Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schoonwatersensor vervanging

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 09 apr 2024, 13:00 Het is idd de nieuwere versie, nog niet voor een '97-er dus.
Sorry, ik schreef 1994 maar jouw camper is van 1997. Maar dat maakt voor de plaats van de watertank en de sensor niets uit.

In de tank zie ik ook twee "Halve maantjes" waar de langere sensor met zijn tip denk ik in hoort te vallen?
Klopt.

Bij twijfel even de vulbuis (met heel veel gepiep en gekraak) draaien en even checken op het oog.
Om de waterstand te checken hoef je de vulbuis niet te verdraaien.

Edit; over dat gepiep en gekraak van de vulbuis, is daar iets aan te doen? Zijn daar nog nieuwe manchetjes voor te krijgen oid,die wellicht iets minder stug geworden zijn met de jaren?
Niet dat ik weet. Misschien kan je iets met siliconenspray doen, maar dan wel op zo'n manier dat dit niet in het water kan komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Dropmans »

Dank Hanz!

Nog een laatste vraag, is dit om je leidingen af te tappen?
PXL_20240408_173105432.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door eindgebruiker »

Dropmans schreef: 09 apr 2024, 11:17 Gisteren de schoonwatertank op gegraven (rechts achter)

Toen ik de grote dop los draaide kwam daar een heel ander soort sensor te voorschijn als dat ik op basis van dit topic verwachtte.
Mijn accu was helaas leeg, dus geen foto gemaakt, maar het was een wit rond buisje met 1 enkel rond wit vlottertje daar omheen, die over het buisje heen en weer kan schuiven.

Is dit een originele sensor?
Ik heb een dergelijke sensor, 360mm met één vlotter, in mijn California van 1998. De huidige komt van Poptop (inmiddels niet meer verkrijgbaar), maar het origineel zag er hetzelfde uit.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 09 apr 2024, 14:58 Dank Hanz!

Nog een laatste vraag, is dit om je leidingen af te tappen?

PXL_20240408_173105432.jpg
Ja.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

eindgebruiker schreef: 09 apr 2024, 15:23 Ik heb een dergelijke sensor, 360mm met één vlotter, in mijn California van 1998. De huidige komt van Poptop (inmiddels niet meer verkrijgbaar), maar het origineel zag er hetzelfde uit.
Voor een California Coach met de watertank rechts is 360mm de juiste maat. Dan moet Dropmans even nameten hoe lang de buis van zijn sensor is, dan is duidelijk of dit de juiste sensor is voor zijn watertank.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Dropmans »

eindgebruiker schreef: 09 apr 2024, 15:23
Ik heb een dergelijke sensor, 360mm met één vlotter, in mijn California van 1998. De huidige komt van Poptop (inmiddels niet meer verkrijgbaar), maar het origineel zag er hetzelfde uit.
Ik heb niet gemeten hoe lang hij is, als ik hem nog een keer uitgraaf om nog een keer schoon te maken dan zal ik hem eens na meten
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 09 apr 2024, 12:37 Dan misschien ook maar de brandstofmeter aanpassen zodat je vlugger weer diesel gaat tanken en de snelheidsmeter zodat je zeker weet dat je niet te hard gaat. Peter, jij moet toch uit je werk weten dat als een meter geen betrouwbare waarde aangeeft je beter geen meter kan hebben. Ook met een correcte waterstandsensor kan je beslissen om de watertank bij te vullen als deze bijvoorbeeld voor driekwart leeg is, als je dat belangrijk vindt. Maar als er een tijdje geen gelegenheid is om de tank bij te vullen dan weet je met een verkeerde sensor niet of de tank nog voor een kwart vol zit of al helemaal leeg is. Dan liever helemaal geen sensor en af en toe de achterklep openen om te kijken hoeveel er nog in de tank zit.
Je draaft een beetje door in je denkpatroon en streven naar originaliteit.
Lees mijn berichtje nog eens door, ik zal je de clou geven.
Gaat om gebruikers veiligheid, zeker in warme kampeergebieden.
Dat de sensor eerder leeg aangeeft is een mooie trigger om bij de gaan vullen.

Hoe langer water in de tank zit, des te groter is de kans op groei van en op kolonievorming van bacteriën met mogelijke ziekte/diarree to gevolg.
Iets wat je tijdens een vakantie niet wilt lijkt mij.
Net nog een hele discussie met een klant gehad over legionella vorming in waterleidingnet van een ziekenhuis.

Dat er hele hordes mensen zijn, die blind varen op het paneeltje in de hemel voor koelkast,
standkachel en schoon/vuilwatertank indicatie is prima, de realiteit is dat er steeds meer problemen mee komen, met deze oude techniek.
Vernieuwing door moderne componenten geeft meer bedrijfszekerheid.

Krakende doppen en eventueel rubberen ringen etc, kun je smeren met siliconen vet, maar dan moet je wel voor foodgrade kwaliteit kiezen.
En doe het zo dun mogelijk!
Mocht iemand een likje vet willen, dan kun je langskomen..
Wel met :T44EVER sticker op de auto en wanneer het mij uitkomt. :zwaai

Met vriendelijke groeten

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schoonwatersensor vervanging

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 09 apr 2024, 15:51
Hanz schreef: 09 apr 2024, 12:37 Dan misschien ook maar de brandstofmeter aanpassen zodat je vlugger weer diesel gaat tanken en de snelheidsmeter zodat je zeker weet dat je niet te hard gaat. Peter, jij moet toch uit je werk weten dat als een meter geen betrouwbare waarde aangeeft je beter geen meter kan hebben. Ook met een correcte waterstandsensor kan je beslissen om de watertank bij te vullen als deze bijvoorbeeld voor driekwart leeg is, als je dat belangrijk vindt. Maar als er een tijdje geen gelegenheid is om de tank bij te vullen dan weet je met een verkeerde sensor niet of de tank nog voor een kwart vol zit of al helemaal leeg is. Dan liever helemaal geen sensor en af en toe de achterklep openen om te kijken hoeveel er nog in de tank zit.
Je draaft een beetje door in je denkpatroon en streven naar originaliteit.

Het gaat mij niet om originaliteit, ik vind alleen dat een meter goed moet aangeven en als dat niet zo is dan gebruik ik liever een andere methode om zekerheid te krijgen. Bijvoorbeeld de achterklep open en een blik op de watertank werpen. Omdat mijn sensor ook kapot is doe ik dit zo al jaren.

Hoe langer water in de tank zit, des te groter is de kans op groei van en op kolonievorming van bacteriën met mogelijke ziekte/diarree to gevolg.
Iets wat je tijdens een vakantie niet wilt lijkt mij.

Helemaal mee eens. In warme zomers vullen wij de tank nooit helemaal zodat we niet teveel hoeven weg te gooien en vervangen het water zo vaak dit maar even kan.

Dat er hele hordes mensen zijn, die blind varen op het paneeltje in de hemel voor koelkast,
standkachel en schoon/vuilwatertank indicatie is prima, de realiteit is dat er steeds meer problemen mee komen, met deze oude techniek.

Standkachel en koelkast kunnen alleen maar via het paneeltje bediend worden dus geen kwestie van blindvaren maar gewoon geen andere keuze.
En ja, die oude techniek is kwetsbaar en als zo'n sensor kapot gaat, dan gebruik ik liever een andere methode dan een sensor die ook niet goed aangeeft. Maar goed, iedereen moet daar zijn eigen keuzes in maken.
Dropmans vroeg zich af of het een originele sensor was die hij tegenkwam in zijn watertank en ik heb hem daar antwoord op gegeven. Van mij hoeft hij hem niet te vervangen als hij dat niet nodig vindt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie