Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanhanger / Snelheid /Duitsland

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Aanhanger / Snelheid /Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Ik weet dat er in Duitsland op de snelweg een snelheidsbeperking (80km/u was het toch hé?) geldt voor auto met aanhanger , maar is dat voor ALLE aanhanger , of alleen de "grote" (+750kg) ?
Is die beperking ook van kracht voor een <750kg aanhanger ? (gewoon om zeker te zijn)

En bijkomend : word er op deze combinatie dan alleen gecontroleerd door de "mobiele brigades" ? Want ik veronderstel dat een vaste flitspaal niet herkend of hij met een auto of auto+aanhanger te maken heeft ...
Of controle door video of zo ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Wordt voornamelijk gedaan door video auto's, koste bij 100 km/u 150euro.
Ook verbod op inhalen wordt middels deze auto's gedaan, 60 euro

René
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Ligt eraan wat je achter de auto hebt.
Zo mag ik met de Holtkamper tenttrailer 100 km rijden in Duistland.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet de exacte eisen niet die gesteld worden, maar er worden eisen gesteld aan de aanhanger (en dan moet ie goedgekeurd worden voor 100km/uur) en aan het trekkend voertuig (oa. ABS verplicht!)

Ik ga er vanuit dat een niet-tuv gekeurd voor 100km/uur aanhanger van een buitenlander dus ook geen 100 mag


Zal er eens induiken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Tempo 100 Regelung für Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen




Die Voraussetzungen für die Zulässigkeit von Tempo 100 für Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Autobahnen wurden an die technische Entwicklung der Fahrzeuge angepasst. Folgende wesentliche Änderungen gibt es:
Die Bindung an ein bestimmtes Zugfahrzeug ist entfallen
Am Zugfahrzeug muss keine Tempo 100 Plakette mehr angebracht sein
Die einzuhaltenden Massenverhältnisse zwischen Zugfahrzeug wurden für bestimmte Kombinationen erhöht



Die Regelung:
Ab sofort dürfen Sie mit Ihren Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen 100km/h schnell fahren, wenn folgende Voraussetzungen erfüllt sind:
1. Voraussetzung: Ihr Zugfahrzeug...
...hat ein Anti-Blockier-System (ABS/ABV) und ist entweder beschrieben als

PKW
Kraftomnibus bis 3,5 t Gesamtgewicht und Tempo 100-Genehmigung oder
anderes mehrspuriges Kraftfahrzeug mit maximal 3,5 t Gesamtgewicht



2. Voraussetzung: Ihr Anhänger...
ist für eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h geeignet
wird so beladen, dass die maximal zulässige Stützlast der Kombination annähernd erreicht wird. Dabei beachten Sie bitte, dass weder die zulässige Stützlast des Zugfahrzeugs noch die des Anhängers überschritten wird.
Grund: Durch eine hohe Stützlast verbessern Sie das Fahrverhalten Ihrer Kombination deutlich.
3. Voraussetzung: Ihre Anhängerbereifung...

ist nicht älter als 6 Jahre
weist mindestens den Geschwindigkeitsindex L (120 km/h) auf
nimmt keinen Tragfähigkeitszuschlag für den Anhängerbetrieb in Anspruch

4. Voraussetzung: Das Masseverhältnis Ihrer Zugkombination
Die zulässige Gesamtmasse Ihres Anhängers (zG Anh) darf folgenden Wert nicht überschreiten:
zG Anh = X x m Zugfz leer

mit m Zugfz leer = Leermasse Ihres Zugfahrzeugs

Für X gelten in Abhängigkeit von der technischen Ausstattung Ihrer Kombination folgende Werte:

Technische Ausrüstung Ihres Anhängers

ohne hydraulische Stoßdämpfer
mit Bremse und hydraulischen Stoßdämpfern

Wohnwagen
andere Anhänger

0,3
0,8 bzw. 1,0*
1,1 bzw. 1,2*



Die mit * versehenen Werte dürfen Sie in Anspruch nehmen wenn:

Ihr Anhänger mit:

einer Stabilisierungseinrichtung für Zentralachsanhänger (Schlingerkupplung) ausgerüstet ist, für die der Nachweis der Einhaltung der ISO 11555-1 vorliegt oder
mit einem anderen Bauteil bzw. einer selbständigen technischen Einheit ausgestattet ist, bei der durch eine ABE oder ein Teilegutachten nachgewiesen ist, dass der Betrieb einer Kombination bis Tempo 120 km/h verbessert wird,
oder

Ihr Zugfahrzeug…

… ein spezielles fahrdynamisches Stabilitätssystem für den Anhängerbetrieb hat, für das eine Herstellerbestätigung über die Verbesserung der Fahreigenschaften des Gespanns bis 120 km/h vorliegt.

In jedem Fall gilt, dass die zulässige Gesamtmasse Ihres Anhängers nicht größer sein darf als die zulässige Gesamtmasse und die zulässige Anhängelast Ihres Zugfahrzeugs.



5. Voraussetzung: Eintrag in Ihrem Fahrzeugschein
Der Fahrzeugschein Ihres Anhängers muss einen Hinweis enthalten, dass Ihr Anhänger für den Tempo 100 Betrieb in einer Kombination geeignet ist.

Hat Ihr Anhänger keine eigene Fahrdynamik-Stabilisierungseinrichtung nach 4. und möchten Sie die erhöhten X-Werte 1,0 oder 1,2 in Anspruch nehmen, muss im Fahrzeugschein Ihres Zugfahrzeugs eingetragen sein, dass Ihr Fahrzeug mit einem Stabilisierungssystem ausgestattet ist, das den Betrieb Ihres Fahrzeugs mit Anhänger bei hoher Geschwindigkeit verbessert.

Falls diese Hinweise nicht vorhanden sind, begutachten wir Ihr Fahrzeug gerne und erstellen Ihnen einen Änderungsvorschlag für Ihren Fahrzeugschein, der alle erforderlichen Angaben beinhaltet. Zusätzlich erhalten Sie vom TÜV NORD ein Informationsblatt über die Voraussetzungen zur Nutzung der Tempo 100 Regelung.


6. Voraussetzung: 100 km/h Plakette

Unter Vorlage unseres Änderungsvorschlages können Sie bei der Zulassungsstelle einen neuen Fahrzeugschein und die gesiegelte Tempo 100 Plakette beantragen. Erst nachdem Sie diese Plakette an der Rückseite Ihres Anhängers angebracht haben, können Sie die Tempo 100 Regelung nutzen.

Sofern in Ihren Fahrzeugdokumenten bereits ein Hinweis auf die Tempo 100 Eignung vorhanden ist, können Sie die gesiegelte Tempo 100 Plakette direkt bei der Zulassungsstelle beantragen.

FAZIT:
Erfüllt Ihre Kfz-Anhänger-Kombination alle der unter 1-6 genannten Voraussetzungen, können Sie die Tempo 100 Regelung für Kfz-Anhänger-Kombinationen in Anspruch nehmen.

Auf Landstraßen außerhalb geschlossener Ortschaften gilt für PKW mit Anhänger und LKW bis 3,5 t Gesamtgewicht mit Anhänger nach wie vor Tempo 80. Für sonstige Kraftfahrzeuge mit Anhänger, wie z. B. Wohnmobile mit Anhänger, gilt 60 km/h.

Nach der alten Tempo 100 Regelung ausgestellte Genehmigungen für eine Kfz-Anhänger-Kombination behalten als Nachweis der Tempo 100 Eignung des Anhängers ihre Gültigkeit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

vertaling. schreef:Tempo 100 Regeling voor personenauto-aanhanger-combinaties op snelwegen en provinciale wegen

De eisen voor de toelaatbaarheid van 100km/uur voor personenauto-aanhanger combinaties op auto(snel)wegen zijn aan de technische ontwikkelingen van voertuigen aangepast. De volgende wezenlijke veranderingen zijn er:

-De verbintenis met een bepaald voertuig is vervallen.
-Het trekkend voertuig hoeft niet meer van een 100km bordje te zijn.
-De gewichtsverhouding tussen trekkend voertuig en aanhanger werd voor bepaalde combinaties verhoogd.

De regeling:
Met onmiddelijke ingang mag er met perosnenauto-aanhangercombinaties op auto(snel)wegen 100km/uur gereden worden als aan de volgende regels voldaan wordt:

1. Eisen aan het trekkend voertuig:

is voorzien van een anti blokkeer systeem (ABS/ABV) en is omschreven als:
-Personenauto
-Bestelauto met maximaal totaalgewicht van 3500kg en minimale toegestane snelheid van 100km/uur




2. EIsen aan de aanhanger:

Is geschikt voor een maximale snelheid van 100 km/uur (dus daartoe gekeurd (TUV))
Wordt zo beladen dat de maximaal toelaatbare kogeldruk zo dicht mogelijk benaderd wordt. Daarbij in acht nemen dat noch de toelaatbare kogeldruk van het trekkend voertuig noch de toelaatbare kogeldruk van de aanhanger overschreden wordt.

Reden: Door een hoge kogeldruk verbeterd het weggedrag van de combinatie beduidend.

3. Eisen aan de aanhangerbanden...

Zijn niet ouder dan 6 jaar
Voldoen minimaal aan snelheidsindex L (120 km/uur)
u maakt geen gebruik van de draagkracht-extra die voor aanhangers geldt.
(vaak wordt er voor aanhangers een hogere draagkracht vermeld dan voor autogebruik, hierbij moet dus de draagkracht voor autogebruik in acht genomen worden bij belading van de aanhanger)

4. Eisen aan de gewichtsverhoudign tussen aanahnger en trekkend voertuig:
De toegestane maximale massa van de aanhanger mag de volgeden waarde niet overschrijden:
toelaatbare massa aanhanger = ledig gewicht trekkend voertuig x "X"

Voor "X"gelden afhankelijk van de technische uitrusting van de combinatie de volgende waarden:

Technische uitrusting van de aanhanger:

Zonder hydraulische schokdempers: 0,3
Geremd met hydraulische schokdempers 0,8 danwel 1,0*
Caravan 1,1 danwel 1,2*

De met * gemarkeerde waarden mogen gebruikt worden als de aanhanger is voorzien van:

Een stabilisatieinrichiting voor middenas-aanhangers (anti-slingerkoppeling)waarvoor een bewijs van voldoen aan ISO 11555-1 aanwezig is of met een andere inrichting uitgerust is waarbij door ABE of deelgoedkeuring aangetoond is dat gebruik van de combinatie tot 120 km/uur verbeterd is.

OF
Uw trekkend voertuig…

… is voorzien van een speciaal voertuigdynamisch stabiliteitssysteem voor aanhangergebruik waarbij een verklaaring waarin de fabrikant aangetoond heeft dat een combinatie tot 120 km/uur goed bestuurbaar blijft. beschikbaar is.

In elk geval geldt dat de totaalmassa van de aanhanger niet groter mag zijn dan de maximale treklast van het voertuig.

5. EIsen aan het kentekenbewijs

Het kentekenbewijs van de aanhanger (in duitsland voor ALLE aanhangers verplicht dus ook voor kleine lichte aanhangers) moet een verklaring bevatten dat de aanhanger geschikt is voor gebruik in een combinatie die 100km/uur rijdt.

Heeft de aanhanger geen iegen stabiliteitssysteem als beschreven bij 4 en wilt u toch de verhoogde waarden voor x in aanmerking nemen, dan moet in het kentekenbewijs van het trekkende voertuig vermeld zijn dat het trekkend voertuig met een stabiliteitssysteem uitgerust is dat het gebruik van een aanhanger bij hoge snelheden verbeterd.

Als deze vermeldingen niet aanwezig zijn zullen we uw voertuigen graag keuren en u een aanpassingsvoorstel doen voor uw kentekenbewijs. Verder ontvangt u een folder met eisen aan het gebruik van de tempo-100 regeling.

6. Eisen aan de 100-km plaat

Met het kentekneaanpassingsbewijs kunt u bij de gemeente een nieuw kentekenbewijs en een 100km-plaat halen, Nadat de 100km-plaat aan de achterkant van de aanhanger bevestigd is kunt u gebruik maken van de tempo-100 regeling

Als uw aanhanger al voorzien is van alle vermeldingen in het kentekenbewijs kunt u de 100-km-plaat zo afhalen bij de gemeente.

Samenvatting:
Voldoet uw combinatie aan alle in 1-6 genoemde ctriteria dan kunt u gebrukik maken van de tempo-100 regeling.

Op provinciale wegen buiten de bebouwde kom geldt voor personenauto en bestelwagencombinaties tot 3,5 ton zoals voorheen de maximum snelheid van 80 km/uur.
Overige combinaties (zoals campers met aanhanger) geldt hier 60 km/uur

De onder de oude regeling verstrekte vergunningen voor 100km/uur behouden hun geldigheid.
--------------------------------------------
ik maak hieruit op dat vanwege de vermeldingen ide in de kentekenbewijzen nodig zijn (zoals dat in duisland met vrijwel elke aanpassing gebeurd) dat buitenlandse combinaties NIET aan deze regeling kunnen deelnemen en dat je DUS maar 80 mag met je nederlandse of belgische combinatie in duitsland.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

bedankt voor de uitleg !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, dat is allemaal duidelijk. In Begie is 110 km toegestaan met de aanhanger en in Frankrijk 130 km . Heb in de vakantie naar Zuid Frankrijk ervaren dat 130 met aanhanger heel goed gaat. In Nederland helaas 80. Heb er toch 100 gereden met kans op bekeuring maar gelukkig niet gehad.
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

mooi verhaal. en duidelijk. vreemde in nederland vind ik dat je maar 80 mag. maar dan wordt je door een vracht wagen lettelijk aan geduwt. ik rij meestal met de aanhanger rond de 100 en haal niet in etc. omdat dit te gevaarlijk is ivm lading etc
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Die 80 regeling in Nederland vind ik absurd. Het bevordert de doorstroming niet. Ik rijd met aanhanger meestal tussen de 90 en 100 en nog nooit een bekeuring gehad.
Ook in Duitsland is de 80 regeling vreemd, zodra je in Oostenrijk bent mag je ineens weer 110 met de aanhanger.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, dat is allemaal duidelijk. In Begie is 110 km toegestaan met de aanhanger en in Frankrijk 130 km . Heb in de vakantie naar Zuid Frankrijk ervaren dat 130 met aanhanger heel goed gaat. In Nederland helaas 80. Heb er toch 100 gereden met kans op bekeuring maar gelukkig niet gehad.
Hier in Belgie geldt géén beperking voor een aanhanger , dus op de snelweg mag je gewoon 120 hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Ja is ook zo ,110 die ik had getypt moet 120 zijn !
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Henk Peter 856 schreef:Die 80 regeling in Nederland vind ik absurd. Het bevordert de doorstroming niet. Ik rijd met aanhanger meestal tussen de 90 en 100 en nog nooit een bekeuring gehad.
Ook in Duitsland is de 80 regeling vreemd, zodra je in Oostenrijk bent mag je ineens weer 110 met de aanhanger.
Inderdaad , Ik vind het enerzijds ook absurd om met een aanhanger maar 80 te mogen rijden . Ik rijd met een geladen autoambulance (aanhanger met een auto erop) gewoon 120km/u in Belgie , dat gaat perfect . Maar ik moet er wel bijzeggen dat mijn T4 ook goed op de weg ligt door goede banden en goede verlaging. En mijn aanhanger heeft ook een superwegligging (loopt 2m40breed) en heeft een laag zwaartepunt en remt perfect .

Anderzijds vind ik het ergens wel logisch dat er een beperking opgelegd word , omdat ik toch héél vaak mensen zie een aanhanger trekken die er totaal géén ervaring mee hebben , en er gewoonweg niet KUNNEN mee rijden , ze snijden bochten af waarbij de aanhanger over de stoep gesleurd word zonder dat ze het zelf zien , of kunnen er geen halve meter mee achteruit rijden , of rijden bvb met hun caravan op de snelweg zo "niet-geconcentreerd" dat ze de hele breedte van de rijbaan nodig hebben doordat hun caravan heen en weer zwalpt . Dit is geen beschuldiging naar iemand toe , gewoon een algemene opmerking ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Klopt maar ook zonder aanhanger zijn er wel mensen die de maximumsnelheid van 120 rijden en ook niet goed invoegen, bumperkleven etc. dit zul je altijd houden denk ik.
Controle op snelwegen zal altijd nodig blijven helaas.
Dit bedoel ik niet omi emand terecht te wijzen , iedereen moet letten op zijn eigen veiligheid om een ander niet in gevaar te brengen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad ...

Tijdje geleden zag ik een Peugeot Partner (zo'n klein ding) met een joekel van een autoambulance erachter waar een 2-tons minigraver (zo'n kraantje) op stond ... Kijk , dat vind ik dus echt niet meer verantwoord ... Die aanhanger met lading had waarschijnlijk 3x het gewicht van de trekkende auto ... Dat kan nooit goed aflopen in geval van bvb noodstop of zo ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie