Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gefluit rechtervoorwiel

vragen over de T4
Plaats reactie
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Gefluit rechtervoorwiel

Bericht door dio5 »

Hoi kenners,

Ik bezit een 15 jaar oude T4 1.9 diesel.
Alles bolt goed (en langzaam :) ) maar sinds kort hoor ik bij sommige snelheden een gefluit komend van de rechtervoorkant.

Het gekke is dat het weggaat als ik mijn stuur een beetje draai. Dus enkel hoorbaar bij rechtdoorrijden.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of het kwaad kan?
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Het klinkt als een wiellager waar ruimte op zit/komt. Als je het stuur draait zet je er druk op vandaar dat ie dan stiller is.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Bericht door dio5 »

En kan dit kwaad?

Het is ook echt maar een klein beetje dat ik het stuur moet draaien, een kleine centimeter kan al genoeg zijn, denk niet dat het wiel dan al (veel) meedraait...

Ben niet zeker of het echt van bij het wiel zelf komt, moeilijk te zeggen als bestuurder, en ik kan het niet echt repliceren.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Klinkt waarschijnlijk als een constant gezoem. Naarmate de snelheid omhoog gaat wordt het gezoem ook harder. En inderdaad bij het iets insturen dan wordt de kracht op je wiellager iets anders en is het deels weg.

Kan nog geen kwaad, maar kan wel vreselijk irritant zijn. Lijkt mij wel zaak om de boel op tijd te laten vervangen voordat er meer stuk gaat door de warmte ontwikkeling van het defekte lager.

René
Gebruikersavatar
Hans uut Aalten 275
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
Locatie: Aalten

Bericht door Hans uut Aalten 275 »

Ik heb zoiets momenteel bij het linker achterwiel.
Kun je een lager ook zelf vervangen, of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Volgens mij kun je dit wel zelf, heb van meerdere auto's de achterwiellagers vervangen. Stelt niet zoveel voor.

Heb je recent misschien banden vervangen of van draai richting veranderd??. Dit geeft ook hetzelfde geluid als een verrot wiellager. Cuppen van de banden zeg maar.

René
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Berrie en Rene schreef:Volgens mij kun je dit wel zelf, heb van meerdere auto's de achterwiellagers vervangen. Stelt niet zoveel voor.

Heb je recent misschien banden vervangen of van draai richting veranderd??. Dit geeft ook hetzelfde geluid als een verrot wiellager. Cuppen van de banden zeg maar.

René

Hier heb ik sinds het laten plaatsen van twee nieuwe voorbanden ook last van,evenals het eerder omschreven gepiep,maar dan bij links voor.
Is inderdaad erg irritant aanwezig geluid,is er iets tegen dat "cuppen" te doen? :groteogen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

In ieder geval je uitlijning achter laten controleren, je banden spanning checken (gebeurt vaak dat de band te zacht is) of nieuwe banden monteren. Cuppende banden kun je eventueel nog af laten draaien zodat ze weer zuiver rond zijn, heeft alleen zin als je nog genoeg profiel hebt.

René
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Bericht door dio5 »

Bij mij klinkt het ook niet als een constant gezoem, ik hoor eigenlijk helemaal niets, gewoon af en toe begint het te piepen.

Kan het ook niet nadoen, de snelheid waarmee het gebeurt is ook variabel.

Heb het nu ook al een tijdje niet meer gehoord...

Nu ja, afwachten maar hé :-)
Plaats reactie