Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Sper california syncro
Sper california syncro
Hallo,
Ik ben ruim 10 jaar trotse eigenaar van een t4 California syncro uit 1998. We gaal er veel mee weg en zijn nog altijd heel blij mee.
Nu heeft onze bus ook dubbele “elektronische” sperren. Althans hier zit een signaalbordje en een trekknop voor. Alleen die doen het niet meer. Er gaat geen lampjes branden bij het uittrekken van de knop. Bij inspectie lijkt dit een vacuum systeem te zijn. En daar kan van alles mee mis zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van? Of weet iemand een adresje die hier naar kan kijken? In mijn normale garage heb ik niet zoveel vertrouwen als het hierover gaat.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Sven
Ik ben ruim 10 jaar trotse eigenaar van een t4 California syncro uit 1998. We gaal er veel mee weg en zijn nog altijd heel blij mee.
Nu heeft onze bus ook dubbele “elektronische” sperren. Althans hier zit een signaalbordje en een trekknop voor. Alleen die doen het niet meer. Er gaat geen lampjes branden bij het uittrekken van de knop. Bij inspectie lijkt dit een vacuum systeem te zijn. En daar kan van alles mee mis zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van? Of weet iemand een adresje die hier naar kan kijken? In mijn normale garage heb ik niet zoveel vertrouwen als het hierover gaat.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Sven
VW t4 California syncro TDI 1998
- krekwakwol
- Berichten: 4278
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Sper california syncro
Hallo Sven,
Eerst even de vraag welke regio je woont, dan kunnen we wat gerichter meedenken.
Eerst even de vraag welke regio je woont, dan kunnen we wat gerichter meedenken.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 06 feb 2024, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Sper california syncro
Volgens mij is er enkel een sper op de achteras. Symbool heeft zeg maar 3 groene 'lichtjes' maar enkel die van de achteras is functioneel bij bediening van de knop. (je hebt ook maar 1 knop)
Op je achteras zit een vacuum actuator die de sper in je behuizing bedient. (stelelement/acuator is nr 17)
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... EzMQ%3D%3D
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... NDUxMTc%3D
in t4wiki staat ook informatie en zoekschema. https://www.t4-wiki.de/wiki/Differential_(Syncro)
Op je achteras zit een vacuum actuator die de sper in je behuizing bedient. (stelelement/acuator is nr 17)
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... EzMQ%3D%3D
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... NDUxMTc%3D
in t4wiki staat ook informatie en zoekschema. https://www.t4-wiki.de/wiki/Differential_(Syncro)
Groet, Ronald
Re: Sper california syncro
Dank voor de info. Regio Rotterdam.
Volgens mij zitten er twee standen op de uittrekschakelaar. Maar dat weet ik dus niet zeker want het werkt niet.
Volgens mij zitten er twee standen op de uittrekschakelaar. Maar dat weet ik dus niet zeker want het werkt niet.
VW t4 California syncro TDI 1998
Re: Sper california syncro
Klopt dat je 2 standen hebt. Aan en Uit. De schakelaar heeft 3 aansluitingen. Vacuum in en 2x vacuum uit. De ene uit is voor inschakelen van de actuator aan het diff en de andere uit voor het uitschakelen van de actuator.
Tegenwoordig heb je ook electrisch/magneet gestuurde vacuumventielen. Ik heb er 3 in mijn peugeot expert voor de 4x4 en sper.
Tegenwoordig heb je ook electrisch/magneet gestuurde vacuumventielen. Ik heb er 3 in mijn peugeot expert voor de 4x4 en sper.
Groet, Ronald
Re: Sper california syncro
Ooit heb ik een aantal maand een T3 syncro gehad die inderdaad twee sperren had, vooraan en achteraan. Hopeloos kapot wel, vastgeroest en de darmpjes rot. En om nog vele andere redenen had ik die na enkele maanden al verkocht.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: Sper california syncro
Er waren ook T3 syncros met 3 sperren, voor, achter en centraal. Ooit in één gereden op Camperjam, heel gave technologie! Hier gaat het om een T4. Ik denk dat Pascal-141 wel het nodige kan vertellen over hoe dat daar geacht wordt te werken.Muug schreef: 06 feb 2024, 10:38 Ooit heb ik een aantal maand een T3 syncro gehad die inderdaad twee sperren had, vooraan en achteraan.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Sper california syncro
Er zijn SSP's over de syncro techniek.
Misschien kun je die vinden?
Misschien kun je die vinden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Sper california syncro
Fout, twee sperren kan, de vooras en achteras. 3e knopje was bedoeld voor in of uitschakelbare 4x4 (hoe je het wil noemen) maar dat is enkel bij een paar testvoertuigen gebleven. Nadien is dit wel veel als aftermarket omgebouwd, een schakelmof in combinatie met de visco of starre mof in plaats van de visco.bvddobb schreef: 06 feb 2024, 14:22
Er waren ook T3 syncros met 3 sperren, voor, achter en centraal. Ooit in één gereden op Camperjam, heel gave technologie! Hier gaat het om een T4. Ik denk dat Pascal-141 wel het nodige kan vertellen over hoe dat daar geacht wordt te werken.
Groet, Ronald
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sper california syncro
Bart , zoals SyncRoon vermeld : de T3 heeft tot max 2 sperren , de 3e knop in een extra (meestal aftermarket) optie om de permanente 4x4 te kunnen uitschakelenSyncRoon schreef: 06 feb 2024, 17:35Fout, twee sperren kan, de vooras en achteras. 3e knopje was bedoeld voor in of uitschakelbare 4x4 (hoe je het wil noemen) maar dat is enkel bij een paar testvoertuigen gebleven. Nadien is dit wel veel als aftermarket omgebouwd, een schakelmof in combinatie met de visco of starre mof in plaats van de visco.bvddobb schreef: 06 feb 2024, 14:22
Er waren ook T3 syncros met 3 sperren, voor, achter en centraal. Ooit in één gereden op Camperjam, heel gave technologie! Hier gaat het om een T4. Ik denk dat Pascal-141 wel het nodige kan vertellen over hoe dat daar geacht wordt te werken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sper california syncro
Ik kan mij best vergissen. Wat ik mij herinner van het verhaal van die man in Engeland met zijn 16 inch syncro waar wij mee hebben gereden op dat boscircuit op Camperjam, was dat het om een centrale sper ging. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.Pascal-141 schreef: 06 feb 2024, 19:07 Bart , zoals SyncRoon vermeld : de T3 heeft tot max 2 sperren , de 3e knop in een extra (meestal aftermarket) optie om de permanente 4x4 te kunnen uitschakelen
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Sper california syncro
De modificatie met ontkoppelaar kan je zien als 'sper' als je de visco vervangt door een starre mof. Maar het is geen sper in de zin dat je een centraal differentieel 'spert' bij een 4x4 aandrijving.
Verschil tussen visco en starre mof (of harde visco) is groot in het veld. Met de T3 syncro ging dat beter dan nu met de visco bij mijn expert, ik denk vanwege de betere gewichtverdeling met motor achterin. Als je in rul zand wil wegrijden is de slip al voldoende om je in te graven voordat de achteras mee trekt. Met de jumper waar ik een verharde visco in had was 4x4 altijd direct en reed je zo weg. Met de 4 motion gaat het ook stuk beter in de duinen, daar merk je dat de korte wielbasis en verhoging uitstekend werkt om over de koppen te klimmen.
Verschil tussen visco en starre mof (of harde visco) is groot in het veld. Met de T3 syncro ging dat beter dan nu met de visco bij mijn expert, ik denk vanwege de betere gewichtverdeling met motor achterin. Als je in rul zand wil wegrijden is de slip al voldoende om je in te graven voordat de achteras mee trekt. Met de jumper waar ik een verharde visco in had was 4x4 altijd direct en reed je zo weg. Met de 4 motion gaat het ook stuk beter in de duinen, daar merk je dat de korte wielbasis en verhoging uitstekend werkt om over de koppen te klimmen.
Groet, Ronald
Re: Sper california syncro
Terug naar je probleem. Vaccum kan je eenvoudig controleren. Dat is er of is er niet. Leiding / verbindingen kan lek/kapot zijn maar wellicht ook je onderdrukvaatje. Als je aan de schakelaar je vacuum goed hebt kan je achter bij je diff controleren aan je actuator. Bij je actuator kan het membraam bv lek zijn of het bedienstangetje vast zitten. Vacuum of actuator niet goed dan dit herstellen.zwijntje schreef: 05 feb 2024, 18:58 Bij inspectie lijkt dit een vacuum systeem te zijn. En daar kan van alles mee mis zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van? Of weet iemand een adresje die hier naar kan kijken? In mijn normale garage heb ik niet zoveel vertrouwen als het hierover gaat.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Sven
Je kan ook de bus opbokken en je sper zo te zien manueel bedienen aan het hendeltje. 1 wiel op grond ander wiel draaiien en sper zou in moeten vallen. Als het mechanisch werkt en soepel gaat en sper invalt zou ook je lampjes moeten branden want die schakelaar zit ook op je diff. Werkt de sper maar je lampje niet schakelaar/bedrading controleren. Als je lampjesmodule dan stuk zou zijn is dat zo te lezen niet reparabel.
Controleren is niet moeilijk maar kost wat tijd aan zoekwerk.
Groet, Ronald
Re: Sper california syncro
Bedankt allemaal! Even wachten op een zonnetje en dan maar eens aan de slag!
VW t4 California syncro TDI 1998