Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
dubbele uitlaat
dubbele uitlaat
Goedemiddag allemaal,
Ik ben zaterdag aan het knutselen geweest, ik heb het laatste uitlaatdeel vervangen door een zelfgemaakte dubbeleuitlaat.
Ik heb vanaf het 2e deel (met originele middendemper) een T-stuk gemaakt, en vlak voor het einde aan beide kanten nog een keer, dus ik achter nu 2 dubbele uitlaten, met een 45 graden bocht naar beneden gericht.
Ik heb gewoon de 60 mm pijp gebruikt.
Het ziet er mooi uit, maar het maakt een klereherrie, tussen de 2500 en 3000 toeren kan je elkaar in de auto niet eens verstaan.
Zo gauw als de turbo 'erbij' komt, ca. 2000 toeren hoor je al wat meer lawaai, maar vanaf 2500 tot ca. 3000 toeren wordt je helemaal gek, en boven de 3000 toeren gaat het wel weer.
Wat heb ik niet goed gedaan?
Een beetje herrie is niet erg, maar dit slaat alles, kan ik iets aanpassen on het ergste geluid te dempen?
PS het is een 111kw tdi.
Met vriendelijke groet, Niels
Ik ben zaterdag aan het knutselen geweest, ik heb het laatste uitlaatdeel vervangen door een zelfgemaakte dubbeleuitlaat.
Ik heb vanaf het 2e deel (met originele middendemper) een T-stuk gemaakt, en vlak voor het einde aan beide kanten nog een keer, dus ik achter nu 2 dubbele uitlaten, met een 45 graden bocht naar beneden gericht.
Ik heb gewoon de 60 mm pijp gebruikt.
Het ziet er mooi uit, maar het maakt een klereherrie, tussen de 2500 en 3000 toeren kan je elkaar in de auto niet eens verstaan.
Zo gauw als de turbo 'erbij' komt, ca. 2000 toeren hoor je al wat meer lawaai, maar vanaf 2500 tot ca. 3000 toeren wordt je helemaal gek, en boven de 3000 toeren gaat het wel weer.
Wat heb ik niet goed gedaan?
Een beetje herrie is niet erg, maar dit slaat alles, kan ik iets aanpassen on het ergste geluid te dempen?
PS het is een 111kw tdi.
Met vriendelijke groet, Niels
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: dubbele uitlaat
wat je fout gedaan hebt is, om het even lomp te zeggen, gedacht hebben dat een uitlaat alleen maar een buis is.....
Er komt meer kijken bij het maken van een uitlaat dan alleen maar buisjes aan elkaar te lassen,
je moet, proefondervindelijk of dmv meten en berekenen, rekening houden met resonantiefrequenties en daarbij horende versterkingen.
het zou bijvoorbeeld kunnen dat je bij verlengen of verkorten van het uitlaatkanaal met doe een gooi 5 a 10 cm een drastische verlaging of verhoging van het geluidsniveau en/of frequentie zult merken.
Een uitlaat GOED maken is niet zo eenvoudig, naast hoorbare effecten heeft de uitlaat ook nog effect op de werking van de motor (teveel maar ook te weing tegendruk is niet goed) (een EPS uitlaat (bijvoorbeeld) is niet goedkoop, dat is echt niet (alleen) omdat die jongens graag snel rijk zijn)
ik denk dat niemand je zo via het forum kan vertellen wat je wel en niet koet doen om dit probleem op te lossen, anders dan experimenteren met (kleine) aanpassingen op je huidige concept.
Er komt meer kijken bij het maken van een uitlaat dan alleen maar buisjes aan elkaar te lassen,
je moet, proefondervindelijk of dmv meten en berekenen, rekening houden met resonantiefrequenties en daarbij horende versterkingen.
het zou bijvoorbeeld kunnen dat je bij verlengen of verkorten van het uitlaatkanaal met doe een gooi 5 a 10 cm een drastische verlaging of verhoging van het geluidsniveau en/of frequentie zult merken.
Een uitlaat GOED maken is niet zo eenvoudig, naast hoorbare effecten heeft de uitlaat ook nog effect op de werking van de motor (teveel maar ook te weing tegendruk is niet goed) (een EPS uitlaat (bijvoorbeeld) is niet goedkoop, dat is echt niet (alleen) omdat die jongens graag snel rijk zijn)
ik denk dat niemand je zo via het forum kan vertellen wat je wel en niet koet doen om dit probleem op te lossen, anders dan experimenteren met (kleine) aanpassingen op je huidige concept.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: dubbele uitlaat
Tja, ik had tijd over, en had zo links en rechts op o.a. dit forum rond gekeken, en had begrepen dat het geluid binnen de perken zou blijven, maar dat viel een beetje tegen.
Maar nu loopt ie wel soepeler.
Niels
Maar nu loopt ie wel soepeler.
Niels
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: dubbele uitlaat
Ik heb het idee dat je ergens een resonansie hebt.
Raakt de uitlaat nergens het chassis?
Ik had bij mijn T4 de einddemper weg gehaald en zelfs dat gaf niet meer Db,s , alleen een wat donkerder geluid.
Raakt de uitlaat nergens het chassis?
