Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd geluid in de aandrijving van T4

vragen over de T4
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Vreemd geluid in de aandrijving van T4

Bericht door jhon »

Beste mensen
Ik ben wezen kijken bij een VW California camperbus van 1992.
Het is een 2.4 D met intercooler.Km.stand is 247.000 km. Bus heeft regelmatig zijn beurten gehad. Het blok loopt mooi rond, zonder bijgeluiden, de bak schakelt goed en de koppeling voelt goed aan.
Wat ik niet thuis kan brengen is een ietwat schurend geluid dat lijkt uit het aandrijfgedeelte te komen.
Het is aanwezig tot ca. 1700 toeren en is dan over. Hoe zwaarder je het belast
des te duidelijker is het aanwezig. Het is aanwezig als je optrekt, maar ook als je afremt op de motor. Wanneer er weinig kracht op staat is het geluid bijna niet meer te horen. Wanneer je de koppeling intrapt is het geluid ook meteen weg. Het is aanwezig in alle versnellingen. Boven de ca. 1700 toeren lijkt alles normaal en zonder bijgeluiden.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Een 2.4D met een intercooler ? Is er een turbo bijgeplaatst ook ? Want een intercooler op een zuigdiesel heeft niet echt nut.

Het schurend geluid in de versnellingsbak : gaat dat geluid mee met de rijsnelheid ook ? Indien ja , dan kunnen het de lagers van het differentieel zijn die versleten zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Resonantie in de bak,echte 2.4 kwaal.heeft de mijne ook.In de garantie 3 keer de bak eraf maar kwam weer terug.Kan ie 100 mee worden volgens de dealer.
Zolang heb ik ook garantie op de bak!!
Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Bericht door jhon »

Bedankt voor de snelle reacties

Harry : kan dit vreemde geluid echt ontstaan door resonantie in de bak? Is het bij jou ook verdwenen rond de 1700 toeren? Wordt het ook erger bij een hogere km.stand?

Pascal: volgens mij zit er geen turbo op, heb hem niet kunnen ontdekken. Weet echter weinig tot niets van VW. Vermogen op kenteken staat op 70 kw (is meen ik ca 95 pk) Type is 70XOB.
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Klinkt wat vreemd,maar wat Harry zegt klopt.Deze resonantie is vrij normaal.
Heb zelf bedrijfsmatig in 93 een 2,4 gereden,van de 10 bussen maakten er 8 lawaai in de bak.Er is echter nog nooit een bak kapot gegaan.


Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

jhon schreef:Pascal: volgens mij zit er geen turbo op, heb hem niet kunnen ontdekken. Weet echter weinig tot niets van VW. Vermogen op kenteken staat op 70 kw (is meen ik ca 95 pk) Type is 70XOB.
2,4 is volgens mij een 57 kw, en zo veel meer vermogen lijkt op turbo-montage (duitse auto?? daar moet dat soort dingen op kenteken aangepast worden (vermogensstijging))

Let wel op met turbo-2.4 motoren, de motor is eigenlijk niet geschikt voor een turbo en krijgt te kampen met (te)hoge thermische belastingen die de levensduur niet zullen bevorderen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Bericht door jhon »

Roger: er zijn volgens mij ook 2.4 types met 88 pk. Hoe deze aan 70kw komt, ik zou het niet weten. Op kenteken staat in ieder geval 70 kw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Staat er op die interkoeler toevallig iets vermeld van Schrick of Nothelle?
Of Oettinger?

Gewoon nieuwsgierig.

De thermische belasting wordt lager na plaatsing van een interkoeler.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Bericht door jhon »

Peter: op de intercooler staat Oettinger
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Jhon, dan mag je jezelf in je handen klappen, omdat je dan echt met een bijzonder stukje techniek rijdt :jumpklap

Oettinger is namelijk een zeer ervaren tuner in hoofdzakelijk volkswagen en audi, en vroeger verstonden ze echt hun vak in het mechanische optimaliseren van motoren. Tegenwoordig doen ze veel meer in chiptuning...
Wees er zuinig op! En geniet ervan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

klinkt stoer ik heb een oettinger t4
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Bericht door Keely 798 »

Hallo,

Ik heb ook 2 keer een 2.4 Westfalia gehad met hetzelfde geluid in de versnellingsbak, maar dit heeft verder nooit problemen gegegven.
De laatste 2.4 zat ook een turbo, intercooler, extra oliekoeler en langere vijfde versnelling op. Dit was in Duitsland gebeurd door de firma Papmahl.
De oliekoeler was nodig om de koeling te verbeteren, wat ook nodig was want het vermogen was ongeveer 95 pk, dit was goed merkbaar.

Succes
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Bericht door jhon »

Peter; even voor de duidelijkheid, ik ben van plan een Vw camper aan te schaffen. Heb hem nog niet in mijn bezit. Twijfelde aan het vreemde geluid in de bak, maar dat is nu wel duidelijk. Minpuntjes zijn verder - vies interieur, da's wellicht wel te verhelpen met een goede reinigingsbeurt- en wat roestplekken op de spatbordranden en de verticale naad aan bestuurderszijde iets voor het achterwiel. Mits je het goed behandelt wel te verhelpen denk ik , maar daar zit nogal een kostenplaatje aan denk ik. Bus is voorzien van airco en abs.
Mag een bus in deze staat ca. 9.000 euro kosten?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Het is een Camper...en die liggen toch behoorlijk hoger in de markt dan de dubbele cabine of bus.Denk dat het komt door de wegenbelasting.....ik vrees dat veel mensen zich toch blind staren op DIE kosten....en de ombouwkosten heb je niet als je een kant en klaar camper koopt.je hebt dan wel een budget over voor evt opknapwerk!
grtz.Harry
Afbeelding
peter123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2008, 19:10

Re: Vreemd geluid in de aandrijving van T4

Bericht door peter123 »

Hallo John stond deze groene t4 camper toevallig bij VW- ceneter in Losser?
Deze heb ik vorige week gekocht. Het interieur hebben ze gereinigd en ziet er weer keurig uit verder heeft de motor nog een beurt gehad . Rijdt verder zeer goed een oettinger. mvg Peter
Plaats reactie