Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opknapper multivan westfalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

Dag allemaal,

Ik zit nog niet zo lang op het forum en ben ook zeker nog niet zo lang in het bezit van een bus. Ik heb de bus in Zwolle bij een iets wat louche handelaar gekocht. De bus is een originele westfalia multivan, ik wilde perse een 2.5 tdi motor. Deze zit erin en de motor loopt goed. Hier en daar zaten wat deukjes in eerste instantie. Later blijkt dat de :driveT4 in iets slechtere staat is dan ik heb ingeschat, maar ja dat is het risico.

eerst een plaatje van onze aanwinst.

Zo stond die in de showroom
IMAG0124.jpg
Zo hebben we hem tijdens de proefrit opgezet en bekeken.
IMAG0146.jpg
Zoals eerder te lezen was had ik na de 1e week problemen dat het vermogen weg was gevallen. Bleek later dat de luchmassameter kapot was. Ik heb hiervoor een nieuwe geplaatst.

Om het maar gelijk goed aan te pakken ook de EGR klep en het inlaatspruitstuk schoongemaakt. 4 uur gedaan over het losmaken van 3 inbusboutjes M8 die ook precies achter de Turbo zitten. Een paar verkrampte vingers tot gevolg.
Alle vaccuum slangen ook gelijk vervangen. Deze waren echt aan vervanging toe.
IMAG0218.jpg
Na dit alles bus lekker schoongemaakt van binnen, en de :driveT4 vertrek klaar gemaakt. We wilden 1 nachtje proefcamperen, ik en mijn vrouw en mijn 2 dochters, maar omdat het goed was bevallen zijn er het er 2 geworden.
Laatst gewijzigd door arjanzevenaar op 10 mei 2012, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper mulitvan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

en zo zag de camper eruit tijdens de 2 nachtjes
IMAG0251.jpg
omdat er nogal wat geluid uit de uitlaat kwam gelijk een roetkat vervanger eronder gehangen, ik was van mening dat de kas loszat. Deze verwijdert maar tijdens het verwijderen kwam ik erachter dat er een beugel misten tussen de downpipe en de cat, tja. Toch maar de roetcatvervanger er tussen gezet, er staat bij mij on kenteken niks over een kat, dus ga ik er vanuit dat de kat bij mij niet verplicht is.

Hier lig ik onder de auto, het was geen gemakkelijke klus.
002.jpg
en zo staat de bus dan op de oprit.
007.jpg
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper mulitvan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

tja het zit me niet mee.

Ik heb nog geen kilometer kunnen rijden met mijn bus, nadat ik van mijn huis ben :ikrij kwam ik na de 3e bocht erachter dat ik geen remmen meer had....... :ie

bus staat nu nog steeds op bokken, alle remleidingen zijn doorgerot. Zo zie je maar weer dat een APK helemaal niks voorstelt. De remleidingen zijn verrot gegaan precies voor de brandstoftank achter een bundel kabel en brandstofslangen. Misschien een tip omdat de rest van de leidingen er wel goed uit zagen.

Mijn foto's zijn nu even op maar zal wel nieuwe plaatsen van de nieuwe en oude leidingen later.

groetjes Arjan
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: opknapper mulitvan westfalia

Bericht door sgsdebruijn »

Pfff balen hoor, gelukkig ben je handig
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper mulitvan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

De bus heeft volgens het chassisnummer een bouwjaar van 1998.v hij is in Hannover gebouwd, nr 207.495 maar ik heb geen enkele geschiedenis van de bus. Omdat ik in het verleden ook een voertuig heb aangeschaft die lang heeft stilgestaan (1,5 jaar) heb ik een sterk deja-vu gevoel. De bodem is nog wel hard alleen de lasnaden bij de dorpels beginnen te rotten.

Ik heb de bus weer gisteren aan het rijden gemaakt, alleen tijdens het klussen werd ik een beetje nat en dat is niet van de regen maar de radiateur is ook lek, Weet iemand waar ik die het best kan aanschaffen ? het is een ACV motor, 2.5 TDI 102 pk.

Dan heb ik nog een vraag, de torsie vering aan de voorkant daarvan zit het linker "botje" scheef op de torsiestang, is dit normaal ?

Tevens nog een vraag over een raar geluid bij het schakelen van zijn 3 naar zijn 4, een soort van schnerpend geluid. De bak schakelt redelijk maar bij het opkomen van de koppeling hoor je de koppeling zeg maar aanzetten, en dat alleen in zijn 3 naar 4.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper mulitvan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

bedankt voor de tip,

en ja we gaan er zeker van genieten, al doen we het op de oprit................ :knipoog
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

na alle drukte is het wachten op onderdelen, en tja dan heb ik even de tijd om een "kleine" update uit te voeren. Alle reacties zijn welkom.

De volgende foto's zijn niet bestemd voor tere zieltjes. Dat krijg je als je een bus lang laat stilstaan.

het brandstoffilter, vol met bacterieen....
001 (Medium).JPG
009 (Medium).JPG
en zo ziet een nieuw filter eruit.
010 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

daarna hebben we de bestaande keuken eruit gesloopt en hebben tijdelijk een kastje bij de ikea gekocht, deze aangepast zodat we wat meer functionele ruimte hebben.
002 (3) (Medium).JPG
Dit is het oude keukentje.
007 (3) (Medium).JPG
En dit is het nieuwe keukentje
016 (2) (Medium).JPG
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door sgsdebruijn »

jemig, hoe oud is dat ding geweest zeg
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

nog wat keuken fototjes.
019 (2) (Medium).JPG
013 (2) (Medium).JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat je hem nog open hebt gemaakt :knipoog
Was wel schrikken he?
Ik heb de mijne eens na een 60.000 km ook open gemaakt en schrok me al rot :knipoog

Tegenwoordig iedere 30.000 km brandstoffilter vervangen :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

plank gemaakt onder de slaapbank om spullen in op te bergen.
027 (2) (Medium).JPG
bank op zijn rug gelegd om de houten plank te monteren.
028 (2) (Medium).JPG
Daarna eindelijk weer zover, bepakt op naar........
001 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

en we zijn er nog niet. de volgend zaken brachten nog kopzorgen:

*Lekkende olie vanuit de oliepomp
*Koppelingspedaal bleef af en toe onderin staan.
*Olie niveau remolie zakte

De dingen die we gedaan hebben of al aangeschaft hebben:

* compressor koelkast
* Huishoudaccu vervangen ivm draaplateaus monteren en het niet passen van de oude huishoudaccu. Deze vervangen voor een lage(17.5cm) maar dan gelijk een 100Ah.
*Remleidingen vervangen van achter tot aan de remdrukverdeler.

Hier volgen nog een paar foto's ter illustratie:
001 (Medium).JPG
003 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

en afgelopen weekend de volgende foto\s gemaakt. De volgende werkzaamheden wilde ik gaan uitvoeren:

distributieriem vervangen
oliekeerring van de oliepomp vernangen
radiateur vervangen
en heb een offerte aangevraagd wat het gaat kosten om de koppelingsplaten en de hoofdkoppelingscilinder en alle toebehoren te vervangen bij de VWgarage. Was benieuwd wat de kosten zouden zijn als het zou laten doen ipv het zelf doen. Het valt mij reuze mee dus als het meezit heb ik eind volgende week een super rijdende bus.

Hier volgend nog een paar fototjes.
001 (Medium).JPG
005 (Medium).JPG
de radiateur was echt heel erg slecht, het water wat eruit gekomen is is zwaar verontreinigd chemisch afval.....
Heb gelijk de hele boel maar goed gespoeld.

Zo ziet een nieuwe radiateur eruit.
016 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

en dit gebeurt er dan met de bumperbalk als je radiateur lekt, ik kan er met mijn vinger doorheen prikken.
020 (Medium).JPG
En zo staat hij er nu bij. Het is wel makkelijk om de distributie riem te vervangen dus doen we dat er ook maar bij.
018 (Medium).JPG
Plaats reactie