Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof voorverwarming

vragen over de T5
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

koelvloeistof voorverwarming

Bericht door Joey »

hallo weetje wellers

een vraagje

bij het bestellen van mijn bus had ik koelvloeistof voorverwarming besteld hoe kan je eigenlijk zien dat dat er wel in zit ???????????????
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Er zit dan een sticker met "webasto thermotop c" op de kopkant van de bestuurdersdeur geplakt.
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

Bericht door Joey »

bedankt vaniac voor je snelle antwoord ga het gelijk controleren :klappen :klappen
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Bericht door marko t5 114 »

En? Heb je nu zo'n sticker? :bonk :bonk
hans l
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2007, 09:05

Bericht door hans l »

Hallo Vaniac,zou jij me uit kunnen leggen hoe dit dan werkt,bij mij zit dit er ook in maar ik weet niet hoe het werkt.

vriendelijke groeten,

Hans l
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

Bericht door Joey »

Ja ik heb zo een sticker op mijn deur zitten maar nu ook voor mij de vraag zoals hans dat wil weten ben benieuwd hoe dat eigenlijk in zijn werking gaat want hij kan toch alleen verwarmen als de auto aan staat er zit bij mij geen klok op

groeten
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

In mijn vorige bus ging de koelvloeistofverwarming automatisch aan bij een buitentemperatuur van ongeveer 7 graden of lager. Let wel, motor moet dan wel draaien. Op deze wijze wordt het motorblok sneller warm én het interieur natuurlijk ook. Door het hoge rendement van de hedendaagse diesels produceren ze zo weinig restwarmte, dat anders bij lagere buitentemperaturen de cabine niet warm is te stoken, en dat het ook erg lang duurt voordat de motor (motorolie met name) op bedrijfstemperatuur is.
Dit oliekacheltje zit aan de buitenzijde onder de bestuurdersstoel. Er komt dan ook een stinkende petroleumlucht onder vandaan als die aan staat.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

hans l schreef:Hallo Vaniac,zou jij me uit kunnen leggen hoe dit dan werkt,bij mij zit dit er ook in maar ik weet niet hoe het werkt.

vriendelijke groeten,

Hans l
In de voorbumper zit een temperatuursensor. Deze stuurt de thermotop c aan en ook de buitentemperatuurmeter (indien je een boordcomputer in het dashboard hebt). Daalt de buitentemperatuur onder de zeven tot negen graden celcius, dan gaat bij koude motor de thermotop aan. Deze verwarmt het koelwater. De motor is dan binnen zo'n 4 km op bedrijfstemperatuur. De interieurverwarming is dan ook snel warm. De verwarming schakelt na het uitzetten van de motor volgens een vaste procedure uit. Dit is lastig wanneer je je T5 in een garage parkeert. Je hebt dan stank- en rookoverlast :gif :gif :gif
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

Bericht door Joey »

bedankt voor jullie duidelijke antwoorden nou weet ik eigenlijk pas wat ik heb gekocht en dat ik er niets aan hoeft te doen want alles gaat van zelf

groeten

JOEY
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

koelvloeistof voorverwarming

Bericht door Jan 259 »

Altijd bij bestellen met een nieuwe bus, heel belangrijk maar.: Een nadeel, als het buiten beneden de 7 graden komt dan blijft hij door lopen al rij je ook na Rusland, er had natuurlijk ook een temperatuur sensor ergens bij de motor moeten zitten ( misschien eindelijk nu wel?) en met het bereiken van 90 graden dan afslaan. Je kunt er natuurlijk wel handmatig een aan/ uit schakelaar op zetten maar dat kan niet want hij moet een uitloop (naverbranding) hebben. Daarom loopt hij nog even een poosje door als je de motor afzet.

Dit onderwerp is al vaker hier a.d. order geweest, misschien wil er nog eens iemand uitleg over geven die voor dat probleem i.m. een technische alternatieve oplossing heeft bedacht.
Want de winter zit er weer aan te komen dat hij weer continue gaat branden de hele winter door.
Je snap Pon/ de dealers ook niet, ze kennen dat probleem, maar waar blijft nu de oplossing! of heb ik die gemist.
Heeft Pon geen informatie site, waar je bv. kunt lezen ( betreft de auto waar je in rijd )onderwerpen net als deze, en andere problemen o.a. Glaslook panelen bv. met de mededeling, ja wij kennen u probleem, excuses voor het ongemak, we zijn bezig en hopen u op korte termijn te kunnen enz. enz.
Het is maar goed dat dit forum bestaat, dan blijft je t.m. nog een beetje op de hoogte.

Alvast bedankt, Jan
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

Mannen ik heb ook zón verwarming erop zitten!
Ik gebruik het echter nooit.

Ik heb een afstand bediening en het display zit bij de binnen verlichting schuin boven je hoofd! Als ik nu een warme cabine zou willen ( heb het meestal warm en vind koude cabine juist prettig) dan kan ik de afstand bediening gebruiken en schakeld de boel in en gaat het een en ander branden en draaien. Dit zonder dat de moter draait komt wat rook onder uit de auto (zit pijpje aldaar) Dan is de cabine en het koelwater zo warm en schakeld de boel weer automatisch uit!!!
Dit proces kan ik dmv een dispay en knopjes ook via een timmer laten verlopen!

Vorig jaar heb ik in de winter 2 x nachtvorst meegemaakt en verder was het gewoon geen winter geweest!!!
Is dit nu wat anders dan wat jullie hebben want dat lijkt meer op een ondersteunende standkachel?

Met vriendelijke groet erik
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Hallo Eric,

Jij hebt de super de luxe standkachel met ook nog eens de afstandsbediening!
Dit is eigenlijk de uitbreiding op de koelvloeistofvoorverwarming (wat een rotwoord). Werkt dus onafhankelijk van de motor (die hoeft dus niet aan). Je zal dan ook wel een tweede accu onder de bestuurdersstoel hebben.
Moet je niet gebruiken in een afgesloten ruimte, lijkt mij niet zo gezond.

Echt iets voor koukleumen, zoals mijn vrouw, die stond erop dat ik de standkachel als optie meebestelde bij de Multivan. En nou maar hopen op een strenge winter.

Ruud
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Is die koelvlooeistofvoorverwarming ook naderhand in te bouwen?
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

Ruud PS schreef:Hallo Eric,

Jij hebt de super de luxe standkachel met ook nog eens de afstandsbediening!
Dit is eigenlijk de uitbreiding op de koelvloeistofvoorverwarming (wat een rotwoord). Werkt dus onafhankelijk van de motor (die hoeft dus niet aan). Je zal dan ook wel een tweede accu onder de bestuurdersstoel hebben.
Moet je niet gebruiken in een afgesloten ruimte, lijkt mij niet zo gezond.

Echt iets voor koukleumen, zoals mijn vrouw, die stond erop dat ik de standkachel als optie meebestelde bij de Multivan. En nou maar hopen op een strenge winter.

Ruud
Hi Ruud,

Heb ik niet jou winterbandjes?
Hoe bevalt je nieuwe multivan?

Ik heb geen accu onder de stoel hij werkt gewoon op de eenige accu onder de kap!Verder mag het van mij ook koud worden van de winter in ons eigenlijke kikkerland!

Met vriendelijke groet Erik
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

maartent5 schreef:Is die koelvlooeistofvoorverwarming ook naderhand in te bouwen?
Technisch is het zeker mogelijk, alleen zullen de inbouwkosten nogal hoog uitvallen. Je kunt kunt dan beter meteen een complete standkachel laten inbouwen.
Plaats reactie