Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gekende problemen T6?
Gekende problemen T6?
Hallo!
Ik ben aan het kijken om een T6 te kopen.
Gewoon een bus, met min. 1 schuifdeur en achteraan ook 2 deuren. Andere opties zoals een achteruitrijcamera zijn mooi meegenomen.
Ik zie heel uiteenlopende prijzen en vermogens.
Welke motor is het beste? 102pk? 150pk? 204pk?
Welke transmissie?
Zijn er (op lagere km-stand) gekende roetfilterproblemen? De keuring is behoorlijk streng…
Nog gekende problemen? Ik zie online wel wat, maar dan vooral zaken die je zelf niet kan controleren…
Wat is eigenlijk de max. km-stand eigenlijk?
Er staat bijvoorbeeld eentje te koop met bijna 400k km, maar wel met garantie, toch heb ik daar bang van.
Dankje!
Ik ben aan het kijken om een T6 te kopen.
Gewoon een bus, met min. 1 schuifdeur en achteraan ook 2 deuren. Andere opties zoals een achteruitrijcamera zijn mooi meegenomen.
Ik zie heel uiteenlopende prijzen en vermogens.
Welke motor is het beste? 102pk? 150pk? 204pk?
Welke transmissie?
Zijn er (op lagere km-stand) gekende roetfilterproblemen? De keuring is behoorlijk streng…
Nog gekende problemen? Ik zie online wel wat, maar dan vooral zaken die je zelf niet kan controleren…
Wat is eigenlijk de max. km-stand eigenlijk?
Er staat bijvoorbeeld eentje te koop met bijna 400k km, maar wel met garantie, toch heb ik daar bang van.
Dankje!
- Multivan Generation
- Berichten: 34269
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Gekende problemen T6?
Ik zou rondkijken voor een 150pk TDI met schakel of automaat bak(DSG).
Zijn gewoon stabiele auto's.
Km-stand is ook een beetje afhankelijk van je budget denk ik.
Alles hangt af van hoe de staat van onderhoud is.
Zijn gewoon stabiele auto's.
Km-stand is ook een beetje afhankelijk van je budget denk ik.
Alles hangt af van hoe de staat van onderhoud is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Gekende problemen T6?
Dank je!
Ik zie veel verschillende prijzen en heel uiteenlopend. Ik zoek vooral onder de €20k met minder dan 150.000km. Ik hoef niet heel veel opties. Die met die vele kilometers kost dan maar €8200, wat dan erg goedkoop is, maar dat kan 2 kanten uit hé, ofwel heb je geluk en is alles al vervangen geweest (waterpomp en distributieriem zijn wel recent vervangen), ofwel heb je om de 3 maanden grote kosten. Da’s een 2017 en maar 114pk.
Ik zou er graag nog 3 jaar mee kunnen gaan werken (ik werk in een LEZ en euro6 is beperkt) en er lange tijd mee op vakantie kunnen gaan met de honden erbij.
In Frankrijk staat er een 204pk met 123000km, maar ik weer niet of ik die vertrouw. Frankrijk had vroeger wel een reputatie van erg slecht onderhouden autos. Liefst een BE of NL met keuring, want beide landen hebben die strenge roetfiltertest.
Ik zie veel verschillende prijzen en heel uiteenlopend. Ik zoek vooral onder de €20k met minder dan 150.000km. Ik hoef niet heel veel opties. Die met die vele kilometers kost dan maar €8200, wat dan erg goedkoop is, maar dat kan 2 kanten uit hé, ofwel heb je geluk en is alles al vervangen geweest (waterpomp en distributieriem zijn wel recent vervangen), ofwel heb je om de 3 maanden grote kosten. Da’s een 2017 en maar 114pk.
Ik zou er graag nog 3 jaar mee kunnen gaan werken (ik werk in een LEZ en euro6 is beperkt) en er lange tijd mee op vakantie kunnen gaan met de honden erbij.
In Frankrijk staat er een 204pk met 123000km, maar ik weer niet of ik die vertrouw. Frankrijk had vroeger wel een reputatie van erg slecht onderhouden autos. Liefst een BE of NL met keuring, want beide landen hebben die strenge roetfiltertest.
Re: Gekende problemen T6?
