Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waterpomp en olieverbruik

vragen over de T5
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Waterpomp en olieverbruik

Bericht door EricP »

Tja, ik denk dat ik nu aan de beurt ben: Het lijkt erop dat mijn waterpomp het aan het begeven is: Hij gaat van de week ineens water en olie verbruiken!!
Afspraak met de dealer was al gemaakt voor de 62000 km beurt (over een week).
Hij moet het nog 400 km uithouden.
Maar ik ben benieuwd wat ze met de waterpomp gaan doen: Na bijna 3 jaar en 62000 km mag een waterpomp het mijn inziens toch niet begeven. Dus ik hoop toch wel op enige coulance.

Wie heeft er ervaring mee?

Groet EricP
Gebruikersavatar
koerier T5
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:28
Locatie: zaandam

Bericht door koerier T5 »

Hoi Eric,

Die van mij ging bij de 90.000km stuk, was voor mij gelukkig nog garantie.

suc6
:zwaai

Koerier T5 / ex nr. 188
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Bericht door herman94 »

jammer genoeg is ook dit een bekende kwaal heb ik ook al gehad .ik ook na 2,5 jaar .ik heb ook coulance gekregen maar dit stel ook niet veel voor ,ik moest nog 650 incl afrekenen . maar je moet er niet te lang mee doorrijden want als er te veel water bij je olie komt heb je veel kans op lagerschade enz. .maar dat hangt af van hoeveel water er bij komt ,maar wie neemt daar de verantwoordelijkheid voor en wie gaat dat dan betalen
herman 94
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 113
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Waterpomp en olieverbruik

Bericht door TieskeT5 »

EricP schreef:Tja, ik denk dat ik nu aan de beurt ben: Het lijkt erop dat mijn waterpomp het aan het begeven is: Hij gaat van de week ineens water en olie verbruiken!!
Afspraak met de dealer was al gemaakt voor de 62000 km beurt (over een week).
Hij moet het nog 400 km uithouden.
Maar ik ben benieuwd wat ze met de waterpomp gaan doen: Na bijna 3 jaar en 62000 km mag een waterpomp het mijn inziens toch niet begeven. Dus ik hoop toch wel op enige coulance.

Wie heeft er ervaring mee?

Groet EricP
Eric,
de mijne is meer dan 3 jaar bij de 90000km distrubitie e.d vervangen 1.9 l 105 PK . waterpomp is gratis vervangen.
gr Theo S
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

Ha Erik,

Zou niet lang wachten sterker , huur een auto.

Als je pech hebt breekt ie in tweeen en je hele distributie aan spanen.
Mijn pomp was net een rammelaar je kon de as 4 mm heen en weer bewegen.
Geluk gehad.

Pompje zelf was 80 euro ex of zo. Heb hem er zelf maar ingezet, gelijk olie filter en koelvloeistof vervangen. 3 uurtjes waren we er mee bezig.
TimmerbedrijfTvanrossem
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2007, 17:05

T-5 Water koelvloeistof lekkage !!!!!!

Bericht door TimmerbedrijfTvanrossem »

Hoi luitjes,

Ik heb een groot probleem over verbruik van mijn koelvloeistof
de T-5 verbruikt nog al wat ! Naar meerdere keren terug geweest bij de dealer
is mijn waterpomp vernieuwt en nog steeds verbruikt hij koelvloeistof
nu weer terug bij af, moet de cilinder kop er af i.v.b. met inwendig scheurtje
in de cilinderkop !!!
Nu willen ze de kosten op mijn gaan verhalen.
Wie heeft dit probleem ook al eens gehad ?
En hoe pakken we dat nou aan ? Wie kan mij dat uitleggen ?
Alvast bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groet,

Tapan.
andre16
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 jan 2007, 00:36
Locatie: lichtstad

TIMMERMAN

Bericht door andre16 »

hee timmerman,scrol eens verder naar beneden(chipping jos)

suc6 en zit ze achter de vodden. :happy
met zeer grote spoed die mooie rooie.
de groette andre 16
Afbeelding
willem1t5
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:41

waterpomp

Bericht door willem1t5 »

na dat de garantie was verlopen 21/2 jaar bij 60000 km
waterpomp stuk met gesloten beurs onder coulance vervangen.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Tja, as Maandag mag hij onder het mes, nog 1 "grotere" rit van ca 100 km en dan maar rustig aan doen de komende paar dagen.
het verbruik is nu ca 300 ml koelvloestof per 600 km. verder hoor je de pomp absoluut nog niet en de motor loopt nog steeds perfect.
Ik zal eens kijken hoe aardig ze tegen mij zijn met het vervangen. Het is duidelijk een kinderziekte van de T5.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte

Groet EricP
EWL
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:41
Locatie: Nieuwerkerk
Contacteer:

Bericht door EWL »

Morgen gaat mijn multivan naar de garage voor een nieuwe waterpomp. Nu al enkele keren stilgestaan naast de weg, echt niet leuk. Afgelopen weekeind met de cruiscontrol aan op net geen 100 nog een stukje gereden, temperatuur liep toch weer op.
Dealer geeft aan dat 50% coulance enigzins standaard is maar de mv wordt in mei 3 jaar en heeft nu bijna 69000km gelopen. Ik ga dus zeker niet accoord met dit voorstel. De brief richting PON + dealer ligt al klaar.
Multivan 200+
ermar
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2007, 23:22

Bericht door ermar »

Heb nu voor de 2e keer een nieuwe pomp gekregen,1e keer stuurbekrachtigingspomp en waterpomp, 2e keer aircopomp en wederom stuurbekrachtiging. 1e keer een hoop geld, 2e keer coulance. Maar..ik heb nu voor de 3e keer in ruim een maand tijd koelvloeistof moeten bijvullen. Ik weet niet waar dit nu weer aan ligt.geen aanslag op de olievuldop,olie op peilstok is keurig zwart, geen lekkage te zien (zowel onder motorkap als onder de auto), en motor loopt prima. Geen idee waar het aan kan liggen. Moet volgende week naar de 1e APK, iemand nog tips waar ik de dealer op kan wijzen?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Tja als je veel vloeistof moet bijvullen, en het verdwijnt niet naar buiten of naar de olie, is een lekke koppakking nog een mogelijkheid. Je koelvloeistof verdwijnt dan door de uitlaat. Maar dat zou dan de eerste keer zijn dat ik op dit forum een lekke koppakking bij een T5 meemaak......

Ruikt de verwarming naar koelvloeistof? (zoetig/muffe lucht) Nergens vochtige plekken (radiatoren, slangen, enz.)?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
ermar
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2007, 23:22

Bericht door ermar »

Nee, ik ruik niks. Verlies van koelvloeistof is ook pas ontstaan na de laatste reparatie 1,5 maand terug. Zal het aan een verkeerde montage liggen van de onderdelen?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Als het na een reparatie is ontstaan is dat verdacht..... En een lekke koppaking is dan onwaarschijnlijk, tenzij de kop er af is geweest.

Je kunt nog controleren of de vloeistof door het overdruk ventiel verdwijnt. Is je dop schoon en zit hij goed vast? Het niveau bij een koude motor is altijd lager dan bij een warme motor. Als het niveau niet onder de onderste streep komt, kun je ook doorrijden, en goed op het niveau letten. Als het niveau niet verder zakt, verdwijnt het waarschijnlijk op overdruk bij het warm worden. In mijn vorige T4 ging het niveau ook steeds snel naar de onderste streep, en bleef daar dan gewoon staan.

Als het niveau verder zakt is er uiteraard wel iets aan de hand!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
lambert killaars
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:17
Locatie: beesel

Bericht door lambert killaars »

en hoe zit het hede ten dage met kapotte waterpompen bij een t5?
of waren dit echt kinderziektes.
ik ben van plan een nieuwe te kopen maar heb geen zin in dure reparaties ,want ik wil hem lang rijden ,rij nu probleemloos in een hiace.

groetjes lambert
Plaats reactie