Persoonlijk zou ik geen polyester gebruiken maar voor de gewone epoxy gaan.( ivm krimp en verwerkbaarheid)
De snel uithardende varianten zijn minder sterk.
De epoxy kan je na het mengen vloeibaarder krijgen door het bakje met de gemengde epoxy even in warm water te zetten.
Ik zou eerst de gaatjes iets opruwen maar zo min mogelijk vergroten en de omgeving ron de gaatjes afplakken met tape.
De gaatjes dan insmeren met de dunne epoxy voor een goede hechting.
Vervolgens wat glasvezel in de gaatjes proppen en dan voorzien van wat epoxy en als deze uitgehard is eventueel nog voorzien van wat epoxy om het mooier af te werken.
Ook kan je er voor kiezen om de gaatjes te voorzien van de verwarmde epoxy en van de rest van de epoxy een papje te maken van fijn geknipte glasvezel en glasbubbels.
Daar maak je de boel dikker mee naar wens om vervolgens daarmee de gaatjes op te vullen.
Mocht je in de buurt van Hoorn wonen dan kan ik je er wel mee helpen.
Het materiaal heb ik ook liggen en je heb niet veel nodig.
Lutra schreef: 04 mei 2024, 20:47
Nee natuurlijk niet op de hulpvraag maar het is toch vreemd als een bedrijf jouw bus verprutst en er dan mee wegkomt zonder het te repareren?
Ben het met je eens..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vandaag de dakrails verwijderd. Het lukte niet met nylondraad of ijzerdraad, beide knapten steeds en ruimte voor dikkere draad was er niet en had ik ook niet. Dus ik heb naar de multitool gegrepen. Daarna de rest met de caramelschijf, goeie tip was dat. Helaas is er wel wat lak meegekomen, met een lakstiftje ga ik het straks niet redden. Maar eerst de gaten dichten.
Gaten zijn gedicht met epoxy! Ik heb nog even geen tijd om te lakken, maar hoe lang kan het polyester zonder lak denken jullie? Die grijze laag onder het groen is primer denk ik? Die zit er in ieder geval overal nog op.
Naar mijn idee kun je zo wel een paar weken weg. Als je weer aan de slag gaat goed schoonmaken de juiste primer kiezen en de gebruiksaanwijzing van de primer nauwkeurig opvolgen.
Verder wat mosterd na de maaltijd, maar wellicht een idee voor anderen:
Een gaatje dichten kan ook prima met een goed passend RVS boutje en ringetje met een beetje polymeer kit. Aan de binnenkant (en/of buitenkant) desgewenst afdekken met een kunststof dopje.
Dankjewel Mickel. Het advies m.b.t. de verf is ook mosterd na de maaltijd, want die had ik al besteld. Maar toevallig wel bij datzelfde bedrijf :-) Dat was de enige plek die ik vond waar ze 2K-lak in VW-kleuren kunnen mengen. Denk je dat er één of twee lagen op moeten?
Epoxy zou op zich na goed uitharden wel tegen vocht moeten kunnen. Maar als je ook de polyesterschaal bloot hebt geschuurd zou ik je werk snel verzegelen. Polyester is vochtgevoeliger dan de epoxy.
Ik heb een dakschaal van een paardentrailer gerepareerd en na enkele jaren zie je toch blaasjes/scheurtjes door de gelcoat (epoxy) komen waar het dak tot in de glasvezel beschadigd was. Waar net de oude gelcoat afgeschuurd was en nieuwe opgezet is het nog gewoon strak. Reparatie was wel na ruim een jaar blootstelling aan het weer op de schade aan de dakschaal.
Mickel Moen schreef: 09 jun 2024, 16:34
Na de eerste laag primer kom je wellicht tot de conclusie, dat er nog een keer geschuurd en geplamuurd moet worden.
Zou er nog primer opmoeten? Er zit overal nog wel primer, dan wel lak. Er is geen kaal polyester. Ik dacht dat de 2K-lak er direct op kon, maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan haal.
Ik zou wel een primer toepassen. Veel verschillende materialen en je weet niet hoe de aflak daar op reageert. Met een goede primer voorkom je hechtings problemen en je hebt een goede basis voor de aflak. Natuurlijk kun je ook meteen aflakken. Na een jaar weet je of dit al dan niet een goede keus was.