De 204pk heeft mogelijk wat problemen, daar moetje op letten of dat is opgelost. Ik heb aardig wat franse import bedrijfswagens bekeken. Werd ik niet blij van. Technisch en cosmetisch zo op het randje van afgeleefd. De pareltjes daarentegen waren dan ook gewoon aan de prijs. Ik ben tot ver in duitsland en frankrijk wezen kijken naar 4x4 bestelwagens en ondanks zo goed mogelijk voorbereiden aan info, chassisnummer(onderhoud en/of schade) checken bij dealer, bleek bij proefrijden en bekijken dat er toch technisch en cosmetisch er aanzienlijk afwijkingen waren ten opzichte van de informatie. Foto's uit de ideale hoek of nabewerkt, verkoper die zich excuseert want hij is niet technisch onderlegt en rijd niet in de wagens in verkoop en doet alsof zijn neus bloed. Ja heb ik duizenden km voor afgelegd, voor nop. Uiteindelijk heb ik mijn beide bussen gewoon 'in de buurt' gevonden.Tess schreef: 19 jun 2024, 07:39
In Frankrijk staat er een 204pk met 123000km, maar ik weer niet of ik die vertrouw. Frankrijk had vroeger wel een reputatie van erg slecht onderhouden autos. Liefst een BE of NL met keuring, want beide landen hebben die strenge roetfiltertest.
Aan APK en alle 'testen' moet je geen waarde hechten op het moment dat de bus te koop staat. Dat is de makkelijkste instinker als verkooppraatje, met verse APK..... Technisch nazicht en APK liefst altijd bij je eigen vertrouwde garage of via een aankoopkeuring.
Groet, Ronald
Re: Gekende problemen T6?
Bedankt voor de info! Ik blijf er van weg. :)
De keuring van België is streng op dieselkeuring, maar zelfs met keuring voor verkoop weet je nog niets hé… Als alle dempers even versleten zijn kan je net zo goed een groene kaart hebben.
Het is altijd een risico, maar voor mij is het belangrijkste dat de motor en roetfilter goed zijn, een demper ofzo kan je nog makkelijk zelf vervangen door eventueel Billstein ofzo.
Is er in Nederland ook een onderscheid tussen “nieuwe apk” of een “apk voor verkoop”?
De keuring van België is streng op dieselkeuring, maar zelfs met keuring voor verkoop weet je nog niets hé… Als alle dempers even versleten zijn kan je net zo goed een groene kaart hebben.
Het is altijd een risico, maar voor mij is het belangrijkste dat de motor en roetfilter goed zijn, een demper ofzo kan je nog makkelijk zelf vervangen door eventueel Billstein ofzo.
Is er in Nederland ook een onderscheid tussen “nieuwe apk” of een “apk voor verkoop”?
- krekwakwol
- Berichten: 4189
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Gekende problemen T6?
Hier hebben we recent een voorbeeld van gehad, iemand had een Transpotrer gekocht, de verkoper, volgens mij een vrachtwagen monteur had er ook nog even een nieuwe APK op gedaan, maar er waren direct al problemen met de bus, die niet bij een nieuwe APK zouden mogen voorkomen, dus ja er zit soms verschil in, hoewel dan niet zou mogen.
Maar als de kosten voor de verkoper zijn, laten ze sommige verkopers soms zaken zitten die nog net door de keuring komen en als de klant betaalt, wordt zoiets wel vervangen.
Dus ondanks nw. APK toch een aankoop keuring laten doen.
Maar als de kosten voor de verkoper zijn, laten ze sommige verkopers soms zaken zitten die nog net door de keuring komen en als de klant betaalt, wordt zoiets wel vervangen.
Dus ondanks nw. APK toch een aankoop keuring laten doen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Gekende problemen T6?
Een aankoopkeuring doe je dan via een extern bedrijf? Of hoe werkt dat precies?
Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse regels, de Belgische zijn simpeler, garages zijn ook verplicht van 1 jaar garantie te geven (behalve bij export).
Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse regels, de Belgische zijn simpeler, garages zijn ook verplicht van 1 jaar garantie te geven (behalve bij export).
- krekwakwol
- Berichten: 4189
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Gekende problemen T6?
Aankoop keuring kun je best door een garage laten doen die bekend is met die betreffende bussen, die weten waar ze op moeten letten.
Of een gelijke organisatie als de ANWB , die doen ook aankoop keuringen.
En bij die jaar garantie, vervangen ze ook een motor, indien het nodig is, of valt dat weer onder de kleine lettertjes.
Of een gelijke organisatie als de ANWB , die doen ook aankoop keuringen.
En bij die jaar garantie, vervangen ze ook een motor, indien het nodig is, of valt dat weer onder de kleine lettertjes.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Gekende problemen T6?
Ja… “gewone slijtage” niet, dat is dan een welles nietes ding hé…
Mijn vriend is alvast tegen een diesel want “met die roetfilter krijg je sowieso problemen”. Hij heeft waarschijnlijk een punt, maar een benzinebus voelt vreemd? Ik heb altijd met dieselbussen gereden; benzine is voor mijn cabrio.
Ik heb er wel eentje gevonden, denk dat ik die ook wel eens ga bekijken, met alle lage emissie-zones is dat soms handiger.
Mijn vriend is alvast tegen een diesel want “met die roetfilter krijg je sowieso problemen”. Hij heeft waarschijnlijk een punt, maar een benzinebus voelt vreemd? Ik heb altijd met dieselbussen gereden; benzine is voor mijn cabrio.
Ik heb er wel eentje gevonden, denk dat ik die ook wel eens ga bekijken, met alle lage emissie-zones is dat soms handiger.
Re: Gekende problemen T6?
Ik neem dit terug, zag hier een topic dat de benzines best “plat” zijn… Het moet wel een beetje vooruitgaan!
Re: Gekende problemen T6?
Turboloze benzine-bussen zijn niet echt vlot... Maar een 2.0 TSI benzine gaat best vooruit hoor. Kun je eventueel nog laten chippen naar 260pk.
Re: Gekende problemen T6?
Hmmm… Stof tot nadenken!
Ik zal de specs eens opzoeken, vlot en ook traag zijn heel subjectieve begrippen hé.
Ik zal de specs eens opzoeken, vlot en ook traag zijn heel subjectieve begrippen hé.
Re: Gekende problemen T6?
2.0 TSI 204pk:
max. vermogen: 150 kW (204 pk)/4200 tpm
max. koppel: 350 Nm/1500 tpm
2.0 TDI 150pk:
max. vermogen 110 kW (150 pk)/3250 tpm
max. koppel 340 Nm/1500 tpm
2.0 TDI 204pk:
max. vermogen 150 kW (204 pk)/4000 tpm
max. koppel 450 Nm/1400 tpm
max. koppel 450 Nm
max. vermogen: 150 kW (204 pk)/4200 tpm
max. koppel: 350 Nm/1500 tpm
2.0 TDI 150pk:
max. vermogen 110 kW (150 pk)/3250 tpm
max. koppel 340 Nm/1500 tpm
2.0 TDI 204pk:
max. vermogen 150 kW (204 pk)/4000 tpm
max. koppel 450 Nm/1400 tpm
max. koppel 450 Nm
- Pascal-141
- Berichten: 10906
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Gekende problemen T6?
Maar schrik niet van het verbruik van de benzineversies , in vergelijking met de TDIs .MarkV schreef: 21 jun 2024, 20:58 Turboloze benzine-bussen zijn niet echt vlot... Maar een 2.0 TSI benzine gaat best vooruit hoor. Kun je eventueel nog laten chippen naar 260pk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10906
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Gekende problemen T6?
De roetfilterproblemen zijn er hoofdzakelijk alleen door verkeerd gebruik. Bvb veel korte afstanden rijden , of er niet op letten wanneer de regeneratiecyclus uitgevoerd word en dan de motor afzetten , dat is een van de meest voorkomende oorzaken van dpf problemen.Tess schreef: 18 jun 2024, 19:23 Hallo!
Ik ben aan het kijken om een T6 te kopen.
Gewoon een bus, met min. 1 schuifdeur en achteraan ook 2 deuren. Andere opties zoals een achteruitrijcamera zijn mooi meegenomen.
Ik zie heel uiteenlopende prijzen en vermogens.
Welke motor is het beste? 102pk? 150pk? 204pk?
Welke transmissie?
Zijn er (op lagere km-stand) gekende roetfilterproblemen? De keuring is behoorlijk streng…
Nog gekende problemen? Ik zie online wel wat, maar dan vooral zaken die je zelf niet kan controleren…
Dankje!
Met de 150pk versie zijn weinig problemen , de 204pk bi-turbo versie zou ik links laten liggen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper