Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet aanslaan motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Miesz
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:39
Locatie: Almere

niet aanslaan motor

Bericht door Miesz »

Ik berijd een T4 Caravelle met 185 pk.
sinds een maand, moet ik met een koude motor minimaal 2 x voorgloeien anders slaat de motor niet aan.
maar zelfs als de motor warm is wil deze na het aanslaan na 2 tot 3 seconden spontaan weer uitgaan.
De garage heeft al van alles geprobeerd, zelfs een nieuw contactslot erin, maar dat mocht niet baten.
Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Groet van Michel uit Almere
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Voor het slechte aanslaan zou ik het gloei circuit effe nalopen, waarschijnlijk 1 of meer gloeistiften overleden.

Wat betreft het afslaan na 2 tot 3 sec lopen denk ik aan de originele startblokkering van vw die kuren heeft.
Deze startblokkering zit in sleutel en een elek. componentje wat bij het contactslot zit. Als deze twee elkaar niet zien slaat motor af (br.st. toevoer wordt afgesloten). Misschien dat het slechte aanslaan ook hiermee te maken heeft, als startblokkering erop blijft staan kun je namelijk wel starten maar de motor zal niet aanslaan.

Advies:

Gebruik eens een aantal dagen je reservesleutel en kijk of de problemen over gaan. Is dit het geval laat dan de oude sleutel opnieuw inleren.

Helpt de reserve sleutel niet laat de startblokkering nakijken bij je dealer.
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Ook andere componenten in het gloeisysteem kunnen dit veroorzaken. Denk daarbij aan de temp. zender tussen 1e en 2e verstuiver, maar ook bijv. de BDP gever op de bak.

Ook je brandstoffilter kan dusdanig vervuild dat dit een zeer nadelige invloed heeft.

Eerst eens meten??!!

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi Miesz,

als het een TDI is dan zou hij bij deze temperaturen zelfs met een fout gleisysteem makkelijk moeten aanslaan, kan zo de volgende oorzaken bedenken.

Bij een fout in de startblokkering zal de motor eerst aanslaan en dan na 2 seconden afslaan (telkens weer). Startblokkeringsmodule of antenne zal dan moeten worden vervangen denk ik. Andere slutel proberen is een goede tip.

Ook moet de T4 voorgloeien anders slaat hij niet aan, klikt het gloerelais wel?Ook moet bij het starten het lampje in het dashboarskastje uitgaan i.v.m. het uitschakelen van onnodige verbruikers bij het starten. Kun je aan zien of dit werkt.

Kan ook nog zijn dat de inspuitng niet op tijd staat maar dan moet het wel heel erg afwijken.

Brandstofpomp kan lucht aanzuigen. Is het filter pas vervangen en komt er valse lucht me? Ontstaat er onderruk in de tank? dop er afdraaien en hoor je de lucht naar binnen zuigen (gaatje in dop).

Dit is wat me zo even tebinnen schiet.
a. van der leij
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2007, 23:33

Bericht door a. van der leij »

Weetje wat ik eraan gedaan heb? Het toevoerslangetje van het brandstoffilter naar de dieselpomp zit zonder slangklemmetje op de tule van de pomp gedrukt. Toen ik er aan voelde bleek er een beetje ruimte op deze verbinding te zitten. Een stukje van deze transparante leiding afgeknipt verwarmd met een verfbrander en weer gemonteerd. Probleem opgelost. Dat wil zeggen: start al een paar weken sindsdien perfect. :happy Eerst enorme hoeveelheden luchtbellen in deze leiding, nu niet meer.
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re:

Bericht door Otty_01 »

Sinds een dag of 3 heb ik bij het starten, van een koude motor, het probleem dat hij na 2 sec afslaat. :muur
Dit lijkt op hetgeen hier over door "T4 Dick" in 2007 geschreven is.
Na een paar keer proberen en dan ff wachten start hij wel.
T4 Dick heeft het over de "antenne", weet iemand waar dat ding zit en hoe je die kunt testen? :kijkt :vraagteken
T4Dick schreef:
Bij een fout in de startblokkering zal de motor eerst aanslaan en dan na 2 seconden afslaan (telkens weer). Startblokkeringsmodule of antenne zal dan moeten worden vervangen denk ik. Andere slutel proberen is een goede tip.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: niet aanslaan motor

Bericht door HenkK »

Misschien helpt dit je verder

http://www.t4-wiki.de/wiki/Wegfahrsperre" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: niet aanslaan motor

Bericht door Otty_01 »

Henk,
Bedankt voor de tip ik ga als het weer voorkomt mijn reserve sleutel eens gebruiken.
Lukt het dan wel dan weet ik waar het probleem zit.

Gr. Henk :toppie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: niet aanslaan motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

die "antennne" is een kunststof ring die rond het contactslot zit, in je sleutel zit een chip die door deze ring geactiveerd wordt en uitgelezen, de ring is verbonden met een kastje rechts van de tellerunit.

testen? geen idee....andere erin zetten?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: niet aanslaan motor

Bericht door René »

Heb er nog twee van die ringen
Wat zegt Vagcom met uitlezen, dan weet je al een stuk meer als het in de startblokkering zit.

René
Plaats reactie