Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Zo, de verbouwing is gedaan en de resultaten wilde ik even doorgeven: wie weet heeft iemand anders er ook iets aan. De oude, grote watertank en de ombouw hiervan is verwijderd; een kleinere watertank, nieuwe bedplank en verticaal schotje zijn terug geplaatst. Achtergrond: de grote watertank gebruiken wij nooit, maar we vinden het wel prettig een kleine voorraad water te hebben en deze ook door bediening van het kraantje te kunnen gebruiken. Bijkomend doel is de grotere bergruimte die dit oplevert onder het bed.

Plaatjes zeggen meer dan duizende woorden dus:

Oude watertank:
Afbeelding

Overzicht nieuwe situatie zonder nieuwe bedplank:
Afbeelding

Detail rechts met nieuwe aluminium hoeklijn, gemonteerd op de bestaande gaten met verzonken schroeven. Hierop het oude 'scharnier'.
Afbeelding

Het verticale schotje is langer geworden, omdat de oude watertank ombouw weg is. Hij loopt nu dus van de ene naar de andere kant van de bus. Links bevestiging op het bestaande draadgat in de accuruimte, rechts bevestiging op de rail. Hier is alleen de slotbout ingekort, omdat anders de bank hiermee in aanraking zou komen.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe slang (ca. 1,5m) is bevestigd aan de nieuwe verticale plank met tie wraps. Dit is nodig omdat de bank hier vlak achter komt in de achterste stand. Dit past echt precies! Verder tie wraps door bestaande gaten in de bus.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de nieuwe bedplank van 15mm multiplex. Dit had misschien 18mm mogen zijn, dat moeten we nog proberen. Evt. verstijf ik de plank met een klein hoeklijntje eronder. Op de bedplank zitten de twee contra delen van de 'scharnieren'. Dit is een precies werkje om ze op de juiste plek te krijgen. Gat voor gat aftekenen en boren, niet alle gaten tegelijk aftekenen.

Afbeelding

Afbeelding

De plank kan zo scharnieren, om de watertank te vullen. De rechterkant van de plank heeft ook een curve gekregen om hem langs de vorm van de bus te laten lopen. De watertank zit vast met een nieuwzeelands elastiek met gripelementje. Dit kan ook een klein spanbandje zijn. Bovenop een oude spons om de tank klem te zetten onder de nieuwe hoeklijn.

Afbeelding

Afbeelding

De tank kan dus gevuld worden door de bedplank omhoog te scharnieren. Ook kan de tank redelijk eenvoudig weggehaald worden voor vullen of reiningen, doordat de dop er zo af kan, het pompje kan eruit en het stekkertje van de waterniveaumeting kan losgetrokken worden.

Ik denk zo de optimale combinatie gevonden te hebben tussen watervoorraad, locatie van tank, bagageruimte, vulgemak, reinigingsgemak, gewichtsverdeling, minimale verbouwingsinspanningen en de bus kan als gewenst weer helemaal in originele staat worden terug gebracht. Er zijn geen gaten geboord. Alles is gemonteerd op bestaande gaten. Alleen de slotbout voor in de rail is ingekort. Deze zul je in voorkomend geval nieuw moeten halen voor bevestiging van de oude watertank.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door odorf »

Mooie ombouw! Netjes gedaan, en goed idee.

Voorlopig heb ik even genoeg van water :bonk
Maar misschien dat ik het ga kopiëren.

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door VWT4 »

Een eenvoudige oplossing voor een te krappe plank dikte kan zijn het infrezen van een sleuf voor een T profiel of 2 groefen voor een u profiel
Je kan dan met een Alu of staalprofiel de sterkte enorm verhogen zonder aan de zijkanten een hoekprofiel te plaatsen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Multivan Generation »

Mooi gemaakt :toppie

De bedplank van een multivan is ook aardig dun,
en is verstevigd van links naar rechts met een U-profieltje er onder,
en dat gaat prima. Wellicht een idee voor je?

Als je wil kan ik een foto maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Graag! Want ik zit inderdaad wel in die richting te denken! Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

Heren!

Een beetje buigzame plank is misschien wat comfortabeler dan een helemaal stijve.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Dat is zo. We moeten het ook nog proberen, maar op het eerste gezicht is het nèt aan. Evengoed wel ik wel zien hoe het zit bij de Multivan. Weghalen kan altijd wel weer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Multivan Generation »

Vrouwlief is nog niet thuis, dus duurt even :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

:lach no worries
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding
Lekker over de volle breedte :knipoog

Afbeelding
vergrendeling aan de onderzijde..


Afbeelding
Opbouw aan onderzijde van de bedplank.
Het zwarte is geluidsreductie, soort van vilt..


Afbeelding
U-profiel


Afbeelding
Vergrendeling detail..

doe er je inspiratie van op :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Nice! Vòòr en achter dus een U-proefiel. Ze lijken van staal. Ik denk aan alu, lekker licht en misschien eentje in het midden. Maar eerst maar ff proberen zonder! Bedankt in ieder geval!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb het als volgt opgelost
Zie de foto's op het camperforum
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 17#p793717" onclick="window.open(this.href);return false;
Watertankje heb ik in het keukenblok.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door VWT4 »

Joris 407 schreef:Nice! Vòòr en achter dus een U-proefiel. Ze lijken van staal. Ik denk aan alu, lekker licht en misschien eentje in het midden. Maar eerst maar ff proberen zonder! Bedankt in ieder geval!
Die even omdraaien en geheel of deels insparen in de plank en je hebt meer ruimte en minder "drempel"
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Ik zie overigens bij de Multivan geen boutkoppen aan de bovenzijde van de bedplank. Dit zal wel betekenen dat er inserts in de plank zitten. Dat zal mij waarschijnlijk niet lukken (heb het al eens bij een bureau geprobeerd). Ik ben dus denk ik aangewezen op slotboutjes (netals voor de scharnieren) die ik van bovenaf door de plank vastzet. Aan de onderkant krijg ik dan ring + moer en het is juist wel weer fijn als die in het U-tje valt om geen luifeldoek of iets anders te beschadigen. Anders zou omdraaien en infrezen wel mooi zijn, als ik een bovenfrees zou hebben :lach
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

@ Egbert:
Allemaal leuk en aardig, Egbert, maar jij kunt in de breedte slapen. :knipoog

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie