm gezet, maar ben daar nog niet helemaal gelukkig mee wat nou handig is.

Aan de achterkant uiteindelijk ook onder het officiele krikpunt gezet met zo'n rubberen blok ertussen. Was niet fantastisch, maar werkte wel. Ook weer assteun ergens onder de draagarm gezet.

Maar sta nog steeds open voor tips voor de volgende keer!
Plaats reactie