Ik had bij mijn T4 de einddemper weg gehaald en zelfs dat gaf niet meer Db,s , alleen een wat donkerder geluid.
Re: dubbele uitlaat
Als het goed is raakt de uitlaat niks, ik heb achter aan elke kant een origineel ophangrubber gebruikt.
Niels
Niels
Re: dubbele uitlaat
Hoe kan het geluid zo erg in het interieur doordringen, als alleen het geluid achter uit de uitlaat komt, en die is ook nog eens 45 graden naar beneden gericht.
Je hoort bij het starten al dat er veel meer geluid is dan normaal origineel.
Niels
Je hoort bij het starten al dat er veel meer geluid is dan normaal origineel.
Niels
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: dubbele uitlaat
Ik neem aan de de uitlaat buiten ook (veel) meer herrie produceert, en tja dat hoor je binnen dan dus ook....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: dubbele uitlaat
Kan het geluid ook bij bijvoorbeeld een T-stuk door het materiaal heen naar buiten komen?
Of zou het geluid vanaf de achterkant naar het interieur komen?
Niels
Of zou het geluid vanaf de achterkant naar het interieur komen?
Niels
Re: dubbele uitlaat
Zou het helpen als ik vlak voor de eindstukken een extra (kleine) demper plaats?
Niels
Niels
Re: dubbele uitlaat
Ik heb de uitlaat (alleen laatste deel) hetzelfde gemaakt als in "tips en trucs", alleen in plaats van de eindstukken zit een T-stuk met 2 stuks 45-graden-bochten naar beneden gericht, ik heb alleen de ophangrubbers andersom geplaatst, met de m8 boutjes aan de uitlaat, en het rubber aan 1 m-12 bout. ( 1 rubber aan elke kant achter)
Niels
Niels
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: dubbele uitlaat
geluid kan over de hele lengte door de buis gegenereerd worden als in de buis resonantie ontstaat door luchttrillingen die elkaar (door de lengte van de buis) versterken. Dit hoeft dus niet persee alleen aan het einde veroorzaakt te worden.
De oplossing kan in hele kleine aanpassingen gevonden worden, dat zul je proefondervindelijk moeten gaan proberen.
een vernauwing inbouwen waardoor resonanties beperkt worden (idee hierachter is dat de vernauwing een snelheidsbeperking is voor je uitlaatgassen en daardoor de pulserende uilaatgasstroom een andere frequentie krijgt en zichzelf niet versterkt)
Een demper erin kan ook een oplossing zijn.
Kijk ook nog eens heel goed of de uitlaat nergens tegenaan komt EN niet op spanning onder de auto hangt beide gevallen kan versterkte contactgeluiden tot gevolg hebben (OOK via ophangrubbers)
Zoaqls eerder gezegd, zo op afstand kan er alleen gegist worden (van dichtbij eigenlijk voor niet-specialisten ook)
De oplossing kan in hele kleine aanpassingen gevonden worden, dat zul je proefondervindelijk moeten gaan proberen.
een vernauwing inbouwen waardoor resonanties beperkt worden (idee hierachter is dat de vernauwing een snelheidsbeperking is voor je uitlaatgassen en daardoor de pulserende uilaatgasstroom een andere frequentie krijgt en zichzelf niet versterkt)
Een demper erin kan ook een oplossing zijn.
Kijk ook nog eens heel goed of de uitlaat nergens tegenaan komt EN niet op spanning onder de auto hangt beide gevallen kan versterkte contactgeluiden tot gevolg hebben (OOK via ophangrubbers)
Zoaqls eerder gezegd, zo op afstand kan er alleen gegist worden (van dichtbij eigenlijk voor niet-specialisten ook)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: dubbele uitlaat
Roger, bedankt voor je hulp 'op afstand', ik zal er een de loep bij pakken, als ik het gevonden heb laat ik het weten,
Mvrgr. Niels
Mvrgr. Niels
Re: dubbele uitlaat
Mijn (orginele)uitlaat was bij de eerste pot afgebroken,die onder de passagiersstoel zeg maar.niels schreef:Zou het helpen als ik vlak voor de eindstukken een extra (kleine) demper plaats?
Niels
Wat mij opviel was,dat er nauwelijks meer geluid werd geproduceerd,echter het resoneren des te erger,dus wat Roger al aangaf klopt als de gebruikelijke (T)bus
Re: dubbele uitlaat
Hallo, ik heb de dubbele uitlaat weer verwijderd, heb nu de originele er weer ondergelegd, en heb nu 2 dempers besteld.
Ik heb het geprobeerd zonder ophangrubbers aan de dubbele uitlaat; dat maakte geen verschil.
Ik heb het ook geprobeerd zonder achterste deel, dat klonk heel normaal.
Niels
Ik heb het geprobeerd zonder ophangrubbers aan de dubbele uitlaat; dat maakte geen verschil.
Ik heb het ook geprobeerd zonder achterste deel, dat klonk heel normaal.
Niels
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: dubbele uitlaat
HAHA sorry hoor, maar wat vreselijk fout hé die 6 uitlaten.
dat is toch niet echt van iemands wagen?!
dat is toch niet echt van iemands wagen?!