Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie problemen na grote beurt

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Olie problemen na grote beurt

Bericht door navi16 »

3 weken geleden is mijn bus bij de dealer geweest voor een grote beurt.
Afgelopen weekend tijdens de rit naar onze vakantie bestemming begon ineens het waarschuwingslampje olie niveau te branden.
Vanaf de grote beurt heb ik ongeveer 1000km gereden.
Gelukkig had ik nog een kannetje olie bij me, dezelfde dag nog heb ik contact opgenomen met de dealer met de vraag of dit normaal is.
Ik heb toen te horen gekregen dat ik waarschijnlijk een olie lekkage had, maar zelf kan ik na een grondige inspectie nergens een druppel olie vinden.
Inmiddels ben ik weer 1000km verder en het olie niveau blijft netjes op peil.
Hebben jullie een idee wat er hier aan de hand geweest is?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Waarschijnlijk heeft de dealer gewoon te weinig olie bijgevuld bij die beurt...
Misschien net voldoende tot op de minimum of zo ?
Hij zal dan wel het volledige benodigde aantal liters olie aanrekenen , terwijl hij er wel een dikke halve liter minder heeft ingegooid... Als hij dat zo enkele klanten doet , heeft hij meteen al enkele liters olie bespaard . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Problemen met oliepeil

Bericht door pjvlb »

Dit schijnt 'normaal' te zijn. Ik heb dit telkens nadat mijn T5 in onderhoud is geweest bij de dealer. Het heeft te maken met het feit dat er verschillende hoeveelheden staan vermeld in de technische gegevens van de T5, in dit geval spreek ik van een T5 met 130 pk TDI, die de dealer ter beschikking heeft. Blijkbaar vult men het T5 carter met olie volgens de gegevens uit 'het boekje' terwijl er in werelijkheid tenminste ruim een halve liter meer in hoort. Dit probleem is al langer bekend maar blijkbaar lukt het niet om papier en realiteit op elkaar af te stemmen....
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Ook ik heb dit gehad.
Na de beurt kon ik de auto weer meenemen,heb gelijk olie gecontroleerd en zag dus een te laag oliepeil!
Gelijk teruggelopen en aan de monteur gevraagd het peil te controleren!
Deze heeft toen bijgevuld en was ik tevreden. :klappen
Dus eerst olie nakijken voordat je de bus meeneemt!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

mij ook al 2 keer overkomen. Niet alleen te weinig olie, ook de naafdoppen van mijn Ronalvelgen aan de linkerkant zijn waarschijnlijk door de stageloper erafgehaald, waarbij de vergrendeling afgebroken is. Een slimme monteur heeft toen met een soort kit (het lijkt wel kauwgum) de doppen er weer opgezet. De eerste ben ik onderweg op de snelweg verloren (ik hoop dat ik niemand geraakt heb) en de tweede viel er thuis op de parkeerplaats af. Maar ja, de monteurs weten van niets zeggen ze. De kit zit nog in de naafopening. Nou ja, deze of volgende week heb ik een nieuwe bus :gekte
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

dus bij de dealer is er geen monteur die na het olie vullen effe checkt met de peilstok. Vind ik toch vreemd. Gewoon kijken wat ih boekje staat en dat is het..
T4 2.5TDI 88pk 1999
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

hoort zo

Bericht door KlaasBanga »

Toen mijn auto voor een grote beurt was geweest, ook na 10000 km olie bijvullen, hoort zo, komt omdat de olie veel dunner is dan vroeger ?? was het antwoord van de garage.
Eric175
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2007, 10:51

Bericht door Eric175 »

Idem bij mijn bus, bij Off. VW dealer na paar duizend km litertje erbij. Bij mijn eigen (all round dealer); niks bijvullen maar die gooien bij een beurt er ook meer in denk ik.
Commercieel gezien wel een beetje dom van de VW, kunnen ze wat verdienen doen ze het niet!
Plaats reactie