Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door Peter1987T »

Hi gents,

Jaja, weer een vraag of een luifel, maar ik krijg hem niet beantwoord met de zoekopdracht op het forum óf buiten het forum.
Tal van engelse forums gelezen en Thule website bekeken en geprobeerd te configureren. :bonk

Vraag
We hebben een Volkswagen T6 LWB en ik zoek een Casetteluifel, er zal een (Reimo?) multirail gemonteerd worden.
Hoop op een luifel van 3m om gebruik te maken van de extra lengte van de auto.

Voor Fiamma lijkt het vrij eenvoudig;
https://www.fiammastore.nl/f45s-300-dee ... -grey.html

Voor Thule wordt het lastiger, en laat Thule nou de voorkeur hebben (is geen must, maar alles van thule bevalt ZO goed...)
  • Thule Omnistor ???
Gedachtengang
De 3200 lijkt toch een iets lichter model te zijn, maar wel eenvoudig op te zetten in je eentje zie ik. ook is deze 3m.
Echter, het oprollen is wat mij betreft weer wat minder, je zult altijd zien dat je hem niet kaarsrecht oprolt???
De vrouw wil regelmatig met de camper weg en dan is dit wel érg praktisch dat ze het alleen kán.

Montage
  • Is er een mogelijkheid dat je de multi-rail vrij houd om een tent in te schuiven met de luifel erop?
    Nog een keer goed kijkende naar de installatie, zou de rail wél vrij komen wanneer je de adapterplaten eraf haalt (incl luifel).


    Thule montage op Reimo Multi-rail

Wat zijn jullie ervaringen voor een luifel voor een LWB?
- Monteerbaarheid?
- Accessoires?
- Makkelijk op te zetten in je eentje?
- Kwaliteit?
Laatst gewijzigd door Peter1987T op 29 jan 2024, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door krekwakwol »

Begrijp ik goed dat je een bustent en luifel tegelijk gebruiken wilt?

Wij hebben een 3meter luifel van Fiamma op een LWB met eigengemaakte bevestiging beugels, we hadden ook een bustent, maar die zijn niet tegelijk te gebruiken, dus hebben we de bustent weer verkocht en een losse terrastent gekocht die met de opening onder de luifel kan staan, dit bevalt veel beter, ook omdat de bus niet op de centimeter teruggeplaatst hoeft te worden na een tripje.
Dus wij hebben de tentbevestiging in de multirail niet nodig, daar zit nu de cassetteluifel in vast.

Dit even om onze ervaring te delen van een bustent en het gebruik van de multirail.
Doe ermee wat je wilt.
Ik heb een paar foto's van de opstelling bijgevoegd.
Bijlagen
20230911_174042.jpg
20230911_174105.jpg
20230911_174010.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door Peter1987T »

krekwakwol schreef: 29 jan 2024, 21:39 Begrijp ik goed dat je een bustent en luifel tegelijk gebruiken wilt?
Niet perse dénk ik, maar ik dacht als er een mogelijkheid is om dat wél te doen dan is dat wel interessant om even te onderzoeken.

Bedankt voor de inspiratie, dat is nuttig.


Wat is jullie reden voor een Fiamma en bijvoorbeeld geen Thule? Hoe bevalt de Fiamma?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door krekwakwol »

De 3meter lange zwarte Fiamma F45s luifel was op dat moment direct leverbaar hier vlakbij en hij bevalt prima, in 4 jaar nog geen problemen mee gehad en dan gebruiken we hem wel 2 a 3 maanden per jaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door peetjeadhdtje »

Doe jezelf een heel heel groot plezier en pak een uitdraailuifel. Heb er 20 jaar lang een op de t4 gehad mooi in de kleur van de wagen gespoten.

In 1 minuut zet je hem op en bij hevige wind in 1 minuut ingepakt.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 29 jan 2024, 21:39 we hadden ook een bustent, maar die zijn niet tegelijk te gebruiken
De meeste cassetteluifels hebben aan het luifeluiteinde óók een peesrail om bijv. een tentdeel of zonnescherm in te schuiven, waar je ook de pees van een bustentkoppeling in kunt schuiven. Dan zit de bustent dus niet in de rail aan je bus, maar in de peesrail van je luifel vast. Bij onze Thule is dat het geval. Wij hadden zo’n koppelingstuk met een rits in het midden, waar aan de ene kant de bustentpees inging, en de andere kant in de luifelrail ging. Met de rits waren zo bus/luifel en bustent eenvoudig (los) te koppelen.
Je ziet ook wel mensen die hun kamp zo opzetten dat de luifel uitgedraaid is, en de bustent dan aan de uitgedraaide luifel vast zit.

Wij bleken uiteindelijk geen ‘sedentaire’ kampeerders te zijn, maar trekkers, die meestal maar één, hooguit twee nachten ergens staan, en we namen dus eigenlijk nooit de moeite om de bustent op te zetten. Die hebben we dan ook weggedaan. Maar de tent en luifel gecombineerd gebruiken kán dus wel. Wij schuiven nog wel eens een zonnescherm in de luifelpeesrail.

Je moet bij het evt. kopen van zo’n koppelstuk wel even goed opletten op de maatvoering van de pezen: er bestaan verschillende combinaties van peesdikten. Dat jouw buspees wel in de ‘ontvanger’ van het koppelstuk past, en de pees van het koppelstuk in de rail aan je luifel (of juist je bus).
Laatst gewijzigd door bvddobb op 30 jan 2024, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door krekwakwol »

De Fiamma heeft ook 2 pees rails aan de uitvalkap, daar schuiven we onze bevestigingogen voor de stormbanden in.
Maar als we daar de bustent aanschoven, was wel gelijk de warmte uit de bus als je de schuifdeur open deed, omdat je geen tussensluis meer hebt.

Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen ideeen en ervaringen, hopelijk kan de topicstarter hier wat mee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 30 jan 2024, 14:36 Maar als we daar de bustent aanschoven, was wel gelijk de warmte uit de bus als je de schuifdeur open deed, omdat je geen tussensluis meer hebt.
Als je de luifel niet uitrolt toch wel? Althans, bij onze destijdse luifel/bustentcombinatie wel. We hadden een soort zijflappen. Ik weet niet meer echt hoe het precies zat...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door krekwakwol »

Je hebt helemaal gelijk Bart, maar zoals we het nu hebben bevalt beter dan met bustent.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 30 jan 2024, 15:33 Je hebt helemaal gelijk Bart, maar zoals we het nu hebben bevalt beter dan met bustent.
Het ging mij meer om de opmerking richting de OP dat bustent en luifel niet tegelijk te gebruiken zouden zijn. Dat zijn ze dus wel! :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door Multivan Generation »

Hebben zelf een F45 3.00 lengte op LWB.
Bevalt prima
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter1987T
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2023, 14:03

Re: VW T6 - Casette luifel (Fiamma/Thule) LWB

Bericht door Peter1987T »

Dank allen voor jullie reactie!

Ondertussen zijn we bij Aart geweest en bevestigd gekregen dat een Thule Omnistor 4200 300/250 helemaal goed is. We gaan voor een Thule Omnistor 4200.

Wat betreft de bustent, dat is voor mij optioneel, maar mooi om te weten wat de opties zijn.
We hebben ook een dergelijke op zichzelf staande hoge tent van Queshua, maar dat is mooi als we inderdaad ergens wat langer staan.


Mijn vragen zijn meer dan voldoende beantwoord.

Bedankt allen!
Plaats reactie