Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

[Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Peter1987T »

Hallo allemaal,

Al een tijdje het forum aan het lezen en inmiddels ons zelf voorgesteld:
viewtopic.php?p=517859#p517859

We zijn aan het oriënteren op een VW T5/T6 camper (ombouw), hopelijk maakt de vraag niet zoveel uit of het een T5/T6 is.

We hopen een type hefdak te vinden/gebruiken waarbij je de slaapspullen in het hefdak kunt laten liggen terwijl het ingeklapt is.
Met slaapspullen bedoel ik dan een regulier kussen en dekbed, Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?

We zouden het namelijk vervelend vinden als we telkens het hefdak leeg moeten maken voor het reizen of wanneer het voor sta ruimte wordt gebruikt.

Alvast hartelijk dank,

groeten,
Peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door bvddobb »

Aan de randen kun je eigenlijk niks kwijt: dan sluit het dak niet meer goed. In het midden staan de meeste hefdaken een beetje 'bol', daar is wel wat ruimte, misschien voor een dun dekbed, maar niet veel. Als je bijv. een wat dikkere matras gebruikt, of bijv. de Brandrup binnen-isolatie in de daktent, blijft er meestal geen ruimte over voor kussens of dekbedden bij gesloten dak.

Wij hebben een wat dikkere matras en halen altijd het dekbed en de kussens naar beneden als we weer gaan rijden. Vinden we niet zo'n bezwaar: je wilt ze toch ook regelmatig luchten.

Bij opgeklapt bed kunnen wij wel onze kussens (voeteneind! daar is veel ruimte!) en dekbed boven laten liggen, dat gaat prima en je houdt voldoende staruimte over. Maar als het dak dicht moet, gaan ze er weer af.
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Beckontheroad »

Bij onze California 2012 past er amper een handdikte tussen als t dak neer is.
Gewone matras.
Slaapspul gaat onder de bank.
Wel eens gehad dat t dak niet goed dicht wilde, lagen de thinsulate matjes er nog tussen.

Weet niet hoe t met aftermarket hefdaken is .

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door SyncRoon »

Ik kan net een leeg opblaasmatrasje, cabine isolatie en dun dekbed erin kwijt tussen bedplank en dak. Moet het wel zo vouwen dat de randen vrij zijn en niet te ver achteraan. Bij reizen is dat te doen, rest van het jaar ligt het ingepakt als gewone lading of bij de vakantiespullen. Ik zou wel een hoger hefdak gehad willen hebben ja, opbergruimte is mij handiger dan de eventuele hoogte van de bus.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Multivan Generation »

Ik sluit mij bij bovenstaande reacties aan,
en wil daaraan nog toevoegen dat als je extra hoogte zou hebben,
dan ik dan zou investeren in een extra comfortabel matras.
Ikzelf heb mijn bedplank verlaagd om meer hoogte/ruimte te hebben voor een dikker matras.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door MarkV »

Probeer als je de kans hebt ook zeker het bovenbed uit!
De lattenbodem en het standaard matras zijn vrij hard.

De investering in veerschotels ter vervanging van de lattenbodem en een ander matras waren de beste modificaties aan onze T5 by far!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door SyncRoon »

Hoe kom je uit met de binnenhoogte met verlaagd bed? Ik heb krap 132 cm tussen multivan vloer en bedplank. Ik zie dat het bedframe van Peter Multivan toch wel 6 cm verlaagd is? Bij controle door Douane is dit bij mij nagemeten. Ik dacht altijd dat als de bus in basis die 130 cm heeft je zou kunnen ombouwen. Belastingdienst gaat voor hun tarief uit van aanwezige binnenruimte.
Groet, Ronald
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Peter1987T »

Dankjewel allemaal voor jullie reacties.

Hopelijk kunnen we binnenkort een proefritje/weekendje doen met een campers om het eens verder te proberen en ervaren hoe het is om er in te slapen en sjouwen :P

De reden dat het belangrijk is voor ons is dat we zoveel mogelijk ruimte efficiënt willen gebruiken, we zijn actieve mountainbikers en zijn al bang dat we ruimte te kort komen :bonk . Vandaar ook de L2/LWB behoefte. Daarnaast hebben we een wat vervelende ervaringen met daktenten waarbij je ook continue je spullen eruit moet halen als je wilt gaan reizen, dat vonden we erg onhandig. (al is dit in dit geval wel minder denk ik).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Hanz »

Dit is niet negatief bedoeld maar als je met twee personen in een LWB camper zoveel ruimte nodig hebt voor je spullen dat je overdag eigenlijk je beddengoed niet kwijt kunt dan moet je jezelf misschien afvragen of je niet naar een ander type camper moet kijken. Kan een camper met vast hoogdak een oplossing zijn?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Multivan Generation »

Hoogdak camper lijkt mij ook een betere oplossing,
dan kun je ook lekker rechtop naast je fietsen staan.
En je kunt je beddengoed laten liggen :knipoog

Voor vervoer van fietsen in het interieur kan ik je radfazz aanbevelen.
Google maar eens.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Peter1987T »

Hanz schreef: 03 jan 2024, 12:18 Dit is niet negatief bedoeld maar als je met twee personen in een LWB camper zoveel ruimte nodig hebt voor je spullen dat je overdag eigenlijk je beddengoed niet kwijt kunt dan moet je jezelf misschien afvragen of je niet naar een ander type camper moet kijken. Kan een camper met vast hoogdak een oplossing zijn?
Geen probleem, niet kwijt kunnen is een groot woord.
Maar als je van te voren rekening kunt houden hiermee en er is een hefdak/mogelijkheid waarbij het wel kan, dan geef ik daar de voorkeur aan.
We gaan binnenkort een bus proberen en dan nemen we gewoon onze hebben en houden mee en dan zien we eens hoe het gaat passen :).

Hoogdak is eigenlijk niet gewenst, we hebben een garage waarbij de L2H1 bus binnen kan staan en dat is wel érg fijn.
Heb mij verder nog niet verdiept in de voordelen van een hoogdak om eerlijk tezijn.

Multivan Generation schreef: 03 jan 2024, 12:28 Hoogdak camper lijkt mij ook een betere oplossing,
dan kun je ook lekker rechtop naast je fietsen staan.
En je kunt je beddengoed laten liggen :knipoog

Voor vervoer van fietsen in het interieur kan ik je radfazz aanbevelen.
Google maar eens.. :knipoog
Thanks! Interessant, wij gebruiken zelf "Bike Inside' in de touran en Caravan garage, komt beetje op zelfde neer.
Plaatje hieronder is een dergelijke bus als voorbeeld.

https://www.bikeinside.de/en/

Afbeelding
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Renew »

Wij kunnen 2 elektrische fietsen kwijt in onze camper.
Het blijft natuurlijk wel wat Tetris.
Kijk maar even hier;
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=61045

Hier een foto van de fietsen in de camper, het past zonder wielen eruit te hoeven halen of de sturen te verdraaien.
IMG_1230.jpeg
Onder ons slaaphefdak zelf ligt de luifel, isolatie, en zo nogwat, voor een matrasje (inflatable of anderszins) is geen ruimte.
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door destrijdbijl »

Hangt echt helemaal af van het merk/type dak icm het bedsysteem. Maar ga ervan uit dat er niets tussen "past" en in het gunstige geval een netjes vlak gelegd en niet al te dikke slaapzak / deken. Zeker geen kussen.

Als het dak en het bed omhoog zijn zal je beddengoed er wel tussen passen, maar dat ventileert natuurlijk niet.

Tijdens het rijden stop ik het beddengoed in afsluitbare maar ventilerende tassen en die achter de bank liggen. 2 min werk, gaat nergens over. Als je een bus koop met een andere indeling dan de "traditionele" houdt daar dan rekening mee.

Als je eventueel beneden slaapt is het logisch dat ook je beddengoed beneden blijft.

Mtb's neem je mee op een fietsendrager lijkt me...
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door Remco_T5 »

Bij mij past er een slaapzak of zomerdekbed tussen. hangt wel een beetje af van het merk hefdak en het matras dat je er in legt.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: [Vraag/Ervaringen] Kunnen slaapspullen in het hefdak blijven wanneer ingeklapt?

Bericht door krekwakwol »

Het onderwerp kwam me al bekend voor, maar is hier ook al besproken.
Misschien staan hier nog extra tips beschreven.
viewtopic.php?t=69026&hilit=Inflatable
Daarom is het zinvol om ook de zoekfunctie eens te gebruiken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie