Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Orginele bouten stalen velgen probleempje!!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Orginele bouten stalen velgen probleempje!!

Bericht door erik 924 »

Ik heb org velgen t5 met winterbanden gekocht en afgelopen weekend de lm velgen eraf gehaald. Het begon goed (wet van murphy) kruissleutel paste niet in de relatief kleine boutgaatjes van mijn velgen. Nu met een dopsleutel set aan het kl...........ten. Velg eraf stalen velgen erop dacht ik, ware het niet dat ik de bouten voor de stalen velg maar met moeite erin kon draaien en alvoor de velg vast kwam te zitten leken te klemmen.
Het zijn van die bouten met die losse rondlopende bussen die in de velg moeten vallen en zou uiteindelijk de velg in het midden moeten vast klemmen

Wie heeft hier meer ervaring mee gehad?

Nu zitten de wieldoppen erop je ziet er niets van maar de bouten steken wel erg uit!
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Doordat de bouten van de lm velgen minder ver in de naaf komt begint de draad in de naaf waar de wielbout niet komt te roesten

Nu wil je de originele bouten met stalen velgen weer monteren. Deze bouten komen verder in de naaf. Met als probleem dat ze het verroeste stuk tegen komen. We willen neit verder. Draai je ze wel werden, dan heb je kans de je het draad beschadigd van zowel je naaf als je bout.

De enige oplossing is er een tap doorheen te halen om je draad weer op te frissen. Maat is M14X1,5

Chris
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zijn de bouten kwa lengte hetzelfde als die je voor je lichtmetalen velgen gebruikt?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
koning232
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Volendam

Bericht door koning232 »

Ik heb dit met mijn T4 gehad.

Je moet je schroefdraad opnieuw laten tappen.
En andere (langere) bouten voor je LM velgen vragen.

Als je zo gaat rijden breken de bouten af!!!!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Orginele bouten stalen velgen probleempje!!

Bericht door vaniac »

erik 924 schreef:Ik heb org velgen t5 met winterbanden gekocht en afgelopen weekend de lm velgen eraf gehaald. Het begon goed (wet van murphy) kruissleutel paste niet in de relatief kleine boutgaatjes van mijn velgen. Nu met een dopsleutel set aan het kl...........ten. Velg eraf stalen velgen erop dacht ik, ware het niet dat ik de bouten voor de stalen velg maar met moeite erin kon draaien en alvoor de velg vast kwam te zitten leken te klemmen.
Het zijn van die bouten met die losse rondlopende bussen die in de velg moeten vallen en zou uiteindelijk de velg in het midden moeten vast klemmen

Wie heeft hier meer ervaring mee gehad?

Nu zitten de wieldoppen erop je ziet er niets van maar de bouten steken wel erg uit!
Je mag alleen maar wielbouten gebruiken die zijn goedgekeurd voor het betreffende velgtype. De lengte van de schroefdraad en het zittingvlak van de kop van de bout moeten afgestemd zijn op de montagegaten in de velg.
Plaats reactie