Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slippende automaat bij koud weer

vragen over de T5
Plaats reactie
Lifentra
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:44
Locatie: Wommels

Slippende automaat bij koud weer

Bericht door Lifentra »

Goede dag

Ik ben sinds 1 jaar in het bezit van een T5 130pk Automaat. ik heb nu 26000 km gereden en een halve liter olie bijgevuld (dus niet te klagen).

Vraagje:

Als de auto koud is en de buitentemperatuur is rond de 7a 8 graden an lager slipt de automaat door. de eerste paar kilometer is het veel gas geven en wijnig actie. zodra hij wat warmer wordt dan gaat het over. Deze zomer weinig last gehad maar nu wordt het s'nachts weer kouder en begint het weer.

iemand hier advies of ervaring mee??
Gebruikersavatar
De Bloemenman 211
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:19
Locatie: Kaatsheuvel / Tilburg
Contacteer:

Slippende automaat bij koud weer

Bericht door De Bloemenman 211 »

Ook een goede dag gewenst,

Ik heb ook een T5 130pk Automaat en ik moet zeggen dat als ik elke morgen de auto start werk ik mijn km-administratie bij. Dan zet ik de auto in de D-stand en rij langzaam de straat uit. Wel zet ik hem wel eens in de tip-tronic zodat ik zelf de auto wat hoger schakel. En na een km of 2 á 3 is hij al wat warmer en rijd ik wat meer door. Wel is het zo als het wat kouder is dat ik wat langer door moet rijden maar meer als 5 km wordt het nooit. Zo heb ik nooit last van een slippende automaat. Maar door dat je niet te hard rijd tot hooguit zijn 3de versnelling wordt de automaat langzaam warm en rijd je met een gangetje of 30 á 40 door de straat. Is hard zat meestal toch een 30km-zone.

Ik doe dit 365 dagen per jaar. en rijd perfect.

De groenten van de Bloemenman 211 T5
Lifentra
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:44
Locatie: Wommels

Bericht door Lifentra »

Ja dat klopt. ik rij ook altijd langzaam weg en schakel dan door nar een hogere versnelling zodat de toeren lekker laag blijven. alleen bij mij gaat het wel heel erg. bij wijze van spreken 50 rijden in de 6 en flink in toeren moeten laten klimmen om voor uit te komen. ben al bij de garage geweest en deze zegt dat warm of koud het mag niks uitmaken. het moet gelijk goed zijn. dus ik mag hem inleveren voor garantie en dan maar kijken wat ze zeggen.

Ik heb jaren lang al disel en automaat gereden maar zo erg heb ik dit nooit gehad. vooral met de techniek van tegenwoordig

gr
libbe

p.s als er iemand anders met deze ervaring is hoor ik het graag. krijg ik inieder geval niet het gevoel dat ik weer de enigste ben
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

Ik heb wel zoiets, ik had er niet bij stil gestaan of het iets met kou te maken heeft, maar idd rij je meteen behoorlijk in de hoge toeren. Nu schakel ik manueel altijd heel vlot op, dus het verschil is des te groter. Ik woon redelijk dicht bij de snelweg, dus ik heb geen oprijlaan van 5 km om met 30 voort te pruttelen voor ik het gas aanraak, maar als ik eenmaal de 2de versnelling voorbij ben is het probleem ook weg. Ik ben benieuwd of je garage iets vindt, houd ons op de hoogte! Mijn bus is een 130pk kwb automaat model 2008, nog geen 2000 km op de teller.


PS. Ook het dieselverbruik is behoorlijk veel hoger, maar dat schijnt beter te worden als de auto is ingereden. Ik hoop het. Mijn vorige T5 reed nooit minder dan 800 en meestal meer dan 900 km op 1 tank. De eerste tank in de nieuwe t5: 740 km. Nou ja ik ga ervan uit dat het beter wordt.
Plaats reactie