Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Frenz
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mar 2024, 19:09

Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

Bericht door Frenz »

Probleempje met de linkergaspit, althans de knop zit muurvast, wd40, kruipolie alles geprobeerd, geen beweging meer in te krijgen. Het koperen asje is ook al half stuk. Weet iemand op die te vervangen zijn of moet gelijk het hele binnenwerk vervangen worden en is dat nog te krijgen? Het is gas, dus ik ben ook wat terughoudend om daar zelf mee te gaan knutselen. Iemand een suggestie wat te doen? Is bijvoorbeeld alleen de linkerkant te vervangen?
20240317_153227.jpg
20240317_153248.jpg
Daarnaast is een scharnierdeel van het rechterscharnier van koelkastdeksel los en achter het blauwe rooster gevallen. Hoe krijg ik die eruit? Ik heb zitten kijken maar volgens mij moet je de halve keuken demonteren om dat rooster los te krijgen, klopt dat?
20240317_153218.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

Bericht door Multivan Generation »

Frenz schreef: 06 apr 2024, 19:51 Ik heb zitten kijken maar volgens mij moet je de halve keuken demonteren om dat rooster los te krijgen, klopt dat?

20240317_153218.jpg
Nee klopt niet, hele keuken moet je naar voor halen.
Succes

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

Bericht door Hanz »

Ik zou zeggen, maak van je probleem een kans. Haal de hele keuken los, dan kan je daarachter en daaronder eens flink kuisen en ontroesten. Dat kan hij wel gebruiken.
Dan meteen de kookplaat vervangen door een modern gastoestel en een nette RVS spoelbak aanbrengen. Want wat er nu inzit is een omgebouwde spiritusbander die zo te zien zijn beste tijd wel gehad heeft.
Als hulp bij het demonteren een paar plaatjes zodat je weet hoe het in elkaar zit.
132140000.png
132155000.png
132170000.png
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Frenz
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mar 2024, 19:09

Re: Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

Bericht door Frenz »

Hmmm, iets rigoureuzer dan ik vooraf bedacht had, maar wss wel de beste optie (en de bus is het waard)

Wilde vraag: is een elektrische unit dan een optie? Gaat dat icm met m'n 370Wp paneel een beetje lukken of trekt zo'n optie de accu's te snel leeg, c.q kunnen we alleen koken als de zon schijnt?

Maar de gewone optie, zo'n vervangende kookplaat met rvs spoelbak, is dat tweedehands te krijgen of beter nieuw? (vanuit duurzaamheid is altijd optie 1 repareren en dan vervangen, liefst tweedehands)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3219
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Knop van 1 gaspit zit vast & scharnier koelkast

Bericht door J vd Pal »

Electrisch is bijna niet te doen. 2000 watt is ongeveer 180 ampère en dan heb je maar 1 pit aanstaan. Daar heb je een hele grote LiFePo4 accu voor nodig.

De gebruikte kraantjes zijn in veel meer kookplaten gebruikt, het merk is Cramer. Deze zijn nog nieuw te vinden.

Dat scharnier kan je terugvinden achter de koelkast. Voorpaneel eraf halen en dan vindt je hem met wat mazzel. Als het achter de kastjes was gevallen was het een ander verhaal geweest. Mocht je hem niet meer kunnen vinden dan heb ik er misschien nog ergens eentje.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie