Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

maat winterbanden 215 of 235?

vragen over de T5
Plaats reactie
richardveltman
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jul 2007, 09:23

maat winterbanden 215 of 235?

Bericht door richardveltman »

Hallo,

Wie heeft er ervaringen met winterbanden onder de T5
Ik rijd toch wel 3x per jaar naar de sneeuw en voor mij is het van belang dat ik een paar goede banden onder mijn bus krijg.
Welk merk adviseren jullie mij en welke maat?
Er wordt vaak gezegd dat 215 een goede maat is qua breedte maar ik vind deze een beetje lullig staan en heb liever 235.
Iemand ervaring met 235 breed?
Alvast bedankt.

Gr. Richard Veltman
Damy

Bericht door Damy »

235 is een mooie maat ik heb ze ook....niets mis mee je zal met de 215 meer grip hebben in de sneeuw maar als je normaal rijdt zal je daar niets van merken.
235 zijn wel prijzig maar ja.....dan heb je wel wat :jumpklap
Gebruikersavatar
J@n de fruitman
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: Vijfheerenlanden
Contacteer:

Bericht door J@n de fruitman »

Hoe breder de band, des te meer kans je hebt om te slippen. Heb zelf Bridgestone 215 breed als winterband. Ik heb winterbanden voor de functionaliteit en niet voor het mooi. Kom regelmatig in de sneeuw en wil echt niet meer zonder winterbanden. Nu heb ik er 235 michelins onder, over 2 weken ga ik ze weer verwisselen voor winterbanden.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: maat winterbanden 215 of 235?

Bericht door vaniac »

richardveltman schreef:Hallo,

Wie heeft er ervaringen met winterbanden onder de T5
Ik rijd toch wel 3x per jaar naar de sneeuw en voor mij is het van belang dat ik een paar goede banden onder mijn bus krijg.
Welk merk adviseren jullie mij en welke maat?
Er wordt vaak gezegd dat 215 een goede maat is qua breedte maar ik vind deze een beetje lullig staan en heb liever 235.
Iemand ervaring met 235 breed?
Alvast bedankt.

Gr. Richard Veltman
De bandenmaat 215/65-16 is een veel voorkomende maat voor bedrijfsauto's en er is dan ook een ruime keus in de verschillende merken winterbanden.
Bovendien is deze maat een stuk goedkoper dan een 235 breedte. Hoe de band optisch overkomt hangt niet alleen van de breedte af, maar ook van de profielering van het loopvlak. Zo kan een 235-er er smaller uitzien dan een breed lijkende 215-er :ie :ie :ie :ie :ie
Het is is maar wat je belangrijk vindt. Goodyear en Continental kwamen dit jaar weer als zeer goede winterbanden uit de diverse test. Ze waren zowel op sneeuw als op nat wegdek zeer goed.
Plaats reactie