Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bandenslijtage

vragen over de T5
phili340
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2008, 10:50

bandenslijtage

Bericht door phili340 »

hier een vraag over ervaring met, naar mijns inziens, extreme bandenslijtage, en wel aan de buitenzijde van de voorbanden.

ik rij met 255 18 inch, kilometers mee gereden 12500 km, en de buitenzijdes zijn KAAL!!

ik heb dit voorgelegd aan de dealer, die ze gemonteerd hebben 6 maanden terug bij aflevering, en die vind dit normaal, ik dus niet!!

inmiddels rij ik op sneeuwbanden en heb de uitlijning door de dealer laten controleren, waar geen extremen afwijking is gevonden.

graag jullie ervaringen met brede banden, de snelle slijtage is dus te wijten aan de brede banden volgens de dealer :nuts

bedankt alvast, Fred Philipse
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: bandenslijtage

Bericht door vaniac »

Het is mogelijk dat je geen specifieke transporterbanden hebt maar personenwagenbanden. Als het dan ook nog zomerbanden zijn en je hebt een sportieve rijstijl, dan is verhoogde slijtage voorgeprogrammeerd :muur :muur :muur
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: bandenslijtage

Bericht door hendrikus »

vaniac schreef:Het is mogelijk dat je geen specifieke transporterbanden hebt maar personenwagenbanden. Als het dan ook nog zomerbanden zijn en je hebt een sportieve rijstijl, dan is verhoogde slijtage voorgeprogrammeerd :muur :muur :muur
lijkt me stug als ze gemonteerd zijn door de dealer. Als dit wel zo gedaan is door de dealer zou ik snel een ander opzoeken.

Maar zo weinig kilometers is echt niet normaal. Bij onze werk T5 174pk gingen ze bijna 40k mee. Waren trouwens wel normale standaard banden
T4 2.5TDI 88pk 1999
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: bandenslijtage

Bericht door olle griese »

Mijn voorbanden waren na 30.000 km op.
Volgens een monteur bij de VW dealer was dit normaal bij "fabrieksbanden"
Als ze er nieuwe zouden omzetten zouden ze minimaal het dubbel aantal km,s meegaan.
Ik zei tegen hem dat ik naar een bandenboer ging om ze te laten vervangen.
Hij gaf me gelijk en zei, "die hebben dezelfde banden als wij maar zeker 40 euro per band goedkoper"
Deze voorbanden zitten er nu 40.000 km op en zijn nog 70%
Ik heb het wel over de standaardmaat, bredere banden slijten sneller.
Doe er je voordeel mee.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: bandenslijtage

Bericht door InfoMuis »

olle griese schreef:Deze voorbanden zitten er nu 40.000 km op en zijn nog 70%
Beste Olle, werk merk en type ?
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: bandenslijtage

Bericht door appie »

Michelin Agilis 51doen het 90000 per setje. Wel niet zo mans als de brede banden maar voor de kilometerprijs perfect
Neemt de bus!
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: bandenslijtage

Bericht door olle griese »

InfoMuis schreef:
olle griese schreef:Deze voorbanden zitten er nu 40.000 km op en zijn nog 70%
Beste Olle, werk merk en type ?
GOODYEUR CARCO G26
Voordeel: niet af te krijgen
nadeel: vrij veel rolgeluid en minder grip
Dick M5
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:56
Locatie: Hekelingen

Re: bandenslijtage

Bericht door Dick M5 »

Heb je de uitlijning door VP zelf laten uitvoeren of ben je nog naar Oud-Beijerland geweest?
phili340
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2008, 10:50

Re: bandenslijtage

Bericht door phili340 »

Nee Dick M5, VP heeft de T5 naar een externe uitlijner gebracht in Spijk. Ik ga ook bij Reedijk ff info inwinnen.

Heb jij het adres in Oud Beierland voor mij aub? bedankt voor de reacties, mvg Fred :zwaai
Dick M5
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:56
Locatie: Hekelingen

Re: bandenslijtage

Bericht door Dick M5 »

Peter de Groot. Kun je makkelijk vinden via Google.

Succes met dit probleem.
Gebruikersavatar
De Bloemenman 211
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:19
Locatie: Kaatsheuvel / Tilburg
Contacteer:

Re: bandenslijtage

Bericht door De Bloemenman 211 »

Hallo wjw'ers,

De banden geleverd door VW zijn zoals iedereen weet Continental ik heb er persoonlijk nix mee maar ik heb er geen goede ervaring mee 30000 kilometer aan vervanging toe. Nu heb ik een nieuwe T5 besteld en heb op de nieuwe mijn eigen banden laten leggen Bridgstone Duravis 620 speciaal voor lichte bedrijfswagens.
Ik heb hier de ervaring mee hier toch ruim een 75000 kilometer te rijden alleen stadsverkeer. Ook weet ik uit ervaring dat een Michelin Agilis ook goed is.

Succes met de keuze die gemaakt wordt, maar rubber is het meest belangrijke aan de auto.

De groenten van

De Bloemenman 211
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bandenslijtage

Bericht door Guus NLB »

Aan Phili340. Als jij bedoeld dat de linkerzijde van de lv-band en de rechterzijde van de rv-band (dit even om elk misverstand te voorkómen) kaal zijn afgesleten, dan zijn er twee mogelijkheden:

1. het camber (ook wielvlucht) van de voorwielen staat te positief
dit is erg onwaarschijnlijk
2. de sporing van de voorwielen klopt niet: te veel toespoor waardoor de banden aan de buitenzijde gaan dragen.
dit is veel waarschijnlijker

MAAR, als je velgen een verkeerde ET-waarde hebben waardoor de spoorbreedte te groot is geworden, DAN kan de sporing en ook de schuurstraal en daarmee de bandenslijtage sterk worden beïnvloed.

Kortom, zijn de velgen o.k., laat dan vooral de sporing controleren. Succes !!!!
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: bandenslijtage

Bericht door EricP »

Ik had ook de bridgestones (bij afleveren) er opzitten, 33000 km later waren voor veranderd in sliks. Nu Michelin Achiles al 40000 km erop, kunnen nog minstens 40000 km. en dat terwijl ze behoorlijk hebben moeten werken.
Verder zijn de Michilins merkbaar stiller als de Bridgestones

Volgende banden worden weer Achiles.

Groet EricP
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: bandenslijtage

Bericht door eht294 »

@ Bloemenman
VW levert niet alleen Conti op de nieuwe bussen.
VW gebruikt meerdere merken, de dealer heeft er ook geen vat op wat er op een nieuwe bus zit.
Volkswagen zelf heeft niets speciaals met Conti, voor Nederland ligt dat anders daar Conti en VW beide door Pon geimporteerd worden.
Kan mij wel voorstellen dat Pon de auto´s zoveel mogelijk op Conti naar Nederland laat komen.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: bandenslijtage

Bericht door BigRuud »

Pon streeft er naar alle auto's en bussen op conti te zetten, dat gebeurt in nederland. Bij degene die hem met andere banden hebben gekregen hebben geluk, dan zijn ze er niet aan toegekomen om de conti's er onder te zetten.

Zo, weten jullie dat ook weer. :lach

Afbeelding
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Plaats reactie