Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laadvermogen originele acculader

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

De 3,5 Ah lader heeft de accu overigens nog steeds niet vol... :ie

Hij zou er ondertussen toch wel een eind moeten zijn...
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Na lang geladen te hebben (te lang...) geeft de lader nu aan "accu kan lading niet vast houden, laat de accu controleren door een professional"

Ik denk dat hij te lang (ruim) onder de 50% heeft gezeten.
Ik heb hem voor de winter nog wel een uurtje of 8 aan de lader gehad, maar dat zal maar max 8 x 0,9 = 7,2 Ah hebben gedaan.... Terwijl ik er van uit ging dat dit normaliter voldoende tijd zou moeten zijn.
Hoe de vorige eigenaren dit hebben gedaan..... geen idee..... (werd wel ook als daily ride gebuikt)

Ik voel hem alweer aan komen..... :gif

Op zoek naar een AGM semi-tractie van rond de 100 ah en een lader met een capaciteit van 10% van die accu....
Nog tips voor een beetje betaalbare accu? (AGM - semi tractie)

Is dit wat ? (ken het merk niet echt) https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... gI1RvD_BwE


Edit; een lithium wil ik er nu nog niet in investeren
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door krekwakwol »

Dit is een "natte" semi tractie batterij, die hebben wat dikkere loodplaten dan een start accu.
Maar heeft wel een gasafvoer naar buiten nodig omdat er tijdens het opladen knalgas vrij komt, zeer explosief.
Maar als je nu ook een natte accu hebt, zit die afvoerslang er waarschijnlijk al.

Mocht je dat niet willen, wij gebruiken al 4 jaar een Beaut 100A AGM accu naar tevredenheid, voor AGM accu's heb je die gasafvoer niet voor nodig en je kunt ze ook in elke positie plaatsen.
Maar je hebt vele merken AGM accu's en in vele prijsklassen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

De variatie in prijs lijkt echt behoorlijk....

Ik moet even voor mijzelf op een rijtje zetten wat ik er aan wil spenderen.
Als deze vorm van camperen ons echt goed bevalt willen we wellicht binnen een paar jaartjes al weer over op een meer recent model Cali (ivm uitstoot enzo)

Momenteel zit deze er in;
https://online-accu.nl/auto-accu/bosch/ ... gJBO_D_BwE

Als ik de acculader af koppel en ik kijk op het display, dan zie ik het aantal volts op de accu ook langzaam een beetje in kakken....
Ik zal de accu er eens uit lepelen en laten beoordelen door een "pro"
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door krekwakwol »

Dus je hebt al een AGM accu als ik dat zo zie.
Het lage vermogen van de acculader zal hem geen goed hebben gedaan, hij is als het ware uitgeput.

Misschien kun je met een acculader met een "herstelprogramma" nog iets redden.
Maar ik vrees het ergste.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

krekwakwol schreef: 28 mei 2024, 10:52 Dus je hebt al een AGM accu als ik dat zo zie.
Het lage vermogen van de acculader zal hem geen goed hebben gedaan, hij is als het ware uitgeput.

Misschien kun je met een acculader met een "herstelprogramma" nog iets redden.
Maar ik vrees het ergste.
Daar ben ik idd ook bang voor....

Volgens de verkoper was de accu die er in zit niet oud (wat is niet oud....?) maar dat begin ik wel een beetje te begrijpen, de set-up met deze acculader (max 3,5 Ah, maar ingesteld op 0,9 Ah) klopt gewoon niet ...

Er zit overigens zo'n "herstel" stand op, ik kan het eens proberen (even alles los koppelen), maar ik vraag mij dan wel af hoe lang gaat het daarna nog goed....?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Alvast vooruitlopend, dit is denk ik wel een mooie combi, Victron en Exide zijn volgens mij fatsoenlijke merken;

https://online-accu.nl/auto-accu/exide/ ... gLa6vD_BwE

https://www.obelink.nl/victron-blue-sma ... 86006.html

Net even checken of die accu past
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33965
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Multivan Generation »

Die eerste is een startaccu voor auto's die voorzien zijn van een start-stop systeem.

De T4 is daar nooit mee geleverd. :gekte

Is in mijn ogen niet geschikt voor het doel waarvoor jij hem wilt gaan gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3282
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door J vd Pal »

Let ook op waar de polen zitten. Bij een standaard Westfalia moeten deze naast elkaar op de kopse kant, anders zijn de aansluitdraden te kort!

Zou opzoek gaan naar een Semi Tractie of GEL accu ipv een AGM startaccu.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

J vd Pal schreef: 28 mei 2024, 17:59 Let ook op waar de polen zitten. Bij een standaard Westfalia moeten deze naast elkaar op de kopse kant, anders zijn de aansluitdraden te kort!

Zou opzoek gaan naar een Semi Tractie of GEL accu ipv een AGM startaccu.
Is bij ons na 27 jaar niet origineel meer....
PXL_20240528_173949677.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 28 mei 2024, 17:35 Die eerste is een startaccu voor auto's die voorzien zijn van een start-stop systeem.

De T4 is daar nooit mee geleverd. :gekte

Is in mijn ogen niet geschikt voor het doel waarvoor jij hem wilt gaan gebruiken.
Zit nu ook een start-stop AGM accu in....

Maar goed dat is dan wellicht (mede) de reden dat hij kaduuk is
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Laadvermogen originele acculader

Bericht door Dropmans »

Accu uitgebouwd en aangesloten op een Victron 10A lader, in de laden in de hercondiotioneren stand.

Vanmorgen zat hij vol, de lader gaf geen commentaar verder.

Heb hem nu afgesloten en in de normale laadstand gezet, eens zien of hij nu commentaar gaat leveren

Edit: overigens trok ik 1 klem rond de accupool zo los.... Zal er ook geen goed aan hebben gedaan .
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie