Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling en/of versnellingsbak probleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: koppeling en/of versnellingsbak probleem

Bericht door powerpiep »

Busje insnijden aan de achterkant, dan kan de lucht en teveel vet er uit.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: koppeling en/of versnellingsbak probleem

Bericht door Hanz »

weeropweg schreef: 09 jan 2024, 11:37 nog een vraagje, het linker kogeltje zit in een beugel maar daar zat verder niets in dan opgedroogd vet kan dat kloppen.
Ja, dat klopt, alleen wel het opgedroogde vet vervangen dor een flinke klodder vers vet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: koppeling en/of versnellingsbak probleem

Bericht door Dropmans »

weeropweg schreef: 09 jan 2024, 11:35
O ja, doordat de versnelling in een verkeerde en te hoge stand bleef hangen moest ik dat met de koppeling proberen op te vangen om hem niet te laten afslaan. Dus koppeling en versnellingsbak zijn in orde en zit het gelukkig alleen in het schakelmechanisme ofwel de kogels en het busje.
Maar ook in de verkeerde versnelling mag je koppeling m.i. eigenlijk niet slippen....

Misschien dat het slippen zich door de zwaardere belasting/verkeerde versnelling wel meer/eerder manifesteert, even in de gaten houden denk ik
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
weeropweg
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:12

Re: koppeling en/of versnellingsbak probleem

Bericht door weeropweg »

Inmiddels is het schakelmechanisme gerepareerd en schakelt hij weer prima. Achteraf waren het niet de schakelbolletjes die waren amper versleten. Het busje links waar het kleinere bolletje invalt lag eruit en was voor de helft versleten.
Heb het busje met een verfstripper opgewarmd en kon het er toen makkelijk monteren. Het bolletje heb ik ook verwarmd en het met een lijmtang ingeperst.
Wil toch even iedereen bedanken voor hun raad en advies.

Heb nu wel een ander probleempje de onderste schuifdeurgeleider is het middelste versleten ofwel helemaal eraf. Nu heb ik dat al eerder aan de hand gehad maar het is lastig om een 2e hands of nieuwe te kopen, misschien heeft iemand een paar tips van iemand die T4 onderdelen heeft.
Ilja1974
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: koppeling en/of versnellingsbak probleem

Bericht door Ilja1974 »

Bij mij schoot de bus ook door de koppeling heen op de terugweg van de wintersport.
Door mijn rijden aan te passen zijn we alsnog relatief probleemloos naar huis gereden en heb ik hier ook nog de nodige kilometers gemaakt totdat de bus aan de beurt was bij mijn vaste garage.
Gister heb ik de bus opgehaald en in mijn geval bleek de oliekeerring van de prise as (as versnellingsbak) te lekken en de problemen te hebben veroorzaakt .
De koppelingsplaat en drukgroep die er uit kwamen zagen er nog wel heel goed uit.
Dat komt mede doordat deze niet zo lang voordat wij deze bus kochten vervangen zijn en ik over het algemeen woonwerk ritten rij en de bus niet zwaar belast.
Evengoed hebben wij ook al ruim 150.000km met de bus gereden sinds we deze hebben.
Plaats reactie