Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenslijtage en sipen

vragen over de T5
Plaats reactie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bandenslijtage en sipen

Bericht door Guus NLB »

In mei heb ik m'n Pirelli Scorpion STR 235/55x17 er onder uit gehaald bij 45.000 km. De voorbanden waren nog 2mm, dus op en achter 'n mm of 6.
Ik vond die km voor de voorbanden heel erg goed :klappen gezien 200pk/450Nm/automaat en meestal zeer fors optrekken.

Ik heb er toen 255/45x18 Uniroyal RainSport onder gezet. Resultaat was in ieder geval veel minder doorspinnen bij wegrijden.
Omdat ik zoals sommigen onder jullie wel weten, zééér gecharmeerd ben van het sipen van de banden, ging ik vanmorgen naar Profile en daar bleek dat de voorbanden na 15.000km nog slechts ong. 4 mm waren, ze waren dus niet eens meer te sipen :ie !! Da's wel héél wat meer slijtage , maar goed ik zit er niet mee,; ik doe 't allemaal zelf :bonk !
De achterwielen dus maar voorop gelegd maar natuurlijk éérst laten sipen en zie: weer opnieuw een veel betere tractie :happy !!!!!!!!!!
Guus blijft dus altijd sipen :gekte :gekte
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Ik zal wel vreselijk onwetend zijn, maar wat is "sipen"????????

Slechts 322.000 km onderweg
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

ben ook al een tijdje aan het denken om de banden te laten sipen, schijnt wel een verschil te maken.....
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Bericht door peter 882 »

kijk hier maar even voor wat SIPEN is

http://www.sipers.nl/

Gr Peter 882

:gekte :gekte :gekte :gekte :gekte
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Okay, het verhaal en de filmpjes spreken voor zich.
Maar nu dan graag een ONAFHANKELIJKE mening en ervaring.

Ik rij natuurlijk echt veel, en heb dus meer kans om risicosituaties terecht te komen. Daarbij verslijt ik per jaar 2 sets winterbanden en 1 set zomerbanden.
Dus is er inderdaad behalve het veiligheidsaspect ook nog een financieel voordeel te behalen?

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!!!

Zomers Michelin Agylis 51
's Winters Bridgestone Blizzak LM18c

Dit beiden op de standaardmaat 215-65-16
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo »

:goodidea
:zodenkikerookover en het belangrijkste :nouwatkostdat
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Onafhankelijke mening? :

Enkele jaren terug las ik in de Autoweek een verslag en test van sipen. Ik heb toen mijn auto laten doen en was daar heel erg enthousiast over. Ik had toen twee Kangoo'tjes lopen op de zaak, waarvan de bestuurders erg ontevreden waren over de banden v.w.b. o.a. remmen en optrekken. Alle twee laten sipen en ook die auto's waren stukken beter. De wielen van mijn tandemasser aanhanger blokkeerden zeer snel bij remmen, vooral als ie leeg was. Laten sipen en weer een enorm verschil.
Heb daarna de banden van de auto van mijn vrouw, m'n Iveco TurboDaily en m'n caravan ook nog laten sipen. De toenmalige auto van m'n vrouw had geen abs en je kon heel goed merken dat vooral bij nat wegdek de wielen vééél later blokkeerden. De lege Iveco met achterwielaandrijving werd ook heel veel beter.
Al deze bevindingen werden gedaan op telkens dezelfde weg. Mijn auto's en aanhanger op het landweggetje waar ik aan woon en waar ik makkelijk wat remproeven enz. kan uitvoeren
In bochten scheelt het overigens niets

Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek.
De prijs ligt op €15-17,50/wiel incl. dé- en montage. Er moet minimaal 'n mm of 6 profiel aanwezig zijn. De banden gaan 'n iets meer zoemend geluid maken, dat kan 'n voordeel en 'n nadeel zijn. Lawaaïge banden kunnen zo iets aangenamer worden.
Over langere levensduur kan ik niks zeggen, interesseert me ook niks. Het gaat mij primair om de veiligeheid.

Je kunt die centen ook in je zak houden, het scheelt meters.....
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Bericht door Danny »

Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek
dan geef je gewoonweg teveel gas... :lach

die dingen kunnen wel helpen maar weerom als 't allemaal zo eenvoudig is en de resultaten zoveel verbeteren waarom levert een bandenfabrikant ze zo niet af fabriek?? die jongens zijn ook niet dom en in bandenontwikkeling/research worden miljoenen gepompt... uiteraard dat ik open voor allerhande argumenten en voor-oordelen, graag lees ik er meer over :lach
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Danny, natuurlijk is dat wel zo maar anderzijds zijn er natuurlijk voorbeelden te over van zaken, behandelingen, verbeteringen enz. die door fabrikanten later standaard werden opgenomen in hun product en Profile Tyrecenters is natuurlijk niet een stelletje amateurs die over één nacht ijs gaat.

De ervaringen van mijzelf, mijn vrouw, twee collega's en enkele kennissen zijn in ieder geval unaniem positief.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Danny schreef:
Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek
dan geef je gewoonweg teveel gas... :lach

die dingen kunnen wel helpen maar weerom als 't allemaal zo eenvoudig is en de resultaten zoveel verbeteren waarom levert een bandenfabrikant ze zo niet af fabriek?? die jongens zijn ook niet dom en in bandenontwikkeling/research worden miljoenen gepompt... uiteraard dat ik open voor allerhande argumenten en voor-oordelen, graag lees ik er meer over :lach
Voor zo'n vragen bestaat er een FAQ's pagina op die websites :bonk
Plaats reactie