Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

vragen over de T5
Plaats reactie
BergenB
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2022, 16:40

Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

Bericht door BergenB »

Goedendag, ik ben al een tijdje bezig met de reparatie van mijn T5 camper busje waarmee we afgelopen December panne opliepen in Spanje. Het betreft een 1.9 TDI BRR motor met 260K km erop. Onderweg begon de motor te tikkeren, wat vrij snel erger werd en leek of hij op 3 cilinders liep. Omdat we nog maar een km of 50 van onze bestemming verwijderd waren besloten we om er mee door te rijden, olie peil was in orde alleen er was er geen vermogen meer doordat de auto in de noodloop ging. Ons vermoeden op dat moment was een slechte verstuiver op de tweede cilinder. Bij aankomst op bestemming heb ik de volgende dag de gloeibougies eruit gehaald waar bij bleek dat de tweede cilinder niet mee had gedaan. Auto is toen door de verzekering naar NL gebracht.

Wanneer de bus weer terug was in NL, de kop eraf gehaald en alles nagekeken. Toen bleek ook dat van cilinder 2 er in de hydraulische klepstoter een gat zat en de nokkenas beschadigd was. Dit allemaal vervangen door nieuwe spullen en een andere verstuiver in cilinder 2 geplaatst. Kop er weer op met nieuwe pakking, bouten etc. Starten en een minuut of 2 mooi stationair gedraaid waarna de motor op hol sloeg. Snel uit en inspecteren en bleek de motor niet meer met de hand rond te draaien. Na verdere inspectie bleek dat er 18 liter vloeistof in het carter stond terwijl er toch maar 6 liter olie in was gegaan. Het was geen mengsel van olie en koelvloeistof maar meer olie en diesel. Ik vermoede dus dat de tandempomp ook overleden was en dit de boosdoener was, ook omdat deze er niet best uit zag.

Nieuwe tandempomp er op, samen met olie, brandstof filter en nieuwe vloeistoffen en weer starten. Wederom mooi stationair lopen maar al vrij snel weer veel rook dus auto uit en olie gepeild die weer veel te hoog stond.

Op het moment carter weer leeg gemaakt en weer 17 liter vloeistof en tank meter aanzienlijk lager, dus weer 11 liter diesel in het carter in zo'n 2 minuten tijd. Nu weer de kop er aan het af halen maar weet even niet meer waar dit nu vandaan kan komen. Zo'n grote hoeveelheid diesel in korte tijd moet toch wel een serieus gat zijn ergens, maar waar?

Hoor graag of iemand van jullie hier ideeën over heeft. oh ja, compressie is alle 4 boven de 32bar.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

Bericht door krekwakwol »

Neem eens contact op met https://www.jbautoservice.nl/

Hij heeft echt verstand van VAG dieselmotoren.
Hij heeft onze motor ook al onderhanden gehad. Zie: viewtopic.php?t=66962&hilit=Hartslag

Als je pompverstuivers hebt, zijn misschien je verstuivers zover uitgesleten dat de dieselolie langs de afdichtingen de compressieruimte in loopt. En via de zuigerwanden in het carter komt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
BergenB
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2022, 16:40

Re: Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

Bericht door BergenB »

Toch het bekende probleem op cilinder 2.

Afbeelding

Afbeelding
Koffieman
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

Bericht door Koffieman »

En nu?

Waar blijft het vervolg?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel in het carter en niet zo'n beetje ook

Bericht door krekwakwol »

Zet je er ook gelijk een verstuiverbrug op?